Gå til innhold

Mitt lille vw prosjekt

Ranger emnet


chr1z

Anbefalte innlegg

De er vel ganske greie å bytte de også, bare å spraye godt på med noe 5-56 eller noe slik først og la det virke en stund før du går løs på det! Og hvis du ikke skal ta forstillingskontroll og slik med engang kan det være lurt å merke av hvor den gamle satt og få den nye omtrent på samme sted!

 

Er kanskje en fordel å være 2, jeg fikk bytta endeledd hs/vs for en god stund siden! :)

 

Og hvis du først skifter er det likegreit å ta begge sider!

 

Mono: endeleddet er den dingsen du ser bak tallet 1 på bildet mitt lenger oppi tråden angående bærekuler!

 

Like greit å ta begge sider ja, visst en skal ta 4 hjlus kontroll ja, men klarer da dette fint alene, og visst ledda er like lange og med like lange gjenger løsner man bare stramme skruen "bittelittegran" og skrur av leddet og skrur det nye inn og da har man stillingen forutsatt at leddene er like lange på gjengene..

Eneste som kan være "vanskelig er å få selve ledde ut av navet, men her gjelder sleggemekaniker og kune slegge, om man ikke har en "gaffel" til å ta de av med.

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 271
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

så da er det like greit å ta bremsene/skivene viss man tar endeleddene, er dette det samme som drivakslinger igjen forresten? har ikke så mye peiling på forstillings deler/navn.

 

tror jeg får samle litt opp å ta alt over ei helg, men tror jeg skal prøve meg på opphengskulene først, for å se om jeg får vekk den forbanna irriterende "smelle" lyden som kommer når jeg kjører på veldig ujevn vei.

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da er det like greit å ta bremsene/skivene viss man tar endeleddene, er dette det samme som drivakslinger igjen forresten? har ikke så mye peiling på forstillings deler/navn.

 

tror jeg får samle litt opp å ta alt over ei helg, men tror jeg skal prøve meg på opphengskulene først, for å se om jeg får vekk den forbanna irriterende "smelle" lyden som kommer når jeg kjører på veldig ujevn vei.

 

Neida skivene bremsene bytter du uavhengig av endeledd/styreledd, og du trenger ikke hjulstilling for å bytte bremser her på denne bilen. Men på f.eks hyundai og noen mazda må du av med navet, og da ryker hjul lager og hjulstilling for å bytte skiver!!!!

Og om du skal bytte bærekulene er dette og uavhengig med bremsene, eneste det kan være litt tungt å få bærekulene ut av spindeln (der som navet og bremsene er festet på) uten å løsne demperene kanskje, men det ser du, igjen, slegge er en fin ting :D

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida skivene bremsene bytter du uavhengig av endeledd/styreledd, og du trenger ikke hjulstilling for å bytte bremser her på denne bilen. Men på f.eks hyundai og noen mazda må du av med navet, og da ryker hjul lager og hjulstilling for å bytte skiver!!!!

Og om du skal bytte bærekulene er dette og uavhengig med bremsene, eneste det kan være litt tungt å få bærekulene ut av spindeln (der som navet og bremsene er festet på) uten å løsne demperene kanskje, men det ser du, igjen, slegge er en fin ting :D

 

Yes, som sagt med litt slagkraft er det ingen sak! hehe.. drivakslingen er den dingsen som har den "plastikkhetta" mot navet, mens endeleddet sitter omtrent ved siden av og er et ledd på enden av styrestaget eller noe slik? Trur det skal gå greit uten å ta av dempere!

 

Bremseskiver sitter bare festet med en stjerneskrue i navet da og du trenger bare løsne caliperen for å få de av!

 

No problemo :D

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, som sagt med litt slagkraft er det ingen sak! hehe.. drivakslingen er den dingsen som har den "plastikkhetta" mot navet, mens endeleddet sitter omtrent ved siden av og er et ledd på enden av styrestaget eller noe slik? Trur det skal gå greit uten å ta av dempere!

 

Bremseskiver sitter bare festet med en stjerneskrue i navet da og du trenger bare løsne caliperen for å få de av!

 

No problemo :D

 

etka2.jpg

 

etka.jpg

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe..fant noen bilder som jeg hadde liggende jeg. Er av et gammelt prosjekt, før Vw'en men det gikk ikke helt som planlagt :D

 

mazda1.jpg

 

mazda2.jpg

 

mazda3.jpg

 

Ble litt dårlig passform på dørene:D

 

Men slik går det når folk kjører deg i siden mens du kjører forbi, og attpåtil stikker av blah

 

 

 

Mazda 323 GT :driving

 

sukk, tøff bil egentlig ;)

 

Og bruk bilbelte, så slipper du lande på taket i baksetet hvis du taker :D

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va no bra at da gikk bra, og at da ikke va den dyraste bilen:)

 

Yes, et lite blåmerke på ryggen. Ga 4000 for bilen da, så greit nok. Vært verre hvis det overstiger 20k :D

 

Hadde det vært golfen hadde jeg nok gjort mer for å finne dude'n :D

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men såg han ikke om da gikk bra med deg då? Fyfane, hadde ikke hatt falt meg inn å stokke, ikke før eg viste at du va i live:)

 

Nei, han kjørte bare i sia mi ved passasjerdøra omtrent da jeg kjørte forbi også lå jeg med to hjul på utsiden veien og så tok det tak og bilen dro til venstre. Så ble det svart og etterpå lå bilen på taket med panseret oppå veien og resten av bilen nedi dika:D Egentlig litt flaks at det gikk bra:D Tror han burde merke dette, så litt døllt å stikke av da.. men noen er vel sånn.. en liten mazda har ikke så mye å stille opp med en volvo v70 eller no

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

ow yeh, skjer ikke stort her om dagen. Verken med 3ern eller mk1ern som står i garasjen.

 

Eneste som skjer er kjedelige ting som skifte av frontrute,fordelerlokk+rotor+kabler også må jeg skifte ut eksosanlegg ifra kat. RUuuuusta nemlig hull slik at hele bakpotta blei løs og det ekke noe grommt å kjøre nå! :D

 

Ble stoppa i toll/politikontroll idag og fikk pålegg om å feste skilt foran iløpet av helga, ellers blei det dyrt for meg.. he he... Der kom jeg uten bakpotte og allting.

 

Men jeg skal sette på VR leppa og feste skiltet i denne, men blir det penest å feste det litt til siden, eller midt på? hmmm..

 

:) :O)

 

Image027.jpg

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Men imorgen så står det ingen mk3 lenger hos meg, den er nå solgt og jeg skal holde meg i vw familien men blir kjørende med en mk1er bare jeg får skilter på den.

 

 

buhbye <3

 

Så her er de to siste bildene:

 

 

 

Bilde143_800.jpg

 

Bilde141_800.jpg

 

Ikke store forandringen som har skjedd i det siste, men har gitt f :) hehe

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår