safoll Skrevet Januar 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2005 Lurer på om synkroniseringen på girkassen min begynner å bli gåen; Av og til når jeg skal gire opp/ned i 3. gir, så er det akkurat som om det er veldig trangt å få satt den i 3., kjenner at girspaken går igjennom to hakk før den er i gir. Hører ikke noen skrapelyder eller noe slikt. Dette skjer både ved kald og varm motor. Er det synkroniseringen det er noe galt med, eller giroverføringen? Eller giroljen, men da skulle det kanskje vært tregt i alle gir? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GT_rider Skrevet Januar 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2005 Kna nok være en slitt synkroniseringsring i tredje giret ditt ja. Oljen har neppe noe med dette å gjøre, med mindre kassen lekker olje, og du har for lite. Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet Januar 31, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2005 Typisk. Hvor mange arbeidstimer trenger man på skifte synk.ringer på en Toyota Corolla GT twincam da? Dyre deler? Er sikkert litt dårlig synkronisering på 4. giret også, selvfølgelig. Er det like greit å overhale hele kassa, når man først er i gang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Januar 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2005 Fin måte å sjekke synkronringene på er å starte opp bilen (i nøytral), kjøre motoren på ca 2000 rpm og prøve å "tvinge" girspaken i gir uten å røre clutchpedalen (men ikke gjør dette med reversen). Hører du skrapelyder når du f.eks prøver å tvinge den i 2.gir så er synkronringen sliten og trenger en utskifting. Mvh. Kim Henriksen Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Februar 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2005 Originally posted by Excaliburz Fin måte å sjekke synkronringene på er å starte opp bilen (i nøytral), kjøre motoren på ca 2000 rpm og prøve å "tvinge" girspaken i gir uten å røre clutchpedalen (men ikke gjør dette med reversen). Hører du skrapelyder når du f.eks prøver å tvinge den i 2.gir så er synkronringen sliten og trenger en utskifting. Mvh. Kim Henriksen blander meg litt inn meg og ;) Har tilsvarende problem som trådstarter selv, dette er på 2 gir på en 5 trins VW girkasse ( Jetta II). Hvordan er det å bytte ringer på disse kassene ? Må kassa ut av bilen, eller kan dette gjøres på en rimlig grei kort prosess? Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Februar 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2005 Originally posted by Excaliburz Fin måte å sjekke synkronringene på er å starte opp bilen (i nøytral), kjøre motoren på ca 2000 rpm og prøve å "tvinge" girspaken i gir uten å røre clutchpedalen (men ikke gjør dette med reversen). Hører du skrapelyder når du f.eks prøver å tvinge den i 2.gir så er synkronringen sliten og trenger en utskifting. Mvh. Kim Henriksen Da kommer jo skrape lyden uansett da! da har du jo masse RPM på noen deler i kassa og ingen ting på andre deler. Drar bare tenner på slikt! Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Februar 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2005 Originally posted by wabby blander meg litt inn meg og ;) Har tilsvarende problem som trådstarter selv, dette er på 2 gir på en 5 trins VW girkasse ( Jetta II). Hvordan er det å bytte ringer på disse kassene ? Må kassa ut av bilen, eller kan dette gjøres på en rimlig grei kort prosess? Kassa må nok ut av bilen ja, for du må åpne kassa og leke deg litt. Originally posted by ealoken Da kommer jo skrape lyden uansett da! da har du jo masse RPM på noen deler i kassa og ingen ting på andre deler. Drar bare tenner på slikt! Det skal _ikke_ skrape når du gjør det....Hold motoren på 2000rpm og prøv å dytte den litt forsiktig i gir(ikke med all makt du har da)... Skal _ikke_ komme noen skrapelyder da... Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HP-Invent Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 Er det dyrt å overhale en gearkasse på en vanlig personbil med tverrstilt motor? Btw, når jeg kjører i la oss si 4 gir og gir gass så flytter girstangen seg litt og slipper jeg gassen så går den tilbake. Hva som gjør det? Lett å fikse? Siter I am a fucking streetracer, you know! :p Mine biler... :P *Toyota Supra *Nissan 300 ZX *Porsche 911 GT2 Eller, nei... :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 Det er nok bare at motoren lener seg mot torpedoveggen. (ikke bokstavlig). Det er nok en liten sannsynlighet for at fremre motorfeste er noe sliten. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HP-Invent Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by wabby Det er nok bare at motoren lener seg mot torpedoveggen. (ikke bokstavlig). Det er nok en liten sannsynlighet for at fremre motorfeste er noe sliten. Er det en vanskelig jobb? Må motoren ut? Siter I am a fucking streetracer, you know! :p Mine biler... :P *Toyota Supra *Nissan 300 ZX *Porsche 911 GT2 Eller, nei... :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet Februar 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by GT_rider Kna nok være en slitt synkroniseringsring i tredje giret ditt ja. Oljen har neppe noe med dette å gjøre, med mindre kassen lekker olje, og du har for lite. Back to my case; Hvis jeg tapper av oljen, vil det da ligge metallspon eller lignende i oljen, hvis f.eks synkroniseringen er slitt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GT_rider Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Det veit jeg faktisk ikke. Så vil derfor ikke si verken sånn eller sånn. Kan vel si så mye at jeg tviler på det. Men kan få det sjekket i løpet av morgendagen viss det er interresant. har du fått metallspon i oljen når du har tappet den siden du spørr?? Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet Februar 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by GT_rider Det veit jeg faktisk ikke. Så vil derfor ikke si verken sånn eller sånn. Kan vel si så mye at jeg tviler på det. Men kan få det sjekket i løpet av morgendagen viss det er interresant. har du fått metallspon i oljen når du har tappet den siden du spørr?? Ja, gjerne sjekk det ut, er veldig nysgjerrig på dette. Har fått tips om at hvis det er noe galt med girkassen, kan det muligens vise seg når du tapper ut oljen, da det kan være metallspon i oljen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by feskar Back to my case; Hvis jeg tapper av oljen, vil det da ligge metallspon eller lignende i oljen, hvis f.eks synkroniseringen er slitt? Det vil sannsyligvis ikke være så store metallspon at du vil se det med det blotte øye, men d vil uansett etter en stund danne litt metallspon i giroljen grunnet normal slitasje.... Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by HP-Invent Er det en vanskelig jobb? Må motoren ut? Hvis det er tilfelle så er det bare å sette en jekk under motoren på fremre del, løsne skrua på motorfeste og jekke motoren noen cm opp fremme. Løsne foring under (som er 2 skurer) og bytte den ut med ny. For å være sikker, så sett bilen i 1 gir stell deg foran bilen og dytt den frem og tilbake. Følg med på motorfeste. drar den deler av festet med seg opp så er den defekt. sitter den dønn fast er den ok. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.