Gå til innhold

Sveiseapparat

Ranger emnet


Actros

Anbefalte innlegg

Har vært noen tråder om dette temaet før, men siden vi nå endelig har fått eget karrosseriforum så lager jeg likegodt en ny tråd. Skal kjøpe sveiseapparat, med følgende krav:

 

-Mig/Mag som kan bruke rørtråd. (Har forstått det sånn at da er polariteten viktig, stemmer det?)

-Gode innstillingsmuligheter.

-Brukes først og fremst på karrosseriplater, kanskje litt grovere en sjelden gang.

-Sveise i alle tenkelige stillinger.

-Må kunne brukes på 16A enfas.

-Pris: 0-5000 NOK.

-Ikke nødvendigvis nytt, men i god stand. (Muligheter for å finne demobrukte?)

 

Skal ikke starte skipsverft, så det trenger ikke være noe storgreier. Har litt erfaring med sveising fra før, men langtifra noen ekspert. Om apparatet er lett å sveise med er det jo egentlig bare en fordel.

 

Hva slags apparat bør jeg velge? Er det en fordel å kjøpe et nytt men billig, eller et brukt som egentlig er dyrere, men billig fordi det er brukt? Hvilket merke?

 

Sikkert like mange meninger om dette temaet som det er folk på jorden. La meningene hagle, så får vi se om det går an å trekke noen konklusjon i slutten av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har vært noen tråder om dette temaet før, men siden vi nå endelig har fått eget karrosseriforum så lager jeg likegodt en ny tråd. Skal kjøpe sveiseapparat, med følgende krav:

 

-Mig/Mag som kan bruke rørtråd. (Har forstått det sånn at da er polariteten viktig, stemmer det?)

-Gode innstillingsmuligheter.

-Brukes først og fremst på karrosseriplater, kanskje litt grovere en sjelden gang.

-Sveise i alle tenkelige stillinger.

-Må kunne brukes på 16A enfas.

-Pris: 0-5000 NOK.

-Ikke nødvendigvis nytt, men i god stand. (Muligheter for å finne demobrukte?)

 

Skal ikke starte skipsverft, så det trenger ikke være noe storgreier. Har litt erfaring med sveising fra før, men langtifra noen ekspert. Om apparatet er lett å sveise med er det jo egentlig bare en fordel.

 

Hva slags apparat bør jeg velge? Er det en fordel å kjøpe et nytt men billig, eller et brukt som egentlig er dyrere, men billig fordi det er brukt? Hvilket merke?

 

Sikkert like mange meninger om dette temaet som det er folk på jorden. La meningene hagle, så får vi se om det går an å trekke noen konklusjon i slutten av tråden.

 

Hør med TESS om de har noen demoapparater, eventulet leverandøren dems KEMPI. Ring Tess i Lillestrøm, der er de værtfall veldig hyglige og det er ikkeno kjempestor butikk. Kjøpte et TIG aparat der som vi fikk masse avslag på. Helt nytt men KEMPI hadde brukt det til demo.

 

Marius..

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha mig apparat så er 3fas en utrolig fordel..

Man får da en my større justeringskala når det gjelder spenning dvs mye jevnere "larver" og generelt bedre sveis..

 

Men har også brukt 2 fas en del, ikke noe i veien med det, men etter å ha brukt 3faws vil jeg ikke tilbake...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett ESAB LKA150 selv, synes det funker finfint. Det er "bare" enfas, men har hele 10 innstillinger for strømstyrke. Veldig greit å sveise med, alle sveisene mine har blitt fine! wtf?

 

Fikk apparatet for rett under 5000,- på Jernia med alt, eks. gass, men med vanlig maske. Speedglass anbefales på det sterkeste, ihvertfall for den glade amatør. Vanlig maske er bare brukbart på skipsverft...angrer på at jeg kjøpte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

men skal jeg kjøpe MIG eller MAG da ? Hva er egentlig forskjellen? Jeg kjenner til to typer sveis.. Der man sitter og varmer opp og dytter en tråd inn manuellt i varmebadet og den andre metoden er når man bare holder den tuten i handa med knapp på og sveiser i vei.. alt automatisk

 

edit: Skal kun sveis saker i forbindele med bil

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men skal jeg kjøpe MIG eller MAG da ? Hva er egentlig forskjellen? Jeg kjenner til to typer sveis.. Der man sitter og varmer opp og dytter en tråd inn manuellt i varmebadet og den andre metoden er når man bare holder den tuten i handa med knapp på og sveiser i vei.. alt automatisk

 

edit: Skal kun sveis saker i forbindele med bil

 

Ved MIG og MAG sveising bruker man samme apparatene (stort sett), men skifter gassen. I står for inaktiv gass og A står for aktiv gass. Det hele kommer an på hva slags dekkgass du bruker mens du sveiser. MIG/MAG sveising er den typen hvor du sitter med et munnstykke og tråden kommer ut gjennom munnstykket mens du sveiser, og er vel den typen jeg vil anbefale til bruk på bil.

 

Den typen hvor du varmer mens du sitter med en tråd i den andre hånden kalles TIG. Med tanke på at det er mye tynne plater på en bil så er TIG egentlig godt egnet, men det er ikke så enkelt å sveise med TIG, ihvertfall ikke når det kommer til alle mulige og umulige vinkler.

 

Det går også an å bruke kun gass til å varme, og ellers sveise på samme måte som TIG. Det er vel den eldste metoden som fortsatt er i bruk. Om du kan det blir det bra resultat, men det er vel neppe noe for det glade amatør. Noen sveiser også uten å mate inn tråd ved siden av. Dette er ihvertfall ikke enkelt, men blir bra resultat av det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nesten som å banne i kirka, men skal du ha et billig mig/mag, så er 135 maskinen som biltema selger for ca 2700kr et bra valg, har hatt mitt i 8 år nå, og alldri hatt noe problemer.

og har sveist mye rust og andre ting.

billig,enkelt og greit.

nå får du faktisk alu og rustfri sveisestråd og på feiltema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. kikket litt på de der på biltema og de er iallefall billige.. Er det mye å tjene på å gå opp til de litt dyrere som kun har kraftigere strøm etter det jeg ser.....?

 

Styr unna Biltema. De jukser med tallene på apperatene.. Gå for Lincoln eller kempi du

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp kjøpt meg simpleste utgave av Lincoln.. 3100 kr.. må si at det funker bra....

 

Du kommer ikke til å bli skuffet. De holder en utrolig bra kvalitet.

 

Biltema sine er dyrere en f.eks Lincoln. Fordi dem jukset med tallene. Nå husker jeg ikke hva det sto sist i katalogen, men tror det er noe ala dette:

 

120A kan sveise 20% på 100A d.v.s at det apperatet i utgangspunktet er ett 80A apperat siden standaren er at dem oppgir 60-80% effektiv tid. Ett Lincoln 100A kan du sveise 100A med uten at du får problemer med overoppheting, Biltema på 100A må du ned i 50-60A for å oppnå det samme. U see?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår