Gå til innhold

Hvordan behandler man rustbobler i lakken best?

Ranger emnet

FlyingVeeVee

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et par små rustflekker her og der på bilen min. Ikke noe gjennomrustning eller noe. Kun litt kosmetisk rust i kanter og hjørner.

Hvordan bør jeg gå frem for å best fjerne dette? Kan jeg bare skru av lister og slikt som er i veien, pusse det vekk, sparkle og smøre på noe rustfjerningsmiddel og se til at det blir jevnt? Hvordan blir det med lakkering? Er det dyrt å få slikt flekklakkert på lakkeringsverksted? Går det greit å gjøre lakkeringa unna selv med en sprayboks?

Hva har dere gjort? Det er ikke mye, men ser ikke noe pent ut. Vil ha det vekk.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fjerna slikt selv, siden jeg har fått folk som kan det til å gjøre det, så jeg er ikke sikker på fremgangsmåten. Men det må nok pusses rent. Eneste jeg vet at det gikk fint å flekklakkere med sprayboks. Problemet der er å finne riktig fargenyanse. Til min bil finnes det 3 eller 4 forskjellige rødfarger.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert vet, og som er blitt sagt en million ganger før (da jeg antar bilen ikke er ny grunnet signatur og rusten), vil det jo bli tilnærmet umulig å få identisk farge siden solen gjør sitt.

Men du kan gjøre det mindre synlig.

Skal selv gå over ett par hjulbuer dekket med krokan.

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Camryfellow

Som du sikkert vet, og som er blitt sagt en million ganger før (da jeg antar bilen ikke er ny grunnet signatur og rusten), vil det jo bli tilnærmet umulig å få identisk farge siden solen gjør sitt.

Men du kan gjøre det mindre synlig.

Skal selv gå over ett par hjulbuer dekket med krokan.

Har sett det ja. Er ett sted forrige selger har flekklakkert og det ser du, men hvis man renser hele området fri for rust og får det til å bli glatt og jevnt før man flekker. Også flekklakkerer man over et større område og prøver å få fargen til å blende inn med den gamle. Da vil det vel bli seendes bra ut? Vurderer å gi jobben til en lakkerer jeg kjenner littebittegranne... Bare gjøre forarbeidet selv.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandblås i stedet for å pusse dersom du har tilgang på utstyr, sanden fjerner rusta bedre helt inn i "porene" i rusta. Smør på rusthemmende middel utapå, f. eks brunoks, sparkle hvis nødvendig, grunne og lakkere. Har du ikke lakkert mye før, er det vanskelig å få det til å bli spes. bra. Bedre å la noen som har erfaring med det ta sprøytinga, og gjerne få bilen maskinpolert en måned eller 2 senere for å jevne ut fargeforskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by westside

Sandblås i stedet for å pusse dersom du har tilgang på utstyr, sanden fjerner rusta bedre helt inn i "porene" i rusta. Smør på rusthemmende middel utapå, f. eks brunoks, sparkle hvis nødvendig, grunne og lakkere. Har du ikke lakkert mye før, er det vanskelig å få det til å bli spes. bra. Bedre å la noen som har erfaring med det ta sprøytinga, og gjerne få bilen maskinpolert en måned eller 2 senere for å jevne ut fargeforskjell...

Takker for bra svar ;-)

Sandblåsing skal jeg se om jeg ikke kan få til. Har kompressor, men ikke sandblåseutstyr. Kan man få tak i slikt som man kobler på en vanlig kompressor? Er det bare å dekke til de stedene rundt flekkene og blåse på? Hva er bra å dekke rundtliggende områder med?

Jeg har poleringsmaskin vi har brukt til å polere båten med. Kan jeg bruke den maskinen på bilen? Det er en eksenterskive som går sent, men kraftig rundt.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandblåsepistolen kobler du på vanlig kompressor ja. Dersom flekkene ikke er så store, blås punt-sandblåser. Denne setter du bare inntil flekken og trykker av på. Du trenger ikke å dekke til spes rundt når du bruker slik. Tror de selger slike på biltema. Sand er også billig på biltema.

Angående polering, kan nok noen andre svare bedre enn meg, dette tør jeg ikke prøve på selv, da det visstnok er svært vanskelig å få bra resultat med maskin...

Mvh. Ronny

Biltema sandblåsepistol:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1009&iItemId=17630

Biltema Blåsesand:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1009&iItemId=21036

Lenke til kommentar
Del på andre sider