Gå til innhold

Gnister ut av automatskiringen (!) = null lyd

Ranger emnet


Arosa 1.0L

Anbefalte innlegg

Jeg dro på kanskje litt vel godt med anlegget igår (som forøvring var første gang jeg spilte med det)... Tok en titt på Amperemeteret i Powerplant'en at ved tunge basslag så dro den opp på ca 98A, jeg har en 100A automatsikring (midlertidig) montert på strømkabelen "rett før" powerplanten. Problemet var at jeg måtte jo ta en liten runde i byen, og dro på bittelitt ekstra, da kuttet plutselig lyden ut og kondisen begynte å pipe (den varsler hvis man kutter strømmen/Volt verdien er under 10V). Jeg tenkte ikke noe mer på det og kjørte hjem uten musikk :-(

 

Da jeg stoppet la jeg merke til at sikringen faktisk ikke hadde gått, men ingenting i bagasjerommet fikk noe strøm. Da jeg prøvde å resete automatsikringen så kom det faktisk gnister (!) ut fra den ene strømkabeltilkoblingen på automatsikringen.

 

Hele poenget med en automatsikring er jo at den ikke skal "ryke", men bare koble seg ut. Har jeg klart å ta knekken på en automatsikring? Har dere hatt noen liknende opplevelser, eller andre forklaringer på hva som kan ha skjedd? Forresten så er dette en relativt billig automatsikring ála dynabel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

prøv å "soft starte" på like måtte som da du skal ladde opp en kondis... du har jo tros alt en del kapasitans innebygd i forsterkeren + selve kondisen...

tror det ville jeg prøvd først...

 

ikke no problem å "brenne kontaktene" på automatsikringer... særlig ved å koble de "på igjen" etter brudd og mye kondiser og kapasitans ++ inn på andre enden av kabelen... -elemen"tær"....

 

håper det hjelper!

:)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller for å si det enkelt: "paralell" med sikringen... men hold motstanden/lampa med en tang, den blir nok varm..... og ikke en liten lampe, mer enn 2 watt og mindre enn 50... hehe.. bare kødder...

 

lykke til!!

 

:op

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva kan egentlig ha skjedd? Det er jo tross alt en AUTOmatsikring, hele poenget med den er jo at man bare enkelt kan "klikke" den på igjen? Hva er egentlig vitsen med en automatsikring hvis den ikke funker? Og er det ikke litt rart at sikringen faktisk ikke gikk? Da jeg stoppet så stod sikringen fortsatt på, resetknappen hadde ikke sprettet ut/ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men tros alt den har jo "bevegelig" deler og som alle andre "kontaktorer" så vil overflatten på disse også "svis/brennes/skaddes" ved overbelastning, -har du aldri opplevd ANL/AFC sikringer som ikke "leder" selv om de ikke er brent? enkelte har svakhet ved overgangen til yter kappen og den "smelter" ved lengre påvirkning av varme (når den jobber nær grensen). ellers kan være mye annet og... det er det første som faller meg inn.... :)

 

forresten: tror nok at sikringen fungerte som det skulle , men at du kanskje tok kenekken på den ved å "prøve " å kople den på" mens den fremmdeles var varm og dessutten med en "større" last enn den var beregnet til.... men med slike sikringer er best alltid å vente noen minutter før de koples på igjen, dessuten er best å ha en sikring som er (personlig menig) 1,5 ganger større en total amp på samtlige amper tilkoblet kabelen og har du extra batery i tilleg så må nok med extra 50 amp... (som nevt: personlig menig)

 

lykke til..

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt under et døgn fra sikringen gikk til jeg koblet den til. Altså jeg var ute å kjørte søndag. Musikken stoppet. Jeg parkerte bilen og da hadde ikke sikringen gått. Jeg ville ikke at noe skulle skje så jeg "skrudde den av" før jeg forlot bilen søndag kveld. Dagen etter så prøvde jeg å koble den til med påfølgende gnister...

Er helt enig at sikringen burde vært større, det er derfor den er midlertidig som jeg skrev i første post. Tenkte meg en på 140-150A(?), forsterkerene mine har 50A og 60A innebygget sikringer.

 

Blir vel til at jeg ikke gjør noe særlig med anlegget før jeg får meg en ny og større sikring. Burde jeg gå for ca 150A eller mer?

 

EDIT: hva slags partikler er det som fysisk lager gnistene? Det er snakk om "gule" gnister, slik som kommer når du kutter metall med en vinkelsliper, ikke sånne små blå "lyn" som kan oppstå ved tilkobling av strøm til batteripol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mainiac

skal ikke være nødvendig med så stor sikring.. har tilsammen 800W effekt bak i bilen.. kjører bare 40A glassikring..

I bilen så har en "Soundstream Powerplant" med innebygget Voltmeter og Amperemeter. Nå som jeg nesten ikke har frontsett engang så har jeg altså minst vært oppi 98A som jeg har sett med egne øyne.

 

Tror forresten at du burde ta en titt på denne , les det om effektformelene så skal det ikke mye til for å forstå at man trenger mer enn 40A hvis du skal ha 800W. Ved "perfekte" forhold så vil du få dette hvis du belaster sikringen din maks: 14,4V * 40A = 576W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Audio

Har også en sånn 100amp automatsikring fra dynabel (Eltek) funker fett hos meg.

Jeg ser ikke bort ifra at det blir en ny slik, bare med litt høyere A toleranse. Da er jo såørsmålet, hvor stor skal jeg ha? Sist jeg sjekket dynabel så var de utsolgt for 140A tror jeg og får den ikke inn før om lang tid. Akkurat nå så kommer jeg ikke inn på nettbutikken til eltek, men synes å huske at 200A sikringen var på lager...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår