Gå til innhold

To separate strømanlegg i samme bil

Ranger emnet

Actros

Anbefalte innlegg

Sitter og tenker, og når man tenker så får man jo så mange rare ideer. Går det an å lage to separate strømanlegg i bilen? Mao la det originale være originalt, og så montere ny dynamo og nytt batteri til stereoen. Selvfølgelig vet jeg at det går an, men blir det bra? Strekke pluss og minus rett fra den ekstra dynamoen og baki bagasjerommet, hvor det kobles til det ekstra batteriet og videre til stereon. Med denne løsningen går det vel kanskje an å bruke to vidt forskjellige batteri, og man slipper startvansker om man spiller lenge uten at motoren går. Noen som har prøvd dette og kan opplyse meg med sine erfaringer? I teorien skulle det vel gå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå si at det er MYE enklere å sette på større dynamo enn å montere to stk. Dessuten så ser jeg ikke no god grunn til å gjøre det på den måten. hvorfor skal du absolut skille ut det orginale anlegget?? Viss du setter inn batterier med en diodeskiller mellom startbatteri og det batterie bak, kan du spille og få start hele tia.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

Vil nå si at det er MYE enklere å sette på større dynamo enn å montere to stk. Dessuten så ser jeg ikke no god grunn til å gjøre det på den måten. hvorfor skal du absolut skille ut det orginale anlegget?? Viss du setter inn batterier med en diodeskiller mellom startbatteri og det batterie bak, kan du spille og få start hele tia.

Kan jo ha høyere spenning på anlegget da ;)

Så lenge det velges rette komponenter...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det virker som bare tull å gjøre det slik, men her er noen årsaker i tilfeldig rekkefølge:

- Litt spesielt så ikke alle gjør alt likt.

- En slipper å gjøre noe med det originale anlegget, selv om det ikke er all verden man må gjøre.

- Jeg har allerede en ekstra dynamo liggende og har veddet om hvorvidt jeg klarer å montere to dynamoer på samme motor.

- En kan bruke det originale batteriet foran, samtidig som man kan ha gelebatterier med litt kapasitet baki. (En bør som kjent ikke koble sammen to vidt forskjellige batteri.)

- Jeg liker en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at man trenger høyere spenning i sq biler. i db drag er det en annen ting, men da ville jeg heller bygget med 6V celler som mange gjøre

Sant det, men det er jo ganske selvsagt at man ikke trenger to separate strømanlegg i en SQ-bil.

Vet ikke hva han skal bruke den til jeg?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ford_V6_Power

Mulig det virker som bare tull å gjøre det slik, men her er noen årsaker i tilfeldig rekkefølge:

- En slipper å gjøre noe med det originale anlegget, selv om det ikke er all verden man må gjøre.

- Jeg har allerede en ekstra dynamo liggende og har veddet om hvorvidt jeg klarer å montere to dynamoer på samme motor.

- En kan bruke det originale batteriet foran, samtidig som man kan ha gelebatterier med litt kapasitet baki. (En bør som kjent ikke koble sammen to vidt forskjellige batteri.)

-Synes det er lite vist i å gjøre no spesielt som er helt tåplig...

-Vil nå si at det er enklere å legge ny jording til dynamo, større + til dynamo og ny jording til karosseriet enn å mekke nye fester til dynamo, bygge på ekstra løpehjul/ mekke lang nok rem så den tar begge.. Dessuten så er det som oftest trangt nok som det er rundt der...

- Det kan man uansett, bare å bruke en isolator eller diodesplitter.

- jo værsågod

eneste grunnen jeg ser at man skal gjøre dette er viss man trenger så mye strøm at man trenger 2 dynamoer, men da må du ha en kraftig motor også, for at man skal klare å drive dette rundt.

håper jeg ikkeødla drømmene dine ;)

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Vet ikke hva han skal bruke den til jeg?

Tenkte ikke på noen konkuransebil akkurat nå, men en bil som skal brukes til vanlig bruk på vanlig vei i sommerhalvåret. Skal være litt anlegg i bilen selvfølgelig, men ikke så all verdens mye. Liker imidlertid å gjøre litt spesielle ting, og har all verdens med tid, så...

håper jeg ikkeødla drømmene dine ;)

Trenger at noen bremser meg litt når det går fort i svingene jeg, så det er greit det. Dessuten skal det mere til for å ødelegge drømmene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på. Ser ingen grunn til at du ikke skal. Men tror at du bør drive spilleren fra samme "system" som resten.

Originally posted by Ford_V6_Power

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider