Ray Skrevet Februar 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2005 Hadde bilen på eu kontroll idag. fekk eg beskjed om at CO nivået va for høyt 6,44. Det står 3toms hjemmalagd anlegg på ann. sikkert simons greier. ka må te for å få ann gjennom kontrollen????. Må eg skaffa et originalt anlegg.elle noen som kan noen "snarveier"??. er en 85mod så er ikke katalysator på ann. Siter -97 VW Passat TDI x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P x-94 Opel Astra sportive stv Solgt x-85 Volvo 740TIC Solgt x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stolten Skrevet Februar 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2005 Hadde bilen på eu kontroll idag. fekk eg beskjed om at CO nivået va for høyt 6,44. Det står 3toms hjemmalagd anlegg på ann. sikkert simons greier. ka må te for å få ann gjennom kontrollen????. Må eg skaffa et originalt anlegg.elle noen som kan noen "snarveier"??. er en 85mod så er ikke katalysator på ann. Hva motor? b230a? b230e?................ Siter 1990 Volvo 740 Turbo Intercooler 1986 Volvo 745 Turbo Intercooler 1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat 1989 Volvo 740 GL 1997 Honda CBR 900RR Fireblade Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
745TiC Skrevet Februar 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2005 Sannsynligvis er det luftmengdemåleren.... Prøv og juster skruen som sitter på den og se om det blir noen forskjell. Eller så kan det være dårlige plugger, sprukken topp, slitne ventiltetninger, slitne stempelringer......... Siter Race, kjør forbi da vel..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ray Skrevet Februar 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2005 Motoren er en B230et tror eg, men kj helt sikker pga at selger sa at motoren va byttet, å nye fra ein 940 va satt inn. men har aldri fått bekreftet at det er 940 motor. Noen som vet ka som e max tillatt CO utslipp på denne bilen uten katalysator? ska prøva skifta plugger, rensa luftfilteret, men bare kom med råd. Siter -97 VW Passat TDI x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P x-94 Opel Astra sportive stv Solgt x-85 Volvo 740TIC Solgt x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HansM-740GL Skrevet Mars 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 Motoren er en B230et tror eg, men kj helt sikker pga at selger sa at motoren va byttet, å nye fra ein 940 va satt inn. men har aldri fått bekreftet at det er 940 motor. Noen som vet ka som e max tillatt CO utslipp på denne bilen uten katalysator? ska prøva skifta plugger, rensa luftfilteret, men bare kom med råd. 940-motorene har jo katalysator da.... Står på siden av motoren hvilken motor det er. Eller ta et bilde av den og legg ut. Siter - Volvo V70 2,4D 130HK 2004 x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt x Volvo 740 B230F 1991 Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ray Skrevet Mars 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 har sett at det står B230 stemplet på blokka. men det står ikke noe mer enn det.. skal se om eg kj kan skaffa et bilde av motoren så noen av dåkke motorkjennerar kan bekrefta ka slags motor det e. Siter -97 VW Passat TDI x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P x-94 Opel Astra sportive stv Solgt x-85 Volvo 740TIC Solgt x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mars 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 Om du har en FT-motor.. som sitter på 940'ene.. så MÅ du ha med Lambdasonde i eksosen, ellers blir bensinblandingen feil eller noe mener jeg å huske. Det ville forklart CO'en.... =) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
745TiC Skrevet Mars 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 940-motorene har jo katalysator da.... Står på siden av motoren hvilken motor det er. Eller ta et bilde av den og legg ut. Alle biler etter 87/88 skal ha Katalysator, men når du setter en nyere motor i en eldre bil klarer man og lure biltilsynet, og man kjører uten kat og tjener noen HK. RAY: Der du ser det er stemplet B230 skal det og stå noe mer,(årstall motornr) Ellers kan du se om det er en 531/530topp(står over grenrøret) Er det 530 Topp er det mest sannsynlig en nyere motor.... Er det 531 må du finne ut om det er Fk/Ft/Et før du kommer videre. Sjekk også hva som står på hjernen ved døra på passasjersiden. Kjører du med motronic skal du ikke ha Lamda, kjører du Lh skal du ha lamda.... Siter Race, kjør forbi da vel..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
745TiC Skrevet Mars 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 Om du har en FT-motor.. som sitter på 940'ene.. så MÅ du ha med Lambdasonde i eksosen, ellers blir bensinblandingen feil eller noe mener jeg å huske. Det ville forklart CO'en.... =) Retter deg litt. Kjører du med motorstyring fra FT/FK motoren skal du ha Lamda Kjører du med Motronic(som sitter på eldre volvo turbo(83-86/87(ser du har 85 mod(correct if wrong)))) skal du ikke ha lamda. Siter Race, kjør forbi da vel..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ray Skrevet Mars 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2005 det står en 531 topp på. han som solgte sa at det va brukt det originale ledningssystemet. ska prøva komma i kontakt med han som solgte meg bilen. huska kj alt han sa, begynne å bli ein stund siden eg kjøpte bilen. det sto bare B230 på blokka. ska ikke banne i gravå, men tror det va kun det eg såg når eg hadde ann på bokk. eg ser rett vel, når du står under bilen å ser forover så er det på høyra siå!! ?? stemplet utover på blokka. Siter -97 VW Passat TDI x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P x-94 Opel Astra sportive stv Solgt x-85 Volvo 740TIC Solgt x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Mars 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2005 står på blokka hvilken det er (altså mer enn 230) med veldig liten skrift et sted. kan sjekke på 940blokka jeg har stående i kjelleren hvor det står. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estrewes Skrevet Mars 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2005 Mener å huske det er 4 som er maks på en 85 mod. Skal ikke garantere men trur. Dra på volvo og få justert den. Det er ikke så dyrt. Stort sett går motoren bedre etter du får justert den også. Fordi ideele blandingsforhold ofte er ca 1 lambda og det tilsvarer somregel ca den CO en som motoren din skal ha. Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Mars 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2005 står på blokka hvilken det er (altså mer enn 230) med veldig liten skrift et sted. kan sjekke på 940blokka jeg har stående i kjelleren hvor det står. det står akkurat der blokka "slutter" og toppen starter ved syl 1. på en av sidene. ikke veldig stor skrift og gjerne dekket av møkk. stod værtfall 230FK på min Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ray Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 eg såg at det sto noe der.. 230FT tror eg.. kan vara ET oxo, for F`en var så lite synlig. bokstavene og talla såg ut som om dei var slått inn med ein dor?? jør det det hos dere andre??? men vis det e en FT va er jort med den tror dere?, tidligere eier sa at det va ca 230hk i ann. kjøpte den som den er trimmet eg. har bilder av motor nå, men trenge ei upload sia for å legga dei på nett. noen som har ??Tenknisk info om FT motorer noen ?? Siter -97 VW Passat TDI x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P x-94 Opel Astra sportive stv Solgt x-85 Volvo 740TIC Solgt x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
745TiC Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 http://www.photobucket.com Spes på FT; 700 Serien 2316 cc, 141 cu in. Samtliga modeller har Intercooler. Productions år: 1983 760 Turbo - B23ET (fördelare fram) 1984 760 Turbo - B23ET, B23FT (fördelare fram) 1985-1989 760 Turbo - B230ET, B230FT 1985-1989 740 Turbo - B200ET, B230ET, B230FT 1988-90 740 Turbo* - B230FT (*= högtrycksturbo @ 180 hp eller 134 kW) 1989 740 Turbo - B200ET, B230ET, B230FT 1990 740 Turbo - B204GT, B230FT, B230GT 1991-92 740 Turbo - B200FT, B230FT 1990-92 760 Turbo - B230FT, B230GT Volvo 900 Serien Productions år: 1990-1996 940 SE Turbo - B200FT, B230FT, B230FK, B230GT 1994-1996 940S - B230GT (lågtrycksturbo) Kom -96 till USA 1991-92 960 Turbo - B230GT, B230FT, B204FT 1993-94 960 Turbo - B230GT, B204FT 940 Turbo -91-92 har Turbo+ monterat från fabrik. Gäller endast manuell växellåda! //Daniel Karlsson Motor Komp. Effekt Notering 400-serien 8.7:1 120 hk @ 5400 rpm B19ET 7.5:1 150 hk B21FT 7.5:1 127-133 hk @ 5400 rpm B21FT 7.5:1 157 hk @ 5100 rpm Med intercooler B21ET 7.5:1 155 hk @ 5700 rpm B21ET 7.5:1 185 hk @ 5700 rpm Med intercooler B23ET 9.0:1 173 hk, 182 hk @ 5700 rpm B23FT 8.7:1 160 hk @ 5300 rpm B200ET 8.5:1 160 hk @ 5500 rpm B200FT 8.5:1 155 hk @ 3600 rpm B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm 780/B230FT ? 188 hk Har Turbo+ B230GT 8.7:1 170 hk @ 4800 rpm B204FT 8.2:1 190 hk @ 5300 rpm · Topplock 1. "Den lille" Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230 Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm. Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store" Höjd: 12mm Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie. Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning SCP (Big Cooling Passages) Gjutnummer: 1000530 Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398 Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret. 2 "Den store" Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering.. Höjd: 12mm Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie. Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning SCP (Small Cooling Passages) Gjutnummer: 1000531 Andra snarlika alternativ : 100405 Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym. BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig. Topp 1000405 sitter original på följande motorer: B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler Topp 1000531 sitter original på följande motorer: B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor · Kamaxlar Originalmonterade från fabrik. Kam Motor Lyft T B19ET 0.390(9.9 mm) T B21ET 0.390(9.9 mm) T B21FT 0.390(9.9 mm) B B23ET 0.417(10.6 mm) T B23FT 0.390(9.9 mm) T B200FT 0.390(9.993 mm) A B230ET 0.413(9.93 mm) T B230FT 0.390(9.93 mm) T B230GT 0.390(9.93 mm) FI B204FT 0.173(6.81 mm) · Laddtryck Wastegate inställningar från fabrik - Ca 8 hk per ökad psi. Psi = bar*14,5 eller bar = Psi*0,069 10 Psi = ca 0,7 bar 15 Psi = ca 1,0 bar Motor Laddtryck Notering B19ET 9.1-10 Psi Ej intercooler B21ET 5.8 Psi Intercooler; laddtryck stiger till 10.5 vid 3700 rpm B21ET 8.1 Psi Ej intercooler B21FT 5.8 Psi Intercooler; laddtryck stiger till 10.5 vid 3700 rpm B21FT 8.1 Psi B23ET 7.1 Psi B23FT 6.8-7.7 Psi B200ET 7.5 Psi B200FT 8.1 Psi B230ET 7.5 Psi Vid 3500 rpm B230FT 7.5 Psi Vid 3000 rpm B230GT 7.4 Psi B204FT 5.8-6.4 Psi Står kanskje noe interessant her..... Men trimmet til 230 Hva er gjort(om du vet noe?!) Er også på msn hvis det er raskere med svar der ; kanlange@hotmail.com Siter Race, kjør forbi da vel..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.