Lionstar Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Jeg har et par 5.25 tommere liggende og slenge..Skikkelige jævler med kilosmagneter og kewlar elementer. Egentlig beregnet til små hifi toveis høytalere. Lukket kabinett på 12-15 liter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Originally posted by Lionstar Jeg har et par 5.25 tommere liggende og slenge..Skikkelige jævler med kilosmagneter og kewlar elementer. Egentlig beregnet til små hifi toveis høytalere. Lukket kabinett på 12-15 liter? Litt vel tynt grunnlag å utale seg på! Fabrikat og modell på elementet? Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lionstar Skrevet Januar 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Jeg husker ikke..kjøpte de på elfa for leeeenge siden.Nå er de visst utgått både fra dem og audax. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Originally posted by Lionstar Jeg husker ikke..kjøpte de på elfa for leeeenge siden.Nå er de visst utgått både fra dem og audax. Nå høres det ikke ut som dem, men om det skulle være HM130Z0, så kjøper jeg dem:D ;) bilde? mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Originally posted by Lionstar Jeg husker ikke..kjøpte de på elfa for leeeenge siden.Nå er de visst utgått både fra dem og audax. Tja, jeg ville prøvd 15-20 liter, funker ikke det kan du jo prøve refleksrør. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lionstar Skrevet Januar 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Jeg har faktisk et par av elementene du nevner! Men de står som mellomtoner i de beste hifi høytalerne jeg noengang har bygd . Har også modifisert de med ekstra magneter. da tjente jeg ca 1-2 db følsomhet. Høytalerne ligger på 94-95 db følsomhet. De er ikke til salgs. De låter noe sinnsykt transparente, angrer på at jeg ikke kjøpte flere av de elementene, hadde egentlig tenkt å ha 2 stk av dem per høytaler for enda bedre følsomhet, men de gikk visst ut, like etter jeg kjøpte dem.. Fatter ikke at dem sluttet å lage noe så vanvittig bra..Helt vanvittig rå lyd i de elementene, de må jo bare være perfekte til dørhøytalere for bilstereo, sammen med sub, delt ved en 150 hz. De jeg bygde var en modifisert utgave av disse : http://www.blackdahlia.com/polycon/polycon.htm Disse kewlar elementene har endel større magneter, og er avstemt for bass , de har og noe enklere chassis. Tror jeg har en gammel elfa katalog et sted, så skal nok finne de igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Om du klarer å få tynt noe modellbetegnelse ut av dem, evt gi oss et bilde å gå ut ifra, kan du helt sikkert finne endel T/S-parametre på http://www.audax.fr Hvorvidt du kan få noe god dyp/midbass ut av disse avhenger jo endel av parametrene, så det kan nok være lurt å finne ut mest mulig før du går i gang. Mulig du har funnet deg et par gode midbasser/mellomtoner? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lionstar Skrevet Januar 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Nå kom jeg på hva de het: http://www.bassreflex.de/index/audax-polidax/audax-polidax.htm Det er de som heter HT130K0 Jeg har forøvrig prøvd de som mellomtoner og, i den høytalern jeg har HM130Z0, og de er ikke i nærheten.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Originally posted by Lionstar Nå kom jeg på hva de het: http://www.bassreflex.de/index/audax-polidax/audax-polidax.htm Det er de som heter HT130K0 Jeg har forøvrig prøvd de som mellomtoner og, i den høytalern jeg har HM130Z0, og de er ikke i nærheten.. OK, da har jeg kjørt en simulering Først 12 liter trykkammer: glem det: Qtc 0,45 fc=84Hz Og f3=150Hz. Bassrefleks: tja/joda, men sub blir det ikke!:D Anbefaler 20 liter avstemt til 42 Hz. (5cm Ø 11cm langt) Det gir pent nivå ned til 35-40Hz i bil. Kassa vil faktisk greie 105 db uten å overskride lineær slaglengde. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg