Gå til innhold

Bankesensor


Prim3ra

Anbefalte innlegg

Hadde bilen min inne til nissan for en sjekk i går.

fikk justert opp tenninga som jeg ville. men sliter enda med litt tenningsbank.

Han på nissan hadde tatt en test på motoren og funnet ut at bankesensoren ikke fungerte som den skulle og burde skiftes.

 

så er mitt spørsmål, er dette en dyr del ? og er den vanskelig og bytte?

hvor sitter denne "bankesensoren"?

NCCN Nissan Car Club Norway

 

x 1996 Nissan Primera 2,0 SRI

x 1983 Ford Escort 1,6 GL

x 1984 Volvo 240 2,3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte bilen min, hadde forige eier gått til innkjøp av denne bankesensoren.. Men han rakk ikkke å sette den inn.

Han sa det var en lett oppgave å gjøre det selv.........

 

Delen kostet rundt 3000 kroner syns jeg han sa.

 

Jeg dro til Birger N Haug for å sette den inn... De klarte det ikke uten å ta ut myyyyyye drit.. og det vil si at det ble DYRT!

 

Derfor valgte jeg å dra til et annet verksted.. De klarte å komme til uten å ta ut noe som helst.. pris ca 1/2 - 1 verkstedtime.

 

Sånn ser den ut

 

Sitter vel under på baksiden av motoren et sted..husker ikke hva det heter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen min inne til nissan for en sjekk i går.

fikk justert opp tenninga som jeg ville. men sliter enda med litt tenningsbank.

Han på nissan hadde tatt en test på motoren og funnet ut at bankesensoren ikke fungerte som den skulle og burde skiftes.

 

så er mitt spørsmål, er dette en dyr del ? og er den vanskelig og bytte?

hvor sitter denne "bankesensoren"?

 

Prim3ra: Du kjører vel på 98 octan? Hvis ikke hjelper det mye. Jeg ble kvitt min banking ved å gjøre det.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lest ut denne feilkoden på min også, og det stemmer at prisen for ny sensor hos nissan er ca 3000kr.

Sensoren sitter på blokka under innsugsmanifolden (mellom sylinder 2 og 3) og for meg ser det ut som om det er j..lig trang å komme til.

Sitter no rørgreier i veien som må bøyes vekk for å få den ut, og en mekaniker hos nissan sa det kunne være lurt å kappe bolten litt for å lette monteringa etterpå.

Her er et bilde tatt fra undersiden av bilen (lånt fra www.g20.net)

(Står en del om emnet på forumet til g20.net, søk på knock sensor)

knocksensor2.jpg

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns synd på deg ;p

 

bankesensoren er et helvete å komme til å få byttet.

 

spørs seff hvilken motor du har, men tror det er likt på alle sr20 motorer.

 

min satt hvertfall rett under innsugsmanifoilen, og røret fra vannpumpa ligg rett over den.

 

Nissan her i tromsø sa det var lettest å gjøre det fra under bilen, men det er sykt trangt.

 

men slik jeg gjorde det så demonterte jeg hele innsuget/spjeldet. så måtte jeg løsne på det røret som ligger over, det skrur du av på høyre siden av motoren slik at det bare henger i gummislangen på venstre side bak på motoren. så snike deg ned mellom innsugsmanifoilen med en fastnøkkel og løsne på den. så skru ut for hånd underifra hvis du kommer til.

 

meeeen, når du skrur den på igjen, folk sier at det er uhyre viktig at bankesensoren skrues fast med det rette momentet, ellers så funker den særdeles dårlig. jeg gjorde ikke det da. men lure på hvor viktig det egnetlig er med moment..noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder moment har jeg lest en del plasser at dette er kritisk, men i følge servicemanualen står det ikke noe om det. (Momentet skal være 21-26Nm)

Tror dette har noe å gjøre med utfomingen på sensoren, på nissan sin er det en stålforing i sentrum som hindrer at man "knuser" innmaten ved høyt moment....

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sensorene er avstemt i forhold til hvordan blokka er utformet på de forskjellige motorene og derfor forskjellig fra motor til motor.

Men det vil også si at en sensor fra en 200SX med SR20DET motor vil kunne brukes til en Primera med SR20DE motor

(har ikke sjekket dette delenummermessig enda, men ble fortalt det når jeg byttet).

Og ja, det er et helv.... å bytte! Fri for hud på henda nå...:)

Dersom man får bestilt fra USA er det en del billigere mener jeg å huske...

Fikk tak i en brukt, kan sjekke om han har flere dersom det er interesse for det?

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår