Gå til innhold

lys i instrument og lysbrytere P10 (95mod)

R_Style

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har nå kjøpt meg en Nissan Primera P10...

og i går når det ble mørkt, så la jeg merke til att lysene til de diverse bryteren ikke virket, var kun ett par som lyste når jeg trykte på dem...! (Nødblink og varme i bakruta..)

og alt lyset som har med varme apparatet å gjøre, var mørkt, bortsett fra når jeg trykte på de forskjellige "valgene" til justering av varmen, så var det lys i fire av de bryterene, men ikke noe lys til justering av varm/kald luft og hastigheten på varmeapparet....

så lurte jeg på om det er mye jobb å få skiftet disse diverse pærene? ettersom jeg ikke har gjort det på en Nissan Primera P10 før....

ohmet også alle sikringene inne i bilen, og det var i orden.... men det virket som det var litt dårlig kontakt til lysene til varmejusteringen, ettersom når jeg trykte litt hardt, så kom det lys på bryteren til justering av varmeappartet...

uansett, må få skiftet disse pærene, både til de bryterene øverst på dashbordet, og til de diverse andre bryterene...!

hvis noen har noen bilder, link eller noen svar/tips, hadde jeg vært takknemlig...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg hadde størst problem med å få ut bryterne på midkonsollen uten å ødelegg plasten rundt dem, så jeg endte med å skru løs hele rammen for å få bryterne ut fra baksiden.

Når du får dem ut ser de sånn ut:

IMG_9318.jpg

Som du ser er det 2 pærer per bryter, 1 for bakgrunnslys og 1 for indikasjon på av/på.

Og selve pæren er slik:

IMG_9320.jpg

Denne er svindyr, men det er mulig å få kjøpt selve pæren løs for å gjennbruke sokkelen, jeg kjøpte slike pærer for å bytte belysningen i vindusheis-bryterne.

(hos elfa.se)

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag gikk jeg over for å finne ut hva som var feilen med de diverse knapp/varme apparatslysene... når jeg kom i en litt kraftig hump, så kom lyse tilbake i bryterene på varmeapparatet... lyse kommer å går i de forskjellige bryteren til varmeapparatet også, mens noen lyser som de skal... så pærene er nok ikke gående... men de pærene til de diverse bryterene oppå dash`n er gående, for der er det kun en bryter som lyser...

så nå må jeg nok begynne å plukke fra hverandre de diverse tingene så jeg får lys der jeg skal...

noen som har en litt detaljert beskrivelse?

har ikke lyst til å ødelegge noen deksler/brytere underveis...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by mr_primera

Cyprog:

Hvilke dioder er det vi skal bruke i disse knappene?

Kunne du limt inn en link?

evt, er det slike?

http://www.dioder.no/catalog/index.php?cPath=22_61&osCsid=ff45dd80189cef6be70fe94ef050dc05

Jeg har brukt disse: R-LED`s

De er bare å lodde rett i, mulig det går ann å bøye de inn i den gamle holderen. Jeg skal teste det en vakker dag ;)

Da har jeg lagt ut bilder av dioden i holderen, har ikke bøyd den til, for det kan lønne seg å bøye dioden "fremover" slik at dioden lyser mot bryterens fremside, siden dioder har en retningsstyrt lys søyle.

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2011 Volvo V60 R-Design
- 2003 Toyota Rav4
- 1998 Mitsubishi Eclipse GSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjorde akkurat dette i går på dama sin sunny.. skulle bytte 3 pærer..

skrudde ut hele konsollen og skulle kjøpe pærer på nissan.. 212 kroner for 3 pærer.. men så klarte jeg å kortslutte noen andre pærer så jeg måtte ha totalt 5 pærer.. svindyrt, men nå er jeg dreven på å ta ut de bryterene da :D

Current: '02 VW Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider