Gå til innhold

Forskjellen på å polere og å vokse

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Vet jeg er anal, men er jeg alene i Norge om å ha fått med meg forskjellen på å polere og å vokse en bil? Mulig det hele bunner i en sprogfeil. Polering er nøyaktig det motsatte av å vokse. Et poleringsmiddel fjerner det som måtte være igjen av voks og forhåpentlig forurensning og annen dritt som har festet seg i laget med klarlakk. Voks brukes for å forsegle den blanke flaten man har fått av polishen (derav ordet polish). En slik rens av lakken er det vanligvis tilstrekkelig å gjøre et par ganger i året. Imidlertid blandes begrepene polering og voksing i Norge. Det skrives i bl.a. Motor og andre bilblader at det holder å polere bilen et par ganger i året. Det hadde vært riktig dersom de snakket om polish, men det de mener er wax. Pga molekylstrukturen i voks, holder en god carnauba wax bare 8-12 uker. Selv om bilen ikke brukes, vil voksen likevel bokstavelig talt fordampe. På den annen side vil sealants, syntetisk fremstilte midler med lengre molekylstruktur, holde lengre. Da kan man slippe unna med et par behandlinger i året. Det som gjorde at jeg virkelig reagerte var da Forbrukermagasinet (nok en gang) gjorde en bommert. Da de åpenbart ikke visste forskjellen på polish og wax, testet de en AutoGlym polish sammen med wax fra andre merker, som om den var wax! Og, lo and behold, den gjorde det elendig! Jøss. Tenk at et "poleringsmiddel" nesten ikke beskytter i det hele tatt. Min erfaring er at AutoGlym er på høyde med Meguiar's o.l. Nuvel. Da har dere noe å grunne på i deres hjerter, som det står i skriften.

 

Mvh

Cohiba

1987 5.0 T-bird (Ja, det er tilfeldig at det ble Forder fra 87)

 

1987 Ford Fiesta CL med den heftige 1.1L rekkefireren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår