Gå til innhold

Problemer med eksos temp økning...(RAMair)

Ranger emnet


villejan

Anbefalte innlegg

Har byttet filter på Boran.. Ramair konfilter.

 

Etter 3 uker har jeg merket at det er merkbar forskjell på eksos tempraturen... Det er plutselig blitt veldig varmt ved bakdekket der hvor eksos røret gå forbi og dte er Sinnsvakt varm eksos som kommer ut.

 

 

Er dte noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre for å få orden på det?

Får den for mager blanding?

VW Bora 2000 mod.

1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr Deej

må si at det er godt gjort å tro at det er luftfilteret som har skylda for det der ;)

 

Men det er kanskje en ide å sjekke om fargen på grenrøret blir lett rød når du kjører.

 

Hvorfor ikke?

 

Om det stod en originalboks på før. Og nå et konfilter som tar mesteparten av luften fra motorrommet kan eksostempen øke betraktelig.

 

 

villejan. Står lite om hva du byttet fra osv.

Mulig det hjelper om filteret får tilgang til mer friskluft.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At luftempen inn i motoren kan gjøre at eksos tempen forandrer seg fra normal til "sinnsvakt varm" har jeg ikke noe tro på i det hele tatt..

 

Det som derimot kan ha skjedd er at luftfilteret er fullt av olje, olje kommer på luftmassemåler. Luftmassemåler leverer feilkoder til ecu, ecu setter i nødmodus med tenningsenking og varmere eksos som følger.

 

Men jeg er fortsatt litt skeptisk til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort noe annet enn å sette på filteret... Det er ikke fullta av olje:)

 

Ville nå tro at jo mere luft som går inn, jo mere må ut!?

 

Dersom olje hadde vært et problem, så hadde Luftmassemåleren min satt bilen i "safe" modus, så det er ikke skjedd!

 

Sinnsvakt og sinnsvakt, mere enn jeg liker og det er merkbart!

VW Bora 2000 mod.

1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjørt samme filter (ramair konisk) på min bil i hele sommer.. montert direkte på turbo, i et grisevarmt motorrom, og har hatt helt normale verdier heler tida.. og jeg har eksostemp måler så ser hva som skjer. gjetter ikke utfra hvor varm eksosen føles ved røret..

 

no mer håpløs plassering enn dette får du ikke, og ingen problemer pga dette.

DSC03296.jpg

 

hey, en ide.. bytt tilbake til org boksen da :D

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du villejan, er du helt sikker på at det er temperaturøkning på eksosen? det kan ikke være noe du innbiler deg? Du kan jo alltidsprøve å sette på det vanlige filteret og la bilen kjøle seg helt ned før du kjører en bestemt rute også måle temperaturen, også ta den samme turen med ram air filteret?

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså.... et ÅPENT filter gir IKKE...... jeg igjentar IKKE!!! Mere luft!! Den gjør bare at den lufta som SKAL INN I MOTOREN LETTERE KOMMER TIL!

 

DU kan jo tenke deg hvordan det blir om du setter en svamp i kjeften på deg selv så skal du puste inn igjennom munnen.. men putter du derimot en stilongs over munnen blir det betraktekug mye lettere..

 

Og jeg nekter å tro under noen omstendigheter at motoren din blir no varmere av å puste inn varm luft.. det er bare BS!...

Du vil få mindre effekt JA; men ingenting annet vil forandre seg.

At eksosen er varm kan bety mange ting. at du nettop kjørte gris f.eks.. Du kan ikk ebevise noe som helst med mindre du har en temp måler på eksosen.. i såfall vil den vise varmen på downpipen/grenrørene og ikke på potta di...

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg nekter å tro under noen omstendigheter at motoren din blir no varmere av å puste inn varm luft.. det er bare BS!...

 

Ikke bare BS. Jeg målte en temp forandring på eksosen på ca 4-5 grader når jeg byttet fra originalboks til King dragon som står rett ved eksosmanifoilen.

 

Men at det går fra vanlig til rødglødende, og nesten smelter alt av plast i nærheten av eksosrøret, det skal være umulig.

 

 

Har ikke peil på turbo biler. Men hvorfor sette på intercooler?

Trodde ikke det var kun for å få tettere luftmasse, og dermed økt effekt. Men også hindre varm luft fra turboen fra å komme inn i motoren.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tape-R

altså.... et ÅPENT filter gir IKKE...... jeg igjentar IKKE!!! Mere luft!! Den gjør bare at den lufta som SKAL INN I MOTOREN LETTERE KOMMER TIL!

 

DU kan jo tenke deg hvordan det blir om du setter en svamp i kjeften på deg selv så skal du puste inn igjennom munnen.. men putter du derimot en stilongs over munnen blir det betraktekug mye lettere..

 

For no tull!!

 

Du må ikke snakke om ting du ikke kan hahaha...

 

Hvis noe blokkerer kjeften din så får du mindre luft inn.... hahaha

Hvis du tar bort blokkeringen får du mer luft inn... get it? ;)

 

Du kan prøve med å be noen kvæle deg... etter det du sier så får du like mye luft inn.... hahaha :D

 

si ifra hvis du overlever da.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote:Du villejan, er du helt sikker på at det er temperaturøkning på eksosen? det kan ikke være noe du innbiler deg? Du kan jo alltidsprøve å sette på det vanlige filteret og la bilen kjøle seg helt ned før du kjører en bestemt rute også måle temperaturen, også ta den samme turen med ram air filteret?

 

seff kan det væer innbillning, men jeg synes tydelig det er forskjell på det. Har ikke no em åleutstyr som kan måle det,l men det kan jo skaffes...

 

Og nei, et filter kan umuli gi 50 hk ekstra, men noen skjønner ikke ironi... jeg har et opel merke og, så det teller vel som 10 hk;)

VW Bora 2000 mod.

1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår