jallis Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 det går en reklame på tv nå der ei kjærring driver å danser i et svart rom, foran en rund høytalerkasse som henger fra taket med flere element i. er disse å få kjøpt, eventuelt hvor, eller er de spesiallaget for den reklamen? Siter live fat, die young, and leave a big, fat, corpse... ->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:) x: honda civic lsi x:mazda 1,6 gti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 Originally posted by jallis det går en reklame på tv nå der ei kjærring driver å danser i et svart rom, foran en rund høytalerkasse som henger fra taket med flere element i. er disse å få kjøpt, eventuelt hvor, eller er de spesiallaget for den reklamen? Dette skal du ikke se bortifra at er gimmic. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 3D modellering er kjekke saker :D Men du kan jo bygge deg noe sjøl da vettu, bare fantasien og lommeboka som setter grenser ;) Dog det siste mer enn det første for de fleste... Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 de høyttalerne er nok bare laget for reklamen ja. dessuten så er det jo bare bass elementer i den. ikke no annet. det vil jo spille ganske dårlig... Men man kan jo bygge seg en sub som ser sånn ut, ikke no problem det Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Tandberg lagde noen slike, dog litt mindre, for en god del år siden. Sist jeg såg et slikt produkt var på FINN her om dagen... Lydmessigt er dette en meget omdiskutert konstruksjon. Noen vil ha lyden fra et og samme punkt (les 2 punkter til stereo) og noen vil ha surrundt (surround)-liknende. En litt krevende måte å bygge på men jeg bygger et par slike til deg dersom du ønsker. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 hmm fant ikke noe på finn, men viss jeg har gamle tandberg høyttalere som er mange kanta. men med bare to elementer da, på "fronten". De spiller veldig bra. De å lage kassa slik er jo en bra løsning, pga veldig liten sjangs for stående bølger. da mener jeg bra å lage kassa i den formen, men bare med ett elemnt. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jallis Skrevet Februar 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 hadde tenkt å bygge noen slike ja. dog litt mindre å henge fra taket i stua. da skal jeg ikke bare ha bass-elementer da. trenger man bassrør til noe slikt? (ser ingen på reklamen) blir litt vanskelig med målene da, å få det til å stemme liksom, er ganske mange rare vinkler ute å går i et sånt bygg..... Siter live fat, die young, and leave a big, fat, corpse... ->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:) x: honda civic lsi x:mazda 1,6 gti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by jallis hadde tenkt å bygge noen slike ja. dog litt mindre å henge fra taket i stua. da skal jeg ikke bare ha bass-elementer da. trenger man bassrør til noe slikt? (ser ingen på reklamen) blir litt vanskelig med målene da, å få det til å stemme liksom, er ganske mange rare vinkler ute å går i et sånt bygg..... LYKKE TIL!!! En ting er å bygge kabinettet, det er noe helt annet å få det til å funke skikkelig. Kanskje en idé å prøve å bygge noe enkelt først, slik at du får litt erfaring. Det å lære å bygge en høyttaler, er noe helt annet en å lære å lage papirfly. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by jallis hadde tenkt å bygge noen slike ja. dog litt mindre å henge fra taket i stua. da skal jeg ikke bare ha bass-elementer da. trenger man bassrør til noe slikt? (ser ingen på reklamen) blir litt vanskelig med målene da, å få det til å stemme liksom, er ganske mange rare vinkler ute å går i et sånt bygg..... Hvis du ikke har bygget noe særlig før, er det kanskje litt tidlig å begi seg ut på noe sånt som det der... Om du skal ha bassrør eller ikke avhenger av hva du er ute etter og hvilke subber det er snakk om. Det vanligste er å bruke refleks-kasse inne. Ellers kan jeg nevne at den ideelle subløsningen er en sub midt på hver av fire vegger i et firkantet rom. Da vil du få god respons i et relativt stort område i rommet. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Dessuten er det vel grenser for hvor mye vekt man kan henge fra en vanlig takbjelke vil jeg tro, spesielt om det skal være mulig å stå på samme plass i etasjen over :D Det er slett ikke umulig å bygge, men det er garantert alt annet enn lett.. Finn ut hvor mange elementer du vil ha, og hvor stort volum hvert enkelt element trenger. Da har du et totalvolum, og alt du nå trenger er å finne ut hvor stor kula må være. Regn med GODE marginer for å ta høyde for avstivinger, kassevegger, elementer osv. Bygger du avstivingskonstruksjonen først lar det seg fint gjøre å legge tynne MDF- eller kryssfinerplater lagvis utenpå for å få kuleformen. Men som du sikkert skjønner, det vil bli TUNGT, DYRT og mye mer komplisert enn bare ei vanlig, firkanta kasse ;) Men bruk lukkede kasser. Det er enklere å få til å spille bra, og det passer bedre i et vanlig rom (Lukkede basskasser ruller av med 6db/okt, og de lave frekvensene forsterkes med 6db/okt i et vanlig rom. Kort og nesten litt for enkelt fortalt.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Viss du skal bygge med fulltone elementer (altså ikke bare bass elementer) så kan det bli litt spesielt fordi når du da står rett under så vil du få refleksjon fra alle veggene. dette funker i store saler, feks treningsstudio, men hjemme så har en sånn høyttaler lite fuksjon. da måtte de i såfall være å bygge en bipolar, men da skal du ha rimelig god peil. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by BeemerZ1 Ellers kan jeg nevne at den ideelle subløsningen er en sub midt på hver av fire vegger i et firkantet rom. Da vil du få god respons i et relativt stort område i rommet. Mvh Stian Faktisk så er en sub i hvert av rommets hjørner bedre. både tak og gulv:D ;) Blir fort dyrt da. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Som BeemerZ1 skriver vil den mest ideelle plasseringen av subwoofere være en midt på hver av rommets fire vegger, jfr. eksperimenter gjennomført av Todd Welti, Research Acoustician ved Harman International, konsernet som har kjente merker som JBL, Infinity, Revel, Harman/Kardon, dbx, AKG, Crown, Lexicon, Mark Levinson osv. Last ned PDF-dokumentet her Artikkelen viser også at det er ganske liten forskjell på fire subwoofere plassert midt på hver av veggene og to subwoofere hvor en plasseres midt på veggen foran og den andre midt på veggen bak. At to er billigere enn fire trenger jeg vel ikke å si? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by ALJ_GSi Viss du skal bygge med fulltone elementer (altså ikke bare bass elementer) så kan det bli litt spesielt fordi når du da står rett under så vil du få refleksjon fra alle veggene. dette funker i store saler, feks treningsstudio, men hjemme så har en sånn høyttaler lite fuksjon. da måtte de i såfall være å bygge en bipolar, men da skal du ha rimelig god peil. De aller fleste fulltoneelementene jeg kjenner til skal uansett ha en eller annen form for hornladning for å yte noe særlig. Bygger man ei sånn lydkule med noe annet enn basselementer får man uansett et lydbilde som bare fungerer om man har inntatt sterke hallusinogener :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by Mr. SQ Faktisk så er en sub i hvert av rommets hjørner bedre. både tak og gulv:D ;) Blir fort dyrt da. mvh Glenn Da er det vel hovedsaklig snakk om å optimalisere for kun èn lytter i sweetspot? Plasseringen som BeemerZ1 nevnte skal være den beste for flere lyttere. Om man skal tro på Hr. Welti. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg