Gå til innhold

Kabler og sikringer

Ranger emnet


TLAudio

Anbefalte innlegg

Nå er jeg forvirret...

 

Etter mye hard medfart i tråden "Spm ang bilstereo", var jeg idag innom en bilstereo butikk får å se på nye kabler til bilen.

 

Hadde skrevet ut tabellen med STØRRELSE KABEL VS. SIKRING og hadde med den.

Altså i denne tabellen jeg skrev ut står det:

 

Wire Gauge: / Recommended Maximum Fuse Size:

00awg / 400 amps

0 awg / 325 amps

1 awg / 250 amps

2 awg / 200 amps

4 awg / 125 amps

6 awg / 80 amps

8 awg / 50 amps

10 awg / 30 amps

12 awg / 20 amps

14 awg / 15 amps

16 awg / 7,5 amps

 

Ja ja, tenkte jeg, da skal jeg vel ha 4,5 m 4 gauge ledning med en 125 amp sikring.

 

Dette ble jeg fortalt var feil, og at han ikke kunne garantere at kabelen leverte 125 amp i andre i den andre enden når han ikke viste antall meter denne tabellen var regnet ut for?!

 

SÅ.

 

Jeg skal trekke 4,5 meter kabel fra batteriet til forsterkeren, den skal ha en sikring ved batteriet, hvilken ledning og med hvilken sikring skal jeg kjøpe?

 

Det er to forsterkere, fordelingsblokk har jeg, den ene forsterkeren er 2*300w, og den andre er 2*250w, men skal brokobles.

Ut strøm på batteriet mitt er ca 13,8, og det er på 75 Amp.

( Har fundert ekstra batteri, men har ikke råd )

 

En formel eller en forklaring på hvordan man finner rett kabel hadde vært fint å lære...

Ikke bare for meg, men for alle som eventuellt leser denne tråden.

 

Oppfordrer Beemer Z1 og Goåfør å svare da disse så ut til å ha peiling på dette..

 

:rolleyes: :rolleyes:

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg forvirret...

 

Etter mye hard medfart i tråden "Spm ang bilstereo", var jeg idag innom en bilstereo butikk får å se på nye kabler til bilen.

 

Hadde skrevet ut tabellen med STØRRELSE KABEL VS. SIKRING og hadde med den.

Altså i denne tabellen jeg skrev ut står det:

 

Wire Gauge: / Recommended Maximum Fuse Size:

00awg / 400 amps

0 awg / 325 amps

1 awg / 250 amps

2 awg / 200 amps

4 awg / 125 amps

6 awg / 80 amps

8 awg / 50 amps

10 awg / 30 amps

12 awg / 20 amps

14 awg / 15 amps

16 awg / 7,5 amps

 

Ja ja, tenkte jeg, da skal jeg vel ha 4,5 m 4 gauge ledning med en 125 amp sikring.

 

Dette ble jeg fortalt var feil, og at han ikke kunne garantere at kabelen leverte 125 amp i andre i den andre enden når han ikke viste antall meter denne tabellen var regnet ut for?!

 

SÅ.

 

Jeg skal trekke 4,5 meter kabel fra batteriet til forsterkeren, den skal ha en sikring ved batteriet, hvilken ledning og med hvilken sikring skal jeg kjøpe?

 

Det er to forsterkere, fordelingsblokk har jeg, den ene forsterkeren er 2*300w, og den andre er 2*250w, men skal brokobles.

Ut strøm på batteriet mitt er ca 13,8, og det er på 75 Amp.

( Har fundert ekstra batteri, men har ikke råd )

 

En formel eller en forklaring på hvordan man finner rett kabel hadde vært fint å lære...

Ikke bare for meg, men for alle som eventuellt leser denne tråden.

 

Oppfordrer Beemer Z1 og Goåfør å svare da disse så ut til å ha peiling på dette..

 

:rolleyes: :rolleyes:

 

Det skal jeg gjøre vettu!

 

Her kan du lese litt mer om dette emnet. Der står det blant annet litt om lengde...

Det er bare det at jo lenger kabelen skal være, desto tjukkere bør den være for å holde spenningsfallet nede.

 

Nå står det jo at 125A er max anbefalt sikring på 4 gauge da...

100A eller 120A var mitt forslag på en slik kabel.

 

Men JEG ville ha lagt 0 gauge kabel med det samme, så slipper du sannsynligvis å gjøre det igjen senere.

Hvis du ikke har råd til det, legger du 2 gauge.

Jeg hadde 2 gauge kabel og 100A sikring på et anlegg med samlet sikringsverdi på 130A (utnytter ikke akkurat 4-kanaleren min med 80A sikring fullt ut). Det fungerte meget bra, ca. 0,1V spenningsfall fra batteri til kondiser.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre vettu!

 

Her kan du lese litt mer om dette emnet. Der står det blant annet litt om lengde...

Det er bare det at jo lenger kabelen skal være, desto tjukkere bør den være for å holde spenningsfallet nede.

 

Nå står det jo at 125A er max anbefalt sikring på 4 gauge da...

100A eller 120A var mitt forslag på en slik kabel.

 

Men JEG ville ha lagt 0 gauge kabel med det samme, så slipper du sannsynligvis å gjøre det igjen senere.

Hvis du ikke har råd til det, legger du 2 gauge.

Jeg hadde 2 gauge kabel og 100A sikring på et anlegg med samlet sikringsverdi på 130A (utnytter ikke akkurat 4-kanaleren min med 80A sikring fullt ut). Det fungerte meget bra, ca. 0,1V spenningsfall fra batteri til kondiser.

 

 

Mvh

Stian

 

Når du snakker om Kondis, jeg har kjøpt en 1 farads rf kondis, men er litt lurer på hvordan man kobler denne opp uten at man sprenger bilen,seg selv og halve nabofeltet i lufta?

 

Kondiser er farlige,eller?

 

Samt hvilket fabrikat bør man velge i strømkabler?

Sink, stål, gullbelagt, sølvbelagt?

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om Kondis, jeg har kjøpt en 1 farads rf kondis, men er litt lurer på hvordan man kobler denne opp uten at man sprenger bilen,seg selv og halve nabofeltet i lufta?

 

Kondiser er farlige,eller?

 

Hehe...

 

Så lenge kondensatorene har innebygget beskyttelseselektronikk er de ikke farlige ;)

Det har de aller fleste i dag, med unntak av mer skumle saker som fåes kjøpt i mørkere deler av østeuropa.

 

Men man må likevel være forsiktig så man ikke ødelegger dem.

 

Steg 1:

Kondensatoren må lades sakte første gangen. Det vil si med medfølgende motstand eller lampe. Står det ikke beskrevet i bruksanvisningen hvordan du skal koble?

Negativ terminal på kondis kobles til jord.

Positiv kobles til lampe/motstand.

Andre enden av lampe/motstand kobles til 12V.

Etter et minutt omtrent vil lampen slukke. Da er kondis ferdig ladet, og må anses som en liten bombe :D

Neida, bare å unngå å kortslutte terminalene nå.

Ellers vil du få en litt ubehagelig dusj av elektrolytt...

 

Steg 2:

Koble av lampe/motstand, og koble 12V direkte på kondis.

Det bør være minst mulig kabel (lengde) fra kondensator til den forsterkeren som trenger mest strøm (bass).

Da skulle det være klart!

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

 

Så lenge kondensatorene har innebygget beskyttelseselektronikk er de ikke farlige ;)

Det har de aller fleste i dag, med unntak av mer skumle saker som fåes kjøpt i mørkere deler av østeuropa.

 

Men man må likevel være forsiktig så man ikke ødelegger dem.

 

Steg 1:

Kondensatoren må lades sakte første gangen. Det vil si med medfølgende motstand eller lampe. Står det ikke beskrevet i bruksanvisningen hvordan du skal koble?

Negativ terminal på kondis kobles til jord.

Positiv kobles til lampe/motstand.

Andre enden av lampe/motstand kobles til 12V.

Etter et minutt omtrent vil lampen slukke. Da er kondis ferdig ladet, og må anses som en liten bombe :D

Neida, bare å unngå å kortslutte terminalene nå.

Ellers vil du få en litt ubehagelig dusj av elektrolytt...

 

Steg 2:

Koble av lampe/motstand, og koble 12V direkte på kondis.

Det bør være minst mulig kabel (lengde) fra kondensator til den forsterkeren som trenger mest strøm (bass).

Da skulle det være klart!

 

 

Mvh

Stian

 

THX..

Må bare kjøpe kabel først...

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om Kondis, jeg har kjøpt en 1 farads rf kondis, men er litt lurer på hvordan man kobler denne opp uten at man sprenger bilen,seg selv og halve nabofeltet i lufta?

 

Kondiser er farlige,eller?

 

Samt hvilket fabrikat bør man velge i strømkabler?

Sink, stål, gullbelagt, sølvbelagt?

 

Hvordan klarte du å endre posten din uten at det står det??

 

Jaja...

 

Stinger duger fint!

Send en PM til autod, han fikser.

 

Største forskjellen er vel egentlig bøyeligheten.

Stinger Pro 0 gauge er mykere enn DLS 2 gauge.

Og Expert er enda mykere.

Høyest mulig antall ledere.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarte du å endre posten din uten at det står det??

 

Jaja...

 

Stinger duger fint!

Send en PM til autod, han fikser.

 

Største forskjellen er vel egentlig bøyeligheten.

Stinger Pro 0 gauge er mykere enn DLS 2 gauge.

Og Expert er enda mykere.

Høyest mulig antall ledere.

 

 

Mvh

Stian

 

Bare trykka "edit" på innlegget mitt...

 

Takker for hjelp så langt, iallefall...

:roll:

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår