Gå til innhold

JEE

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Bosted
    Trondheim

JEE's Achievements

  1. OBS! Viktig at bassene spiller i mono! Hvis du kjører stereo, bør du ha separate kammer.
  2. Jeg har en noe annen erfaring på dette. Jeg anbefaler å bruke samme kabinett, med en skillevegg med et stort hull i som du nesten har gjort. Skilleveggen er der kun for å avstive kassen. Fordelen med at lydbølgene kan vandre lengre i kassen, kontra forskjellen mellom elementene tror og mener jeg er av en større fordel. Det finnes sikkert like elementer med store forskjeller, men det har jeg ennå tilgode å oppleve. ;)
  3. Mulig jeg var litt rask til å svare. Høyttalerkabel kan også få de samme problemene, men ettersom strømstyrken er lavere, vil det være mer sjelden. Det som sies er riktig - tykkelse teller.
  4. Wow... kabler er viktige - superviktig !! La meg ta et eksempel som vi har opplevd et par ganger : Du kjøper deg et billig "ukjent" kabelsett. Går hjem og monterer det helt riktig og anlegget funker som det skal.:D I dette tilfellet har du vært heldig og ikke fått støy pga den dårlige skjermingen av phonokabelen. :) Etter et halvt års tid så synes du at stereoen spiller dårligere, mindre trøkk i bassen og en svak antydning til støy. Men, du kikker raskt over koblingene og ser at alt sitter som det skal. Det eneste du legger merke til er at strømkabelen har blitt en del mørkere i fargen. Den dårligere lyden tar du som en vanesak - at du rett og slett har spilt så høyt at du hører dårligere .. :) Etter 8 måneder så blir det ...... stille ..... Strømkabelen er veldig mørk i fargen. Det som skjer et at billige kabler har dårligere kvalitet i kopperet. På kabelen står det kjempebra tekniske data, men det skal du ikke la deg lure av. Tempraturforandringer og fuktighet gjør at en kabel i bil oksyderer raskere enn normalt. Når kabelen oksyderer vil den få en høyere motstand. Når dette skjer med jordingskabelen vil spilleren kompensere med å trekke jording fra der den kan - gjennom phonokabelen. Ooops da gikk linjeutgangene til helv.... Kabler kan virke dyre, men det er faktisk en god investering hvis du ser litt langsiktig på det. Du trenger ikke det dyreste, bare unngå det billigste. :)
  5. Det skjer vel det også, men det mest vanlige er at du brenner en jordingsbro (en slags sikring) som gjør at støyen øker brutalt i volum. Det er kiipt det... sick
  6. Både + og - kabelen skal være av samme kaliber. Strømmen fungerer slik at den går gjennom forsterkeren. Dvs. den samme mengde strøm skal gå gjennom både + og - kabelen. Vi monterer konsekvent alle forsterkerjordinger i chassi på bilen. Batteriet er nok det "beste" jordingspunktet, men det er ikke det som er viktigst (MIssforstå meg riktig). Alle lydkomponenter skal ha helt lik jording. Nå er det slik at de fleste biler er punktsveiset sammen. Det er disse sveisene som fører strømmen mellom de forskjellige delene i bilen. I noen nyere biler er det brukt lim istedet. Dette gjør at nyere biler ofte får større avvik i jordingspunktene foran og bak i chassiet. Hvis du i tillegg til å jorde radioen framme og forsterkeren i chassiet bak legger en 4mm kabel mellom disse to jordingspunktene, vil du eliminere de små forskjellene som kommer av slike feil. I ditt tilfelle hvor du ikke har støy, er det mest sansynlig ikke noe problem. Men, jeg anbefaler på det sterkeste å legge en kabel mellom jordingene uansett. Det kan i værste tilfelle spare deg for mange penger i defekte linjeutganger.
  7. he he :) Skrivlefeil kan vel skje alle det. Teksten er foresten kopiert fra Pioneer selv.
  8. Overcurrent antyder at forsterkeren må yte mer enn den har kapasitet til å gjøre. Dette kan forårsakes av at en av høyttalerne er defekte eller at en av høyttalerledningene ligger til jord, evt kortslutning mellom + og -. Hvis du kobler ifra alle høyttalere først, slår på forsterkeren og kobler til en om gangen, bør du kunne avsløre hvem synderen er. Hvis forsterkeren slår seg av uten tilkobling av høyttalere er det nok den som er gåen. :(
  9. Ta en titt på http://www.tachosignale.de her har du de fleste bilenes speedsignal. Siden er på tysk. ;)
  10. Hvis det er noen som har det, så er det Bilradiospesialisten. :) Vi har rett og slett ikke kapasitet til å legge ut alle våre produkter på web. Varesortemanget er mange ganger større enn hva vår webside viser. Du kan godt sende meg en PM om hvilken modell du ønsker, så kan jeg gi deg en pris. :)
  11. Hei hei! Lyst til å blande inn mine erfaringer, jeg også. Hvis det er lov å skryte litt :rolleyes: så er jeg vel en av de som har tegnet og beregnet mest kasser i Norge. Jeg jobber hos Norges største bilstereobutikk og tar meg av de fleste oppdrag vedr kasser. Slikt lærer man av. :) Nå har jeg gjennom 10 år laget mange, mange MDF kasser og desverre noen med "plonk" lyd. Men, ingen kasser som er laget i golvspon (22mm) har hatt noen ulyd. Hvis en MDF kasse får store flater, MÅ den avstives med en skillevegg eller en annen støtte. Det skal ta knekken på de fleste ulyder. Og ja, en kasse skal være tett og stiv. Silikon o.l som lim duger ikke like bra som vanlig trelim. Vi bygger alltid med masse skruer og lim. Men, nå er det slik at en kasse som er laget med skikkelig verktøy, vil passe perfekt sammen. De fleste som lager kasser hjemme derimot, vil bruke stikksag :rolleyes: Og vi vet vel alle at slike saginger ser ut som om de er gjort under et nachspiel. beer I disse tilfellene er det ikke galt å skru, lime og deretter tette med silikon/sikafleks. Dette gjør ikke at kassen blir fleksibel, men kun tetter evt. lufthull. Dette kan du gjøre med god samvittighet. For å ta litt selvironi bygger vi konsekvent i 19mm MDF... hehe Om du bruker MDF eller spon så får du et bra resultat uansett. Det er viktigere ting du bør tenke på enn dette; Plassering og utforming i forhold til bilen din !! P.S. Vi du bygge en perfekt kasse? Bygg i dobbel MDF 19mm. Lim to plater sammen med masse lim. Sørg for at skjøtene treffer hverandre som en trapp. ("trapp" - noe tung forklaring - håper du skjønner)
  12. Nei da! Vinkle bassene mot midten av bakluken, ikke nedover, men rett bakover. Men, ettersom du har en skiluke, kan du vinkle bassene inn mot den istedet. Bassene skal kun kunne spille inn i kupeen via skiluken. Du skal ikke høre noe bass i bagasjerommet når du er ferdig. Det du hører i bagasjerommet - er det du mister i kupeen. :)
  13. Hei! Nå er jeg "nybegynner" på Bilforumet og vil velkomme meg selv - takk! m'm Basskasser kan jeg mye om, og BMW E36 har vi hos Bilradiospesialisten i Trondheim hatt mye av. Hvis du skal bygge kassen inn mot seteryggen og ikke har skiluke, må du skjære hull i bakplaten på seteryggen din. Du må også bygge det så tett rundt kassen at du nesten ikke hører bassen i bagasjerommet. Får du til dette er du velykket. :) Hvis du derimot vil ta den enkle løsningen, kan du peke bassene mot luken, men som en tips; vinkle begge bassene slik at de peker mot "hengerfestet". Det har fungert bra hver eneste gang. :D
  14. BRS SoundOff er en konkurranse som er åpen for alle, men med vekt på nybegynnere og amatører. :) I Emma og dB-Drag er nivået for høyt i forhold til hva vi ønsker. Den måten vi har arrangert dette på de siste 3 årene har funger veldig bra og vil ser ingen grunn til å sette det på prøve. Jeg mener også at vårt arrangement er mer tilpasset den største kundegruppen. BRS-SoundOff er også gratis for alle i motsetning til dB-drag. Vi deler ut premier (bilstereo) til en verdi av ca 30.000,- kontra pokaler. Hvis vi derimot merker at våre deltakere ønsker en mer offisiell løsning, vil vi vurdere det til neste år, eller evt en ekstrakonkurranse litt senere i år. :) Vi tar gjerne imot tips som kan bedre arrangementet, men helst fra de som har vært hos oss og sett hva vi har å by på.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår