Gå til innhold

Driftebiler med godkjent bur?

Ranger emnet


saab_alex

Anbefalte innlegg

Hei folkens..

 

har en saab 900 turbo bilder kan dere se her forresten

http://www.saabturboclub.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3762&highlight=lakkering

 

Skal ha inn et bur i saaben etter hvert. Tanken var at jeg skulle registrere den som en gatebil hos biltilsynet. Men da må jeg ha godkjent bøttestol og 4-p seler og alt.

 

her er regelementet til en gatebil:

 

"1. Beskyttelsesbur

Beskyttelsesbur med dørstrever på førerside og 2 strevere bakover fra bøylens høyeste del. Min. 6 og maks. 10 innfestninger til karosseriet i henhold til NSR § 304. Tideligere lisensierte biler med flere innfestinger av buret til karosseriet kan søke NBF om dispensasjon. Bøylen skal være bygget i henhold til byggetegningene i bilsportsboka og i de materialer som er spesifisert der. Alternativt kan bur være fra en godkjent burbygger og utstyrt med sertifikat fra denne. Bur utstyrt med sertifikat kan ikke endres, sveises, eller bearbeides.

 

2.2. Sikkerhetsseler

Minimum 4 punkts FIA godkjent sele med sentral lås i henhold til NSR § 304.8

 

2.3. Førerstol

FIA godkjent førerstol montert i henhold til NSR § 304.9

 

2.4. Hovedstrømbryter

Jfr. NSR § 307 A

 

"

 

----------------

 

Si den jeg ikke har bøttestoler bare 2 av disse:

95.jpg

 

og bare vanlige seler har jeg en plan.

Hos Drift Club Norway så er det et "tilegg" til Bilsportboka, der står det litt om at du bare må ha bur som er bra, og at du kan ha vanlig stol og 3-p seler.

 

utdrag av reglementet for gateregistretre biler:

10.1 Beskyttelsesbur

Beskyttelsesburet skal ha dørstrever på førerside, og 2 strevere bakover fra bøylens høyeste del. Minimum 6 innfestninger til karosseriet i henhold til NSR § 304. Bøylen skal være bygget i henhold til byggetegningene i bilsportsboka og i de materialer som er spesifisert der. Alternativt kan bur være fra en godkjent burbygger og utstyrt med sertifikat fra denne. Bur utstyrt med sertifikat får ikke endres, sveises, eller bearbeides. Buret kan brukes som en forsterkning/oppstiving av karosseriet.

 

10.2. Sikkerhetseler

Minimum 3 punkt sele. Fia godkjent 4 punkt eller mer er tillatt.

 

10.3. Førerstol

Orginal eller i henhold til NSR § 304.9

 

------------------------------------------------

 

Da er spørsmålet om jeg kan bruke dette reglementet til å å godkjent bilen emd bur.

 

hva kommer det til å stå i vognkortet egentlig?

 

kom gjerne med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil forum er det vel ikke, men jeg vil anbefale deg å høre med NBF om dette. Det tekniske reglementet for drifting er kun et forslag, og det er pr. dags dato ikke noen egen vognlisens for driftebiler. Det vil det neppe bli heller, ettersom drifting bør være åpent for biler fra både rally, rallycross og racing...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår