oddbjoern21 Skrevet Januar 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2005 Har fremdeles en corolla (som jeg ikke har bytta topp pakning på, takk for gode tips :), var ikke det som var galt), 86 GL SUN 1.3 liter, 12 ventiler E2 motor. Denne bilen har bare 4 gir, noe som blir litt kjedlig i lengden. Kan få tak i en 5 girs kasse, er jo en del av de til salgs. Er det mye jobb å bytte kasse selv? Eller er det bare å "skru av, skru på ny"? Noen gode tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Januar 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2005 Mitt beste tips til deg for å finne ut av hvordan det kan gjøres er følgende: Skaff en verkstedhåndbok ala Haynes eller lignende for din bilmodell, ta en stk kaffekopp (evt brus, børst, melk..), sett deg godt tilbake i godstolen og studer prosedyrene nøye. Her står alle gode råd som du trenger å vite, og boka er meget grei å ha når du først står der i garasjen og mekker. Ikke glem å kjøpe en ny clutch til bilen, da det lønner seg å skifte når du først "er i gang". Et annet råd er å sjekke hvilke girkasser som går på hvilke motorer og om drivakslene går om hverandre. Hvis ikke får du stoooore problemer med å skru det sammen igjen. Et siste moment som jeg ikke vet svaret på, men som jeg øyeblikkelig stusset på; er giroverføringene lik for 4 og 5 trinns? Ellers så er det vel sånn at har man gjort det en gang allerede så blir det lettere neste gang. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddbjoern21 Skrevet Januar 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2005 Den kassa jeg har sett på, har stått på en 87 1.3 Corolla, så jeg regner med at det er til samme motor. Men igjen så har jeg jo bare sett 2e motorer med 4 gir. Har også kjøpt hayens bok, og kikka der, ser ikke så uoverkommelig ut. Men er altid greit å få noen tips fra de som har gjort det før, :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Er nok best å bruke Corolla eller Carina ll - kasse. Camry-girkassen er noen cm for stor, og passer ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet Januar 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2005 Jeg poster for kameraten min, som starta denne tråden. Her om dagen kjøpte han nemlig en kasse fra høggern. Det stod '87 Corolla 5trinns på den. Da han fikk den hjem og studerte bevegelsene på girspaken og de armene på kassa, fant han ut at dette likevel ikke var noen 5-trinnskasse. Han fant en annen kasse på den andre høggern og den var heller ei 5gir, som det stod påskrevet. Det vi da lurer på.. Er det ikke noe 5girskasse til denne motoren? EE80 karosseri og 2E motor, eller hva de nå het.. Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Skrevet Januar 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2005 Joda, gl sun kom med 5-trinns. Har gl sun 5-trinns kasse i min AE82 GT. Dog finner man vel ikke en DX med den kassen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Januar 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2005 Forsøk med en C150 girkasse til en EE90 (87-92). I denne står det en 2E motor og her har du 5 gir. Som jeg nevnte tidligere, sjekk at både akslinger og giroverføring passer. Det beste du kan gjøre er å mase litt på gutta på toyota (gjerne verkstedet). Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg