Gå til innhold

montere bilstereo

Ranger emnet


saab_alex

Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har akkurat kjøpt meg ny bil.. saab 900 turbo.

 

 

nå skal jeg montere bilstereoen. dette har jeg aldri gjort før.

 

legger ut noen bilder nå så kan dere komme med innspill hvordan jeg skal gjøre det.

 

bilstereoen min er:clarion dxz428r, så har jeg 2 forsterkere, den ene er en 4 kanaler som skal drive frontsettet og 6x9" i hattehylla.

 

den andre forsterkeren er en monoforsterker, jeg har også kjøpt en kondensator.. den monoforsterkeren skal drive 2 bassere (rockford f. rfd-2212)

 

håper dere kan hjelpe litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte kablene brukt i den nye bilen!!

 

dette er høytalerledningene, veit ikke hvorfor, men han har kuttet dem opp ca 50 stykker, de lå i en bunke i bagasjerommet.. han sa at dette var rockford fosgate kabler?`de er veldig tynne egentlig

post-1238-13804850756957_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bak cd-spilleren min...

 

de kablene som er merket rode og hvite x2, er det der signalkablene skal inn i, men på bildet er det bare 2 kabler???

 

lurer også på de rektangulære dingsebomsene ovenfor hverandre helt til høyre, er det tilkoblinger til de 2 forsterkerene?

 

hva er det til den du skal stappe noe inni helt nederst til venstre?

 

og den firekanten til venstre for dingsebomsene:)?

 

 

dette ble vanskelig forklart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

dette er bak cd-spilleren min...

 

de kablene som er merket rode og hvite x2, er det der signalkablene skal inn i, men på bildet er det bare 2 kabler???

 

lurer også på de rektangulære dingsebomsene ovenfor hverandre helt til høyre, er det tilkoblinger til de 2 forsterkerene?

 

hva er det til den du skal stappe noe inni helt nederst til venstre?

 

og den firekanten til venstre for dingsebomsene:)?

 

 

dette ble vanskelig forklart

post-1238-13804850757108_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

det jeg lurer på er hvordan er det jeg har av kabler?

hva må jeg kjøpe til? meter?

hvordan skal jeg koble det?

 

Jeg vet svarene på det meste her, men må desverre fortelle deg at jeg ikke tar meg tid til å fortelle deg alt du bør vite for å gjøre denne jobben.. Det krever nok litt lærdom til først, og for å skrive alt som skal til, tar det sikkert flere timer..

Dette er nok grunnen til at det ikke er noen som har svart på spm ditt.. Det er veldig mange her inne som har peil på stereo, men spm ditt er nok for stort..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...where to start :)

Altså, for det første, ser ut som et greit anlegg, bortsett fra at høyttalerkablene er identisk med mine GAS høyttalere...

1. De to svarte over hverandre på høyre siden er der du kobler strøm osv, dette gjøres (enklest) ved å få tak i en ISO adapter som passer din bil hvis bilen ikke har ISO kontakt som standard.

2. Den svarte til venstre for de to svarte har jeg aldri sett før :)

3. Den nede til venstre til å putte noe inni er der antennekabelen skal inn.

4. Det at det bare er to kabler på ditt bildet (de som du sier det står Stinger på) er fordi det bare er brukt en forsterker i bilen før (sannsynligvis). Det du kan gjøre siden du skal bruke to er enten å legge en lik signalkabel til fra spiller til bak i bilen, eller hvis forsterkerne dine støtter det - ta signal fra den ene forsterkeren og videreføre til den andre (mye enklere).

 

Hvis du nå sitter der å ikke skjønner noen verdens ting av hva jeg snakker om så må du få noen til å hjelpe deg.

-jr @ jro alfakrøll rangerbox.net

 

Polo 1.0 50hk, 0-100 i løpet av formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar

 

nå har jeg fått meg hjelp til å bygge litt anlegg så nå klarer jeg meg

 

er de kablene på bildene over brukbare til den stereoen jeg har?

 

trenger mer signalkabel, er stinger bra? hvor kjøper jeg det? hvis det ikke er brukbart, hva burde jeg velge?

 

trenger også mer høytalerkabel, tror jeg har rockford fosgate, hvor mye koster de? er de bra/tykke nok til å dra subbene mine? hvor kjøper jeg mer kabel av samme type? eller hvis jeg burde velge noe annet, hva skal jeg velge?

 

ble mye og holde styr på dette men men....

 

 

mvh alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

kjøpte kablene brukt i den nye bilen!!

 

dette er høytalerledningene, veit ikke hvorfor, men han har kuttet dem opp ca 50 stykker, de lå i en bunke i bagasjerommet.. han sa at dette var rockford fosgate kabler?`de er veldig tynne egentlig

 

Jepp dette er Rockford høyytalerkabler. De er splittet. Det skal være en svart "dummykabel" som fletter dem sammen. Jeg har lagt akkurat samme kablene i min bil.

 

Her er et bilde av den nye typen av denne kabelen slik den egentlig ser ut:

CPRG11.jpg

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.Stream

 

Jepp dette er Rockford høyytalerkabler. De er splittet. Det skal være en svart "dummykabel" som fletter dem sammen. Jeg har lagt akkurat samme kablene i min bil.

 

Her er et bilde av den nye typen av denne kabelen slik den egentlig ser ut:

CPRG11.jpg

 

men de kablene jeg har er slik de skal være? det skal ikke gå en svart ledning igjennom dem?

 

er kablene bra?

hvor mye koster de for metern?

går det helt fint å bruke de i bilen til hele anlegget, også basserene? (du ser bilde over)?

 

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte "kabelen" som ikke er der lenger er bare til pynt slik at de tre blir flettet sammen.

Stinger er et veldig bra merke. De er vel lendende på markedet når det gjelder tilkoplingsutstyr og kabler.

Jeg jobber på Bilradiospesialisten i Sandnes. Her bruker vi bare Stinger. Det er også det jeg bruker i bilen min.

Siden du skal ha to forsterkere burde du ha to signalkabler fra spilleren.

En greie å ha med seg ved kjøp av kabler er å kjøpe 5 meter av alt. Strøm, signalkabler. Høyttalerkablene må du tenke litt på hvor mange høyttalere du skal ha og hvor de skal plasseres.

F.eks. til dørene ville jeg hatt 5 meter til hver dør fra bagasjerommet. Og noen extra meter til det andre. Det er jo litt kjipt å kjøpe for koste kabler.

 

De kablene du har holder i massevis når det gjelder størrelse/tykkelse.

 

Jeg husker ikke hvor mye Rockfordkablene koster. Men de er ikke så dyre. 40-50 kr meteren?

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår