Gå til innhold

Sedan og Coupe, hva er forskjellen?

Ranger emnet


tebba

Anbefalte innlegg

Så konklusjonen er at forskjellen på Sedan og Coupe er antall dører inkludert bagasjerommet?

 

? :)

 

Så vis jeg skal kjøpe en ny bil, hva syns dere jeg burde kjøpe, når det gjelder sedan eller coupe, fordeler og ulempler med det, kom gjerne med egne erfaringer/meninger

 

Noen som har noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Rekorden min er en 2-dørs sedan. Men Commodoren er en coupe? Eneste forskjellen er jo at jeg har en litt tydligere knekk bakerst på taket, mens commoen flyter mer ned mot bagasjerommet...

Coupe og 2 dørs er tøft:D

Du slipper også i se ut av bakruta med setet i råneposisjon:D

Folk maser ikke så mye om å få sitte på, fordi det er et helvete å krype inn i baksetet:D

Eneste grunnene jeg kommer på, hmmm, 2 dørs er kanskje lettere enn 4-5 dørs?

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Coupe har ikke nødvendigvis 3 dører. BMW 3 serie Coupe har 2 dører. Mercedes CLS kalles en 4 dørs coupe. Honda Civic Coupe har to dører, 3 og 5 dørs Honda Civic kalles kombi Coupe og 4 dørs Honda Civic kalles Sedan.

 

Honda Civic sedan:

34588.jpg

 

Honda Civic kombi Coupe:

13522.jpg

 

Honda Civic Coupe:

4321705_2_0_honda_civic_coupe_002.jpg

 

 

Som en viste bilde av, finnes det også 2 dørs sedan'er.

Ford Granada 2 dørs sedan:

IMG_4150.jpg

 

 

Glemte nesten Honda Civic Aerodeck (stasjonsvogn):

3089.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet coupé er fransk og betyr kappe eller kutte. En coupé er i prinsippet en taksenket sedan.

 

En coupé har tradisjonelt 2 dører, helt til noen på 70-tallet begynte å sette på ei stor bakluke og kalte nykonstruksjonen en kombicoupé (det var Saab som oppfant ordet kombicoupé). I England skilles det fortsatt mellom baklukebiler (hatch) som f.eks Golf og coupéer (f.eks Coupé Fiat). Men i Norge er det bare de eldre personene som fortsatt vet forskjellen på en coupé og de andre begrepene. Dessverre.

 

1972ft.jpg

Ford Taunus 4-dørs sedan

 

bonciog_frd21.jpg

Ford Taunus 2-dørs sedan

 

taunus003.jpg

Ford Taunus 2-dørs coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeaLion

Ordet coupé er fransk og betyr kappe eller kutte. En coupé er i prinsippet en taksenket sedan.

 

En coupé har tradisjonelt 2 dører, helt til noen på 70-tallet begynte å sette på ei stor bakluke og kalte nykonstruksjonen en kombicoupé (det var Saab som oppfant ordet kombicoupé). I England skilles det fortsatt mellom baklukebiler (hatch) som f.eks Golf og coupéer (f.eks Coupé Fiat). Men i Norge er det bare de eldre personene som fortsatt vet forskjellen på en coupé og de andre begrepene. Dessverre.

 

1972ft.jpg

Ford Taunus 4-dørs sedan

 

bonciog_frd21.jpg

Ford Taunus 2-dørs sedan

 

taunus003.jpg

Ford Taunus 2-dørs coupé

 

Skulle akkurat til å si det samme:D

Hvis du kan ta ned bakvinduene og det ikke er noen b stolpe er det i allefall hardtop.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by andrej1

Døren til bagasjerommet telles derfor blir det 3 eller 5 dørs, men kan noen svare på mine spørsmål??

 

Feil: bagasjerommet teller ikkje, hvis den ikkje gir en (in)direkte tilgang til bilens kupê...

 

En to dørs E30 er en TO dørs E30, pga at det går ikkje å komme seg inn i bilen via bagasjerommet. En "todørs" Golf er en 3 dørs, av den enkle grunn at det går å komme seg inn i bilen via bagasjeromsluken..

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil: bagasjerommet teller ikkje, hvis den ikkje gir en (in)direkte tilgang til bilens kupê... En to dørs E30 er en TO dørs E30, pga at det går ikkje å komme seg inn i bilen via bagasjerommet. En "todørs" Golf er en 3 dørs, av den enkle grunn at det går å komme seg inn i bilen via bagasjeromsluken..

 

Dette hørtes riktig ut. Da lærte jeg noe nytt idag også:P Har egentlig ikke tenkt over 2 og 3 dørs før.

x Volvo Toførr GL b230k -87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW324TDa

 

Feil: bagasjerommet teller ikkje, hvis den ikkje gir en (in)direkte tilgang til bilens kupê...

 

En to dørs E30 er en TO dørs E30, pga at det går ikkje å komme seg inn i bilen via bagasjerommet. En "todørs" Golf er en 3 dørs, av den enkle grunn at det går å komme seg inn i bilen via bagasjeromsluken..

 

Akkurat det visste jeg, var bare ikke bra nok forklart

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår