Gå til innhold

Heftig forsterker!

Ranger emnet

hc_TK

Anbefalte innlegg

S/N er signal-støyforhold eller signat to noice ratio på originalspråket.

90 er ingenting å hoppe i taket for!! Har en liggende på stua med 105 dB.. Da hjelper det.

Originally posted by hc_TK

Det som var 90 var ikke dempningsfaktor,men S/N

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi skal henge oss så veldig opp i signal/støyforhold. Det sier egentlig svært lite om lydkvaliteten, innen for visse grenser selvsagt.

Mine rørforsterkere har både en dempingsfaktor og et signal/støyforhold som ville fått dere alle til å rynke på nesen, men de spiller totaltsett fletta av alle transistorforsterker jeg har hørt (om man ser bort fra bassen).

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Tror ikke vi skal henge oss så veldig opp i signal/støyforhold. Det sier egentlig svært lite om lydkvaliteten, innen for visse grenser selvsagt.

Mine rørforsterkere har både en dempingsfaktor og et signal/støyforhold som ville fått dere alle til å rynke på nesen, men de spiller totaltsett fletta av alle transistorforsterker jeg har hørt (om man ser bort fra bassen).

mvh

Glenn

Ja, det skal bli spennende å se hvor merkbar dempingsfaktoren er...

Mine subforsterkere har også ganske så lav dempingsfaktor, selv til klasse D forsterkere å være.

Jeg siterer en som jeg regner med har peiling på hva han snakker om:

DAMPING FACTOR

The damping factor indicates the ability of an amplifier to resist a change in it's output signal. If an amplifier has a very low damping factor, the speaker load (or any load - like a resistive dummy load) can cause the output to differ (possibly audibly) from what it's intended to be. For virtually every amplifier made, the damping factor is easily high enough to prevent audible changes in the output signal. Some people say a DF (Damping Factor) of 200 is the minimum acceptable DF. Others say it's 100. there are even those that say a DF of 50 is OK. I've tried inserting a series resistor with speakers and could hear no audible difference at a DF of 50. Around a DF of ~25, I started to hear a difference with 'some' speakers. At around a DF of 10, the difference was significant enough to be heard with virtually every speaker. You may think it always sounded worse with a low DF. Well, not always. Some speakers (mostly high frequency speakers) actually started to sound a little better (probably from a change in the frequency response which was due to its impedance curve). Of course, some speakers sounded worse with the low DF. In virtually all cases, the change in sound quality was a 'softer' sound. For very low DFs, the punchy bass was significantly reduced but the bass sounded smoother (which may or may not be a good thing - depending on your taste in music). Now, I'm not saying that the 'smoother' or 'softer' sound was better (because the change in sound IS a type of distortion). I'm just trying to let you know how the sound changed with the low (extremely low) damping factor.

Dette hadde det vært interessant å få kommentarer på ;)

Og når det gjelder S/N, så skal man vel være mektig god for å høre forskjell på 90 og 100dB?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Glenn

Håper du kjeder deg, for nå sammenligner du to forskjellige ting.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S/N er ikke så viktig i bil da. når det uansett er mye støy samme hvor mye du har lyd isolert bilen, og det blir jo ikke akkurat et veldig bra lydbilde i bilen. det er jo viktigere i en stue som er mere resonant fritt og det er mindre støy i utgangspunktet.

tror jeg har rett i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mammut89

Håper du kjeder deg, for nå sammenligner du to forskjellige ting.

Der var du igjen ja.

Lurer egentlig på hvem som kjeder seg her.

Den posten din sier mer om deg enn noen post jeg skulle kommet med.

I rest my case.

mvh

Glenn "den frustrerte"

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Glenn

men nå er det vel på basselementet man trenger mest damping:D

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

men nå er det vel på basselementet man trenger mest damping:D

I teorien ja, men det sier alikevel svært lite om evnen.

Grunnen til at mine forsterkere ikke er helt råe i bassen er sin lave effekt. Det er ikke alverdens med 15W DHT SE Kl A, selv om det er overraskende mye på de riktige høyttalere.

De aller fleste hevder nå at gode kl D trinn har sin styrke i bassen. Ser man derimot på Dempingsfaktoren dems, er ikke denne mye å skryte av.

Poenget er alikevel som Dag skrev, at forskjellen er så pass liten, at den knapt er hørbar så lange den ligger over et visst nivå. Det er jo selvsagt ikke noen ulempe med høy dempingsfaktor, men ikke noen nødvendighet. Nå har det ser jo uansett ofte slik at gode forsterkere har høy dempingsfaktor, men det er bare en liten del av konstruksjonen, og ikke nødvendigvis et kvalitetstegn.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sirsnare

men er det forskjell på effektiv damping faktor, og "vanlig"?! Ettersom forsterker`n min er nede i hele 6(komma ettelleranna) i effectiv damping factor..

Syns bare det høres lite ut når det over her blir nevnt på 50-100 i df..

Jeg aner ikke, men jeg synes ikke du skal henge deg for mye opp i det.

Jeg har hatt en av mine beste musikkopplevelser foran hjemmeanlegget til Glenn (Mr SQ) og forsterkerene hans har "elendig" dempingsfaktor.

Poenget mitt er at man kan stirre seg blind på tekniske data, men til syvende og sist er det lyden som teller.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hih

ja,sant nok,er egentlig ikke så opphengt i tekniske data,noe er jo greit å få med seg..

Men er strålende fornøyd, ville vel bare vite om det er en "møkka" forsterker innerst inne, hvis den har så lav damping faktor som det står..Kosta meg 10 lapper så håper virkelig ikke det er no ræl..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider