Gå til innhold

Masse HK, ingen tvangsinnmating


morphir

Anbefalte innlegg

så en siste ting: Og det er at de som alltid skal være værst ender opp med å skruve mest. Derfor er det bare plain idioti å slenge på en turbo på en slit motor, for an bør i vertfall ha 1-1.2 bar hvis dette skal være noe moro! :D

 

Jeg kjørte å en gang en ford rs 1.6l med 1.6 bar. Jeg skulle gjerne har fortalt historien, hadde det bare vært noe å fortalt...hehe(motoren ble voldtatt)flushit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Øyvind Ryeng

morphir: Forstår du forskjellen på WHP og BHP?

Det jeg egentlig ville frem til ved å spørre om dette var å få litt mere konsekvens fra din side. Jeg har ingen anelse om du vil ha 200 WHP eller 200 BHP. 200 BHP i en B16A er hva jeg vil kalle direkte enkelt og tilogmed vélprøvd (sjekk bare Allmotor-forumet på Honda-Tech.com). 200 WHP derimot er halvveis en utfordring og desto mere kostbart - på dette nivået snakker man grove kammer, høykompresjonsstempler, ventiljobb-, fjærer- og retainere, SMS/HyTech-grenrør (helst, men ikke nødvendig; kan nøye seg med AN-R eller tilsvarende), samt aller helst individuelle spjeldhus (ikke helt nødvendig, men moro) samt en skikkelig remapping med Hondata eller Uberdata eller tilsvarende (ikke AFC el. likn.).

 

EDIT: Og alt du tror du vet om turbomotorer generelt er helt bort i natta. Glem alt du tror du kan, og begynn fra square one med å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by morphir

arildh: primitivt menere jeg fordi turbo er trykkbasert tvangsmating. Mens NA-tuning er rene forbedringer av motorkomponenter.

En NA motor kan veldig enkelt ses på som en turbomotor som ved alle turtall lader en atmosfære trykk. Det er også "tvangsmating", bare litt mer primitivt...

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at motorer som plutselig blir sjokka med turbo, går ned med kveldssola.

bullshit

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by morphir

arildh: primitivt menere jeg fordi turbo er trykkbasert tvangsmating. Mens NA-tuning er rene forbedringer av motorkomponenter.

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at motorer som plutselig blir sjokka med turbo, går ned med kveldssola.

Målet mitt er ikke ekstreme ytelser. MEN en motor som drar gjemt å forutsigbart!

 

Om jeg har kjørt turbo-motor: Ja! Impreza GT var en rå og morsom bil. Men når turboen kom ved 3000 var det moro, men litt uvant. Det gjør den litt ukultivert i bykjøring spør du meg. <-- Min mening!

Min tidligere GSI 16v var morsom å kjøre!

Mens B16 motorene er PURE fun! hehe..turtallet i seg selv gir et kick!

Hva mener du med at honda har billige turbokit? linker? Har ikke lagt noe spesielt merke til det jeg i vertfall...

 

Var å kjørte en CRX i sverige som skulle ha 213hk uten turbo og man kan jo si den var forutsigbar, du har ikke kjans mot en lada engan før du paserer 6000rpm men dro ikke ordentelig før over 7000rpm men da gikk den noe jævelig.

Med durbo vil den jo dra fra 2-3000rpm kommer jo litt ann på turboen da, men skal du ikke ta ut mye effekt så kjep en liten turbo så får du trykke tiliger. Men da anger du nok etter hvært for mye vil ha mer ;)

 

1.1bar på en høykomp motor da skal æ love deg du har effekt på den tipper over 300hk men om det holder er jo noe annet.

Leste om en civic med turbo han hadde turbo og coller, ingen inngrep i motor uten om kammer å den sto det at den hadde 427hk på 1,1bar. var en dragg bil fra usa.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.omnipowerusa.com/Media/Media_Video.asp

 

 

Mr. X: dette har med tuning å gjøre! Man kan godt få den til å dra fra å med 5000 rpm og opp

 

Igjen vil jeg vise til Best Motoring, der spoon og jun stiller med egenkomponerte biler...(og private basert på dems deler og andre) Bare se det, så skjønner dere mer tror jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by morphir

http://www.omnipowerusa.com/Media/Media_Video.asp

 

 

Mr. X: dette har med tuning å gjøre! Man kan godt få den til å dra fra å med 5000 rpm og opp

 

Igjen vil jeg vise til Best Motoring, der spoon og jun stiller med egenkomponerte biler...(og private basert på dems deler og andre) Bare se det, så skjønner dere mer tror jeg;)

 

Ja men med en turbo eller kompressor matet motor vil du kunne får draget mye tiligere og ha en mye javner kurve så vil æ påstå at den er mere driftsiker med turbo og 200hk en med annet trimm.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke så mye å si hvor mye hk du har..

Har du en Civic emd VTI motor med åpent filter, grenrør, eksos (viktig at denne er riktig dimensjonert, ellers kan fort hele effekten havne i helt i toppen), skikkelig vasse kammer og bra mapping(chip, evt) så har du en super-morsom bil :) Evt kan det jo også gi mye å endre på bensin tilførslen(pumpe, dyser, trykk etc).

Skal du videre derfra ville jeg heller satsa på letting av bilen tror jeg.. hvis turbo er uaktuelt altså.

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morphir: Les nøye hva folk har skrevet her og tenk litt... Mye bra forskjellige har skrevet ;)

 

Budget Racer

$1300-2200 Cold Air Intake $230

8-10hp Race Header

$420

9-13hp Exhaust

$400

8-12hp Throttle Body $250

4-6hp Underdrive pulleys $250

4-5hp Cam Sprocket $250

2hp-5hp.

 

=31hp-51hp

 

3000$ x 6.2 = 18600 + frakt og moms

 

Hvis du tror du får 200hk på hjula fra din B16A2 med dette så blir du nok skikkelig skuffet, klarer du derimot og få det til så er det vel ett mirakel... Hadde du hatt en Integra Type R med B18 motor så hadde nok 200WHP vært oppnåelig.

Og billige turbokit? Du har tydeligvis ikke fått opp øynene dine enda, se bare ebay f.eks ;) Er du heldig så får du vel ett turbokit ned i 4000 kroner, kvaliteten på det skal ikke jeg garantere men...

 

Mitt forslag hvis du skal ha 200whp lettest mulig som fungerer bra: Kjøp turbokittet mitt (Greddy/Trust) så får du noe som fungerer meget bra til en grei pris...

Regner med at du har skjønt at B16 motoren er en turtallsmaskin, hvor du får mesteparten av effekten på toppen, hvordan i alle dager skulle du klare og forbedre dette med den primitive trimmingen din? Får i såfall bare mer effekt på toppen, med andre ord mindre kjørbar. Uansett så må du ha noen form for motorstyring til denne galskapen og det koster fort 10000 kroner innen du får kjøpt, installert og mappet/justert det! Med andre ord, DU ER I DRØMMELAND!!!

 

Og nei, du trenger ikke lavkomp. stempler for og bygge turbomotor....!

 

Øyvind Ryeng, Arildh, MR.X og Xenon har prøvd og forklare deg mye vettu info her, på tide og få det inn i skallen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by morphir

så en siste ting: Og det er at de som alltid skal være værst ender opp med å skruve mest. Derfor er det bare plain idioti å slenge på en turbo på en slit motor, for an bør i vertfall ha 1-1.2 bar hvis dette skal være noe moro! :D

Dette sier jo alt om kunnskapene dine når det gjelder Hondamotorer da... Jeg kjører på 11psi på det meste det vil si ca 0.8bar og har nærmere 300hk som fungerer veldig bra og har da hatt fryktelig mye morro med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow!! det var mye kritikk for en som har turbo selv. Egentlig vet jeg ikke hvor jeg skal begynne. Fordi det første:

-Nei, jeg vil IKKE ha 300 hk!

-Jeg har falt for interessen for IKKE å montere turbo.

-Fordi der de virkelig kan vtec motorer er det mange som bare NA-tuner sine motorer(USA og JAPAN spesielt)..dere kan sikkert mer enn meg, Og jeg har følelsen av at det sitter mange småkonger her som skal bevise sin visdom(?)

-Skal ikke en bil med turbo være godkjent??. For så at det vil koste mere penger for at den skal bli godkjent(forsikring?).(jeg har ikke tenkt å falle tilbake til mopedtiden, da jeg kjørte med trimsett på den)

-Jeg visste bare ikke om hvor jeg fikk så billige turboer slik som ebay. Men er de nye? (takker for tipset likevel:))

-Du trenger ikke lavkomp stempel. Altså, du trenger ikke fallskjerm når du hopper fra fly.(Men der er vel å annbefale?:)) Jeg mener, hvorfor bruker seriøse tunere det da? DA det skal sies at jeg ikke har noe erfaring i det hele tatt med turbo montering.(!)

- Så du vidoen som jeg la ut?? Hvordan den fungerte bare du fikk litt turtall.

-Så skal det å sies at, får du bil som er både kultivert i normal trafikk/vanlig kjøring og vill/morsom ved "aktiv" kjøring, kan vel en NA tuning som jeg foreslå være noe?

-Jeg leser nøye hva som står skrevet.

- XENON: jeg synes ditt forslag gir mening og er virkelig bra! :) HK er ikke alt. Men hvordan opplevelsen blir, er det som teller! Turbo eller ei....

 

JHS: jeg må spørre: hvor langt har bilen din gått med turbo? skal du selge det kitet du har nå? Kan du fortelle litt objetivt om dine erfaringer med turbo:)?

 

kjøp av kit på ebay: ehh...nei takk! I vertfall ikke brukt! Det er slum! Jeg vet ikke hvor hardt den turboen har fått blåst i fra seg. Kvalitet forøvrig, er viktig. Hvorfor i hel... tror du jeg kjører honda:D ?thumpsup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Nei, jeg vil IKKE ha 300 hk!

 

Hvem har sagt noe om 300hk?

 

-Jeg har falt for interessen for IKKE å montere turbo.

 

Til de 18-20 tusen du snakker om og få 200whp så får du hvertfall ikke det uten turbo...

 

-Fordi der de virkelig kan vtec motorer er det mange som bare NA-tuner sine motorer(USA og JAPAN spesielt)..dere kan sikkert mer enn meg, Og jeg har følelsen av at det sitter mange småkonger her som skal bevise sin visdom(?)

 

Er vel derfor du legger ut noe sånt her? For og diskutere? Du får mange svar fra folk som har lest/erfart diverse... Småkonger?

 

-Skal ikke en bil med turbo være godkjent??. For så at det vil koste mere penger for at den skal bli godkjent(forsikring?).(jeg har ikke tenkt å falle tilbake til mopedtiden, da jeg kjørte med trimsett på den)

 

Godkjenning, hja det må du ha uansett, har du tenkt til og betale hk avgift på trimmingen din? Er faktisk betydelig lettere og gjøre det med turbo, ikke så lett og skru ned ladetrykk på en NA motor...

 

-Jeg visste bare ikke om hvor jeg fikk så billige turboer slik som ebay. Men er de nye? (takker for tipset likevel:))

 

Masse nye turbokit ja ;)

 

-Du trenger ikke lavkomp stempel. Altså, du trenger ikke fallskjerm når du hopper fra fly.(Men der er vel å annbefale?:)) Jeg mener, hvorfor bruker seriøse tunere det da? DA det skal sies at jeg ikke har noe erfaring i det hele tatt med turbo montering.(!)

 

Kommer vel an på hva slags effekt du skal ha om du trenger lavkomp. eller ikke, men dette kan vel diskuteres til jordens undergang...

 

- Så du vidoen som jeg la ut?? Hvordan den fungerte bare du fikk litt turtall.

 

Har ikke sett noe video nei..

 

JHS: jeg må spørre: hvor langt har bilen din gått med turbo? skal du selge det kitet du har nå? Kan du fortelle litt objetivt om dine erfaringer med turbo:)?

 

Bilen min har gått ca 30000 med turbo...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis man trenger lavkomp stempler hvorfor kjører dalbøgen med høykomp på golfen sin da???

Å flere trimmingsfirmaer i usa har gått ut med at honda motoren tåler over 1 bar trykk med orginal innmat.

Etter min mening er honda motorene noen av dem sterkeste motorene som er bygget.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår