Gå til innhold

Kor tjukk må treplata vere til en basskasse

Ranger emnet


vmaxv12

Anbefalte innlegg

I stand corrected.

Fant ut at om en røska ut alle løssetene i en espace og kjørte passasjersetet heeelt frem får en akkurat inn ei 2.40x1.20 28mm plate. Jaggu tunge saker, hehe :D

 

Men når det gjelder lim mener jeg å huske du skrev at carlsons trelim er det aller beste for helt jevne flater, mens det i de fleste tilfeller bør brukes polyuretanlim. Stemmer dette eller er hjernen min ute på sykkeltur nå...

 

Til trådstarter:

Med de måla jeg oppga blir innvendig vinkel mellom kassebunn og bakvegg 70,86 grader, dvs en kappvinkel på nedre og øvre kant av bakplata på 19,14 grader. Så fine mål får du nok ikke på ei vanlig sag så oppsøk et snekkerverksted eller få kara på byggern til å kappe for deg :)

Om det slingrer en grad eller så spiller ingen trille, men her har du iallefall nøyaktige mål :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Men når det gjelder lim mener jeg å huske du skrev at carlsons trelim er det aller beste for helt jevne flater, mens det i de fleste tilfeller bør brukes polyuretanlim. Stemmer dette eller er hjernen min ute på sykkeltur nå...

 

 

Om ikke carlsons lim så skrev jeg vel vanlig hvitt Cascol lim.

Dette er ikke et mekanisk lim, så det duger kun når platene man skal lime sammen er helt vinkelrette og plane.

 

Alternativet, når sammenføyningene spriker litt, er oppskummende polyuretanlim.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Lyst til å blande inn mine erfaringer, jeg også.

 

Hvis det er lov å skryte litt :rolleyes: så er jeg vel en av de som har tegnet og beregnet mest kasser i Norge. Jeg jobber hos Norges største bilstereobutikk og tar meg av de fleste oppdrag vedr kasser. Slikt lærer man av. :)

 

Nå har jeg gjennom 10 år laget mange, mange MDF kasser og desverre noen med "plonk" lyd. Men, ingen kasser som er laget i golvspon (22mm) har hatt noen ulyd.

 

Hvis en MDF kasse får store flater, MÅ den avstives med en skillevegg eller en annen støtte. Det skal ta knekken på de fleste ulyder.

 

Og ja, en kasse skal være tett og stiv. Silikon o.l som lim duger ikke like bra som vanlig trelim. Vi bygger alltid med masse skruer og lim. Men, nå er det slik at en kasse som er laget med skikkelig verktøy, vil passe perfekt sammen.

De fleste som lager kasser hjemme derimot, vil bruke stikksag :rolleyes: Og vi vet vel alle at slike saginger ser ut som om de er gjort under et nachspiel. beer

I disse tilfellene er det ikke galt å skru, lime og deretter tette med silikon/sikafleks. Dette gjør ikke at kassen blir fleksibel, men kun tetter evt. lufthull. Dette kan du gjøre med god samvittighet.

 

For å ta litt selvironi bygger vi konsekvent i 19mm MDF... hehe

 

Om du bruker MDF eller spon så får du et bra resultat uansett. Det er viktigere ting du bør tenke på enn dette; Plassering og utforming i forhold til bilen din !!

 

P.S.

Vi du bygge en perfekt kasse? Bygg i dobbel MDF 19mm. Lim to plater sammen med masse lim. Sørg for at skjøtene treffer hverandre som en trapp. ("trapp" - noe tung forklaring - håper du skjønner)

---------------------------------------------------

Jan Erik

http://www.team-brs.com

http://www.bilradiospesialisten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som lager kasser hjemme derimot, vil bruke stikksag :rolleyes: Og vi vet vel alle at slike saginger ser ut som om de er gjort under et nachspiel. beer

 

For en del av oss er dette IKKE et alternativ.

Jeg grøsser på ryggen noen ganger når jeg ser folk som svir av 8-10 store sedler på basselementer og så bygger de kasse som i beste fall duger til kompostbinge..

Tror jeg skal ta en "BasskasseLørdag" i ny og ne på verkstedet mitt, så får folk i alle fall kappet materialene skikkelig.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del av oss er dette IKKE et alternativ.

Jeg grøsser på ryggen noen ganger når jeg ser folk som svir av 8-10 store sedler på basselementer og så bygger de kasse som i beste fall duger til kompostbinge..

Tror jeg skal ta en "BasskasseLørdag" i ny og ne på verkstedet mitt, så får folk i alle fall kappet materialene skikkelig.

 

Mvh

Dag Johansen

 

det var evig smart, hvor holder du til henne? hvorfor ikke kjøre igang kurs med kasse og elementer i prisen??? det hade også vært smart.. men for de fleste som skal lage kasse selv, er jo ikke det en god idé...... NEi, kasselørdag er en FIN ide :D *respekt*

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var evig smart, hvor holder du til henne? hvorfor ikke kjøre igang kurs med kasse og elementer i prisen??? det hade også vært smart.. men for de fleste som skal lage kasse selv, er jo ikke det en god idé...... NEi, kasselørdag er en FIN ide :D *respekt*

 

Hehe, kanskje det du! :)

Skal tenke litt på det og komme med tilbakemelding.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er nok å være tålmodig og bruke en smule tid på planlegge sakene.

 

Hva om noen kunne lage en guide med bilder el.l...?

 

All ros til Autod om det arrangeres kasselørdager. Burdte vært en pris for sånt! :) Kudos!

 

Sjøl satte jeg meg ned og skrev opp hva som måtte gjøres;

 

1. Få greie på hva slags utstyr som trengs.

2. Regn ut alle mål og vinkler

3. Kontakt et lokalt snekkerverksted/får folka på sjappa til å kappe det til om jeg ikke greier dette på en skikkelig måte selv.

4. Hull til elementet lages en med f.eks overhåndsfres, ikke stikksag, og ikke på frihånd! Fresen festes til en stang som er montert i sentrum med en tapp som er bora gjennom plata og festa med ei hylse i både plate og underlag - egen patent ;).

5. Bruk islagsmuttre for feste av elementet.

6. Demp veggene i kassa med profilert skum

7. Tette alle skjøter innvendig.

8. Montere speakon-plugg.

9. Dempe kassa og montere elementet

 

Foreksempel...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er nok å være tålmodig og bruke en smule tid på planlegge sakene.

 

Hva om noen kunne lage en guide med bilder el.l...?

 

All ros til Autod om det arrangeres kasselørdager. Burdte vært en pris for sånt! :) Kudos!

 

Sjøl satte jeg meg ned og skrev opp hva som måtte gjøres;

 

1. Få greie på hva slags utstyr som trengs.

2. Regn ut alle mål og vinkler

3. Kontakt et lokalt snekkerverksted/får folka på sjappa til å kappe det til om jeg ikke greier dette på en skikkelig måte selv.

4. Hull til elementet lages en med f.eks overhåndsfres, ikke stikksag, og ikke på frihånd! Fresen festes til en stang som er montert i sentrum med en tapp som er bora gjennom plata og festa med ei hylse i både plate og underlag - egen patent ;).

5. Bruk islagsmuttre for feste av elementet.

6. Demp veggene i kassa med profilert skum

7. Tette alle skjøter innvendig.

8. Montere speakon-plugg.

9. Dempe kassa og montere elementet

 

Foreksempel...

 

Kan sikkert fikse en guide så snart Anders kommer med lim til meg :D

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår