torbjørnbmw316 Skrevet Februar 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2005 har en 316i 89 modell med m-40 motor med hydrauliske ventil løftere,men i det siste synes jeg at det har kommet litt tikking som jeg ikke har hørt før.på EMM Sport sa de at jeg skulle ha på fullsyntetisk olje,da gjorde jeg selfølgelig det,men da jeg snakket med en fyr som har peiling på slikt sa han at man må bruke mineral olje da de hydrauliske ventilløfterne har en tendens til å ikke løfte seg ved fullsyntetisk.skifta olje til mineral i dag,men har ikke merket forskjell,men siden det er hydrauliske ventilløftere på denne så skal det jo egentlig ikke tikke,eller skal det???? noen som har tips,erfaringer med samme motor/bil????? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris Skrevet Februar 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2005 Begynner å tikke når kammen er slitt. Prøv med 10w-40 olje av anerkjent fabrikat, det skal visstnok være den beste viskositeten for denne motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbjørnbmw316 Skrevet Februar 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2005 takk for svar, bilen har gått 126000 og bruker ikke en drit med olje,det er de siste 5-600 mil at den har tikket litt.gs bildeler anbefalte meg fullsyntetisk.blir vel kostbart vis jeg må skifte kam og løftere og greier.kom med flere tips fra de som måtte ha det!!!!??!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Februar 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2005 Det er faktisk en mulighet at det er selve ventilløfterne som er ødelagte til deg òg....Dessverre... Kjenner til den fra bila t fattern(520i) Er det dette som er tilfelle så må de byttes(og ikke bytt bare èn, men alle!) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbjørnbmw316 Skrevet Februar 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2005 hater tikking,for det skal ikke være det på denne egentlig,blir så forbanna av sånne ting som irriterer meg inderlig.å så selfølgelig komm denne helvetes hakkinga som gjør at bilen nesten stopper og hoster og harker i tillegg.så jeg leverte den inn til EMM sport i dag så får amatørene nedpå der se om de kan utrette noe fornuftig.skifter reg reima med det samme også.rart dette ass..... koster det mye å få skiftet ventilløftere???? akkurat det har jeg ikke tenkt å mekke sjøl i 10- grader.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Februar 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2005 hmm...det er nok ventil-løfterene som tar kvelden ja.... Men, hvis du ser på anbefalingene til BMW, så skal de aller fleste BMW'er ha Fullsyntetisk 5-40 eller 0-40 olje fra Castrol. (RS eller Magnatec-olje). Vet ikke om dette gjelder din 89 modell, men på 91 modeller er det ihvertfal anbefalt! Kammeraten min har en slik... står til og med Castrol på påfyllingslokket :p Men, gutta på verksted fikser det nok;) Hvis de "know their thing".. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbjørnbmw316 Skrevet Mars 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 ja får nok få de karene til å skifte løfterne for bilen er jo egentlig fint kjørt ,har aldri vært rævvkjørt heller.takker for alle svar..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mars 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 BMW har generelt dårlige motorer når de passerer 100 000 uansett. Hvertfal frem til E36 serien og omkringringende karosserier ble faset ut. Etter dette sises det motorene er blitt betydelig forbedret :) Lykke til uansett Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbjørnbmw316 Skrevet Mars 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2005 nåja.... men denne motoren sitter i 316i og 318 i e-36 også..... motoren er bra den men det var disse løfterne som muligens har tatt kvelden,eneste er at kammene er litt svake på disse.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar H Skrevet Mars 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2005 så lenge du har kontroll går at godt... fatterns 91 318 har brukt olje og tikket siden 1500000(6 år siden)... nå har den gått 2600000.må bare etterfylle olje hver gang han fyller bensin... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NOS666 Skrevet Mars 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2005 Før du skifter ventil løfterene hadde jeg først skiftet olje og filter og hellt på noe som heter "motorflush" og kjørt motoren varm.... Tapp av olje med motorflush,skift filter og hell på ny olje.... Dette kan få ventil løfterene til å bli rolige igjen iogmed at slik tikking kan oppstå pga avleiringer i løfterene.... bonde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbjørnbmw316 Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 ja de på emm sport skulle se på det i dag så får håpe de finner ut av det....klarer....vertfall ikke å høre på tikkingen,bli så jævli irritert....men den har ikke brukt no olje på 900 mil,står på akkurat samme nivået....håper det ikke er alt for ille.... de skulle skifte reg reima med det samme også..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbjørnbmw316 Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 ja da fikk jeg vite at det var løfterne som ikke var helt patent,kammen ,ventilene,å vippearmene var i perfekt stand.så løfterne skiftes,reg reima,lysene i instrumentpanelet,girolje,oljefilter,ny olje og da blir det ut å cruise i morgen. takk til alle som har vært behjelpsomme å svart på posten min..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.