Gå til innhold

Granada`en må ha nye fjører når V8`kommer i.

Ranger emnet

Gran

Anbefalte innlegg

Hadde 10cm klaring med V6`eren, det er egentlig for lite til og kunne bruke bilen på veiene her nord.

Når 8`eren blir satt i blir den enda lavere.

Da lurte jeg på hvem som selger fjører, skulle vel egentlig ha fått laget nye, da jeg tviler på at noen "orginale" fjører tåler ekstra vekta uten og sige, og bli for lav.

Er vel røde (koni?) som står på bilen.

Spørsmålet er vel: Hvem lager nye "custom" fjører?

Hva koster noe sånt?

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gran

Er vel røde (koni?) som står på bilen.

Hva har det med fjørene og gjøre??

Det gjelder vel og spør rundt, gjerne ringe ein god runde hos "fjørforhandlere" for å si det sånn..

Eg vet at det går ann og få tak i forskjellige hardhetsgrader på fjørene til ein Primera, fra et eller annet fjørfirma. Så det må jo saktens vere muligt for ein Granada og!

Men eg tviler på du er den første med V8'r i ein granada..! Får du ikkje fatt i andre?.. Di må jo vite hvor fjørene dems kommer fra.!

Spesiallaget fjører kan vere ein godting her tror eg for d.. Da kan du få vegt bilen, og deretter få laget fjørene helt avpasset til vekten..!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies over her: sjekk med andre som har gjort det samme. En eller flere svensker har helt sikkert gjort det. I England er det sikkert også gjort.

Men også her i Norge går det da Granada'er med V8?

Spør på amcar forumet. Sikert noen som kjenner noen som ... osv.

Eller hva med klubber? Kanksje finnes det en Granada klubb i Norge? Eller ihvertfall en Ford klubb?

Dette med fjærer er komplisert hvis man må prøve seg fram på måfå.

Men hva med å montere fjærkledte dempere, såkalte coilovers?

Disse lages jo i utallige utgaver og brukes bl.a på modifserte hjuloppheng på amcars og hotrods

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men, hva er definasjonen på coilovers ? bare fjærkledte dempere ? elelr nå det være justering på de for at de kan kalles coilover ?

Mvh Ottesen...

Ps: Sorry for offtopicen Daniel...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

Litt off topic men, hva er definasjonen på coilovers ? bare fjærkledte dempere ? elelr nå det være justering på de for at de kan kalles coilover ?

Mvh Ottesen...

Ska ikkje påstå eg er noge ekspert..

Men sånn som eg forstår det, og bruker ordet "coilovers", så er det for å fortelle at det er høydejusterbart..!

Poenget med det kalles coilovers er egentligt bare fordi dei aller fleste typene kommer med oppgjenget hus til demperen, der fjøren blir tredd over demperen.. Derfor.. pr. definisjon, så blir det coilover! ;)

Vet du får høydejusterbart til biler der for eks. fjørene bak ligger i ein egen skål utenom demperen og. Så da blir det jo, for å dra det litt på grensen, ikkje kalt coilover!

Jaja, synst selv det blir litt greiere og vere enig med at bruken av ordet coilovers, blir synonymt med ordet høydejusterbart..

Så det er min mening..! Noen andre?

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ikke helt riktig.

Coilover betyr en støtdemper som er laget I EN ENHET sammen fjæren og hvor andre fjærer ikke er ment å funke sammen med disse. Tenk deg en 20-30 år gammel motorsykkel med "vanlige", synlige bakfjærer som står skrått nedover fra setet et sted og ned på svingarmen til bakhjulet. Det er en coilover. "Alt i ett" liksom.

Jalla hjelpefjærer som noen fester utenpå demperen for å stive opp bilen er selvsagt IKKE coilovers.

En billig coilover har få eller ingen justeringer.

Man får sikkert coilovers med nivåregulering, men det har ikke noen direkte sammenheng med om fjær og demper kan kalles coilover eller ikke.

Søk f.eks på "hotrod suspension" eller "Heidt's IFS" så ser du.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

Mvh Ottesen...

Lurte på det samme selv :)

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider