Gå til innhold

Litt grønn på området

Ranger emnet

Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt forsterker og monoblokk til mine 6x9 og sub.. Nå har det imidlertid meldt seg et nytt problem! jeg aner jo ikke hvordan alt dette skal kobles opp, hva slags ledning jeg skal bruke, hvor mye jeg trenger osv... leste litt rundt på nettet, og fant ut at ledningspakker ligger på rundt 600 kroner! Synes dette var rimelig dyrt for ledninger som bare skal føre 12 v strøm.

En venn av meg har fått rimelig bra lyd med vanlig husledning!! er dette noe å satse på dersom man ikke skal ha super-stereo uansett?

Åpen for alle tips og monteringsforslag..

takk

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest "bilstereo skolen" ?

I bil går system på 12V likespenning.

Dvs for å få 120W så må det gå 10A. 10A er ikke så mye i seg selv. men når vi snakker om 30 - 50 A begynner ting og utvikkle en del varme. "Bare 12V" sier folk. 600 kr for et kabelsett er ikke dyrt og i mange tilfeller ikke supert heller.

Hvis du koppler opp med husledninger kan du få følgende skader:

Kabelens isolasjon kan smelte og starte brann

Forsterkerene dine kan få få lite strøm og gå i proteckt eller bli ødelagt.

Lyd bildet blir tynt og de lave frekvensene vil ikke komme helt frem i lydbildet.

Tips nr 1 : Bruk gode kabler for å forebygge skader på interne ting.

Tips nr 2 : Få gjerne hjelp til å beregne og trekke kabler forsvarlig av en som kan det, ikke en som bruker kabler for husbruk.

Håper du ble litt klokere.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var rimelig dyrt for ledninger som bare skal føre 12 v strøm.

Dette viser bare hvor lite peil folk egentlig har før de hiver seg i gang med bilstereo.. At det er få Volt forteller bare at strømmen blir større og at du dermed må ha tjukkere ledning.. Ikke for å henge deg ut eller noe golf!! :)

Skal love deg at du er hvertfall ikke den eneste som tenker sånn!! Du hadde jo vett nok til å spørre først..

Ser for meg kameraten din med 1,5 mm2 PN og sikkert sikra med 100 A sikring ... Hvis han har sikring i det hele tatt da :rolleyes:

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes riktignok kabler til bruk i hus som er tykke nok, eller rettere sagt så brukes de vel til å føre strøm inn i huset. Har en kveil liggende, og der blir den liggende. Grunnen til det er at det er så stivt at man knapt nok klarer å bøye det. Ikke tror jeg den er billig heller den kabelen, men er en rest fra når det ble lagt opp strøm til et naust.

Konklusjonen blir derfor at om du bruker 1000 kroner på skikkelig kabel for bruk i bil, så er det billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjøpt forsterker og monoblokk til mine 6x9 og sub.. Nå har det imidlertid meldt seg et nytt problem! jeg aner jo ikke hvordan alt dette skal kobles opp, hva slags ledning jeg skal bruke, hvor mye jeg trenger osv... leste litt rundt på nettet, og fant ut at ledningspakker ligger på rundt 600 kroner! Synes dette var rimelig dyrt for ledninger som bare skal føre 12 v strøm.

En venn av meg har fått rimelig bra lyd med vanlig husledning!! er dette noe å satse på dersom man ikke skal ha super-stereo uansett?

Åpen for alle tips og monteringsforslag..

takk

Ja er det noe rart att forsikrings premiene våre blir høye. :rolleyes: :rolleyes:

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... ser at husledningene ble dårlig mottatt, og etter samtale med kameraten er disse nå tatt ut av bilen. Jeg var i dag innom kyndig forhandler, og han gav meg ett tilbud på full ledningpakke for omtrent 5-600 kroner. Ettersom jeg ikke har store forsterkerene eller veldig tungdreven bass, sa han at dette kabelsettet burde holde fint.

takk for alle henvendelser...

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... ser at husledningene ble dårlig mottatt, og etter samtale med kameraten er disse nå tatt ut av bilen. Jeg var i dag innom kyndig forhandler, og han gav meg ett tilbud på full ledningpakke for omtrent 5-600 kroner. Ettersom jeg ikke har store forsterkerene eller veldig tungdreven bass, sa han at dette kabelsettet burde holde fint.

takk for alle henvendelser...

Og takk for at du hører på rådene du får, strøm er ikke noen man tuller med!

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider