Gå til innhold

E30 320i til 325i Hjelp!

Ranger emnet


Predatorz

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1986 BMW 320i som motoren er gåen på. Jeg har fått tak i en 1988 BMW 325i som jeg skal ha over i min bil. Jeg har ringt til diverese verksteder å de sier at å skifte motoren er ikke noe problem i det hele tatt, det eneste du trenger er en annen hjerne.

 

Det første jeg fant ut av var at jeg måtte ha 325i girkasse som jeg aldri fikk noe beskjed om. Så fant jeg ut masse forskjell på lednings nettet, dette er faen så typisk :cry:. Nå har jeg tatt ut hele 320i motoren åsså er ikke tingene like. Så kan noen være så snill å hjelpe meg :(

 

Jeg lurer på hva som er forskjell på disse to motorene og hvorfor koblinger ikke er like.

 

 

 

Dette er den boksen som går fra sikringsboksen og skal skrus til den som går til motoren. Hvorfor er det færre pinner i denne en på 325en? Hva skjer når jeg setter denne i?

320i.JPG

 

Dette er den samme boksen bare fra 325en.

325i.JPG

 

Og denne tingen er ikke på ledningsnettet til 320en, hva er den til?

325i2.JPG

 

 

Denne er på 320 motoren men ikke på 325 motoren hvorfor?

320i3.JPG

 

 

Dette er ledningsnettet på 325en som er til hjernen men hvorfor er det flere ledninger ekstra en på 320en?

 

Ledningsnett 325

325i5.JPG

 

Ledningsnett 320

320i9.JPG

 

 

 

Kan noen være så snill å hjelpe meg litt fort? :(

BMW MPOWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange spørsmål på en gang..

 

Nr.1 Det med antall pinner er enkelt og greit at ledningsnettet til motorene etter 88 er lagt opp litt annerledes. Det er flere pinner og det er mulig at du må bytte om plasseringen på noen av pinnene for at alt skal bli rett. Skaff deg koblingsskjema for 320i'en og et for en 880+ 325i. F.eks. går turtallssignalet igjennom denne kontakten i stedet for via hjernen som på eldre modeller.

 

Nr.2 Kontakten som er på bilde nr3 er jeg ganske sikker på skal til en lambdasonde.

 

Nr.3 Saken på bilde 4 er tenningsmodulen til 320i'en, denne brukes ikke på en 325i.

 

Nr.4 At det er noen ekstra ledninger tror jeg ikke har så fryktelig mye å si, bare pass på at alle varsellys og instrumentpanelet fungerer etterpå.

 

Nr.5 Nå har jo du denne motoren og vil sikkert installere den, men om du vil ha en lettvint løsning så selger du denne motoren og kjøper en motor og girkasse fra en 325i før 88. Denne er nemlig plug and play mtp ledningsnettet siden du har en 1986 modell. Denne motoren kjennes igjen ved at den har 2 stk føler montert på girkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er motoren i og sviver perfekt Smile Men trenger en ny gir overføring siden min ikke passer til 325 kassa og den som fulgte med er knekt, så jeg får ikke prøvd bilen før etter helga siden jeg ikke får girt.

 

Jeg har noen små problemer med elektrisk som jeg skulle hatt hjelp til Smile

 

Det sitter to releer på ledningsnettet til den nye motoren, det ene styrer tomgangs motoren og det andre bensin pumpa. Når jeg setter i disse releene så går både bensin pumpa og tomgangs motoren selv om tenninga er slått av. Hva kan dette være, er releene gått i stykker? Eller må jeg ta ut et relee fra tennings boksen som var til den gamle motoren?

 

Og turtallet virker ikke, er ikke sikker på speedometeret enda. Hvilke ledninger er det som går til disse to? Er det ledninger ut fra ledningsnettet til hjernen eller styrer hjernen dette? I følge det kris sa er det kansje noe med at det må kobles opp og flyttes rundt på kontaktene. Noen som vet dette? Har ikke fått skaffet meg noe koblings skjema enda :)

BMW MPOWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Koed i Danmark sa jeg kunne bare trekke ledninger fra Coilen men det blir jo ikke helt riktig da. Det går en koblingsboks med tre ledninger som ligger nesten ved hjernen, disse tre skal kobles til hjernen. Er det noen som vet åssen farger de skal på? Jeg har ringt rundt over hele landet, men det er ingen som kan det godt nok.

BMW MPOWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
jeg har nylig bygd om fra 318is til 325 å har samm problemet... trenger og hjelp med turteller osv

sitter her med koblingsskjemaet men skjønne ikke en drit.... HJELP

 

Hadde ikke hatt muligheten til å scanna å lagt ut koblingskjema da, kanskje

det er en skjema guru som kan forbarme seg over oppgaven :rolleyes:

Å hjelpe dere alle notin

Om du har 318 som er 88 -> er det bare å switche over til 325 88-> da,

el gjelder det bare <-88`??

Lykke til med koblinga...

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår