Gå til innhold

Bytte bremseskiver og hjullager

Ranger emnet


Bilskalle

Anbefalte innlegg

Var på EU i dag og selvfølgelig var det noe småplukk. Jeg måtte bytte begge bremseskiver foran, og venstre hjullager bak. Så når man bytter dissa bremsa så må de vel luftes? har vært med på det en gang før, men jeg husker ikke helt åssen det ble gjort, så det lurer jeg litt på...

 

Og så hvordan hjullageret byttes.

 

-Krissa sombrero

Bil er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på EU i dag og selvfølgelig var det noe småplukk. Jeg måtte bytte begge bremseskiver foran, og venstre hjullager bak. Så når man bytter dissa bremsa så må de vel luftes? har vært med på det en gang før, men jeg husker ikke helt åssen det ble gjort, så det lurer jeg litt på...

 

Og så hvordan hjullageret byttes.

 

-Krissa sombrero

 

Må ikke lufte bremsene hvis du bare skal skifte skivene nei...

Det trengs kun hvis du skrur av bremseslangen fra calipern, noe du IKKE skal gjøre ved skifte av skiver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo hyggelig å høre sombrero

Noen som kan bekrefte dette, bare så jeg ikke går på en smell...

 

Mener å huske at du vipper ut klossene, løsner 2 skruer på baksiden av caliperen, og løfter vekk caliper.

 

Skivene sitter i en ussel liten "guide"pinne trur jeg... 10mm el no, så kommer skiva av ;)

 

Men, en ting er sikkert: lufting av bremser pga skive-skifte? no way

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar av calipern husk å binde den opp i et hull eller fjøra ell.no med ståltråd eller strips. Husk at den veier relativt mye og sliter i bremseslangen. Det er ikke bra. Da kan du samtidig vri og bende litt på slangen og se etter sprekker og generell morkenhet.

 

Du har FWD har du ikke? Da er det som regel "enkelt" å skifte bak. Finn ut om du kun løsner sentermuttern eller må ha en avdrager.

Selve lageret er kurant. Fjern alltid alt støv og bøss osv. Skrap av og legg ev. fett i fettkoppen. Er det harskt(stivt) eller misfarget bytter du. Koster ikke mye for en kilo rødt Pennzoil fett eller gyllenbrunt CRC-fett. Samme hva du bruker bare det står at det tåler 300'C eller mye varme.

 

Lagerskålene banker du inn og ut med skrutrekker og hammer, men pass på så du ikke slår de inn skjevt. Da er de ruinerte. Jeg har kostet på meg et lagerskål-verktøy fra Biltema til ca 300kr. Det er kjekt å ha, men det går fint ut bare du er tålmodig :)

 

Renslighet er fortsatt en dyd, her skal det ikke et støvkorn inn. Vask av de nye, nymonterte skålene med bensin eller bremserens etc. lageret skal du aldri pakke opp før du setter det på bilen. Mats Appelgren sier at ingen lagre er rene, så han vasker rent lageret før han smører det inn på nytt. Piece in mind, men det er ikke alltid jeg gidder. sombrero

Klin på masse fett og massér det godt inn ved å rotere det i håndbaken din. Kan aldri pakkes for godt inn. Så smeller du sammen faenskapet og strammer muttern til det går tregt. Så løsner du et hakk til det går lett rundt og ev.låsesplint eller låseblekk passer. Du kan gjerne ta i litt så lagerskålene får satt seg. Da er det å mette opp fettkoppen med nytt fett og smelle på.

 

Nå bør du kjøre en liten tur og etterstramme. Sjekk klaringen etter noen mil. Lykke til! :rolleyes:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var ikke så gæli dette da kris. Men når det gjelder lagret mener jeg å huske at du trenger en presse for å presse det gamle ut og det nye inn...

Fader Kubikk

Du som er i blokka

Gi oss idag vårt daglige dreimoment

Forlat oss våre fartsovertredelser,

som vi forlater forelegget.

Led oss ikke inn i kontroller,

men fri oss fra sykklister

For veien er din

hestekreftene, og friheten

i all evighet

Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford sirræva med FWD?? Er vel RWD heyyou

Jada! Din pirk. Jeg fastholder ved og står på at da jeg svarte på denne i går natt sto det ikke Fård Sirævva i signaturen til vedkommende eier. chicken

Fården står i gården og er i uorden.

Men det taler muligens til min fordel, for da er det kanskje (ikke) konisk rullelager. Er det det kan man fortsatt bruke hammer og skrutrekker eller dertil egnet redskap. Hvis navet bak er som foran på FWD-biler må han som GTR-34 sier; bruke presse. Far til naboen sto på sitt og hamret inn og ut et forhjulslager på en golf3 vr6, men det endte med at det skar seg innen to uker. doh

Men det var ikke så gæli dette da kris. Men når det gjelder lagret mener jeg å huske at du trenger en presse for å presse det gamle ut og det nye inn...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta ut lageret som ikke er så alt for lett iblant trenger du kanskje å varme det opp før du presser eller banker det ut.

Når du skal ha det nye inn er det viktig å se om det er konet, og vilken vei det skal inn. Har bommet selv på dette på en audi.

 

Bruk en "skralle" pipe som er helt lik i diameter som ytter kanten.

Presser du på inner kantene ryker fort dritten og du må handle ett nytt lager.

Er nok best å bruke en ordentlig presse til sånt.

Vær nøye med å få vinkelen rett.

Bank det forsiktig inn først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår