ALJ_GSi Skrevet Desember 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2004 Originally posted by Mr. SQ Sorry mac, men her er du så på bærtur at jeg håper du har tatt med niste. Dette er noe av det morsomste og samtidig mest ukorrekte jeg har lest på lenge. No offence! En skikkelig High en høyttaler kjennetegnes jo nemlig av å være fullrange, og ha svært gode dypbassegenskaper. Selvfølgelig finnes det høyttalere som kan ha High-End egenskaper i mellomtone og diskant, men skal det være skikkelig High end snakker vi fullrespons ned i kjelleren. mvh Glenn Jaha??? da er det nok en del andre som er uenig med deg. Viss du leser div lyd blader og da spesielt tester av high end høyttalere så er det slik som jeg beskriver lyden de fleste testene beskriver lyden også. når jeg mener dyp mener jeg DYPT. jeg har hvertfall ikke hørt så mange high end høytalere som spiller så mye under 35hz. du snakker jo selv om Q på kasser, high end kasser skal jo ha veldig lav Q, og i kasser med lav Q får du stram bass, og ikke slappa boff boff bass. dessuten så er det skjelden at det brukes store elementer som feks 15" i high end. Jeg har snakket også lenge med Friedrich Shäfer som er han som lager ASR high end forsterkere og han lærte meg masse om high end og en av mine arbeids kolegaer og inspiratorer var 2. best i norge på å lage høyttalere i Norge 1996 og 3. best i 1997 så jeg har da lært noe. Men så klart du har jo alltid rett.... Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2004 Originally posted by ALJ_GSi Jaha??? da er det nok en del andre som er uenig med deg. Viss du leser div lyd blader og da spesielt tester av high end høyttalere så er det slik som jeg beskriver lyden de fleste testene beskriver lyden også. når jeg mener dyp mener jeg DYPT. jeg har hvertfall ikke hørt så mange high end høytalere som spiller så mye under 35hz. du snakker jo selv om Q på kasser, high end kasser skal jo ha veldig lav Q, og i kasser med lav Q får du stram bass, og ikke slappa boff boff bass. dessuten så er det skjelden at det brukes store elementer som feks 15" i high end. Jeg har snakket også lenge med Friedrich Shäfer som er han som lager ASR high end forsterkere og han lærte meg masse om high end og en av mine arbeids kolegaer og inspiratorer var 2. best i norge på å lage høyttalere i Norge 1996 og 3. best i 1997 så jeg har da lært noe. Men så klart du har jo alltid rett.... Tror du må gi deg på dette altså... Det finnes rikelig med High-End høyttalere som går dypt! Eksempler: B&W Nautilus, -6dB 10Hz :D B&W 801, -3dB 29Hz, -6dB 23Hz Wilson Watt+Puppy, -3dB 21Hz Kunne ha nevnt mange flere, men gidder rett og slett ikke. Meningen med High-End høyttalere er faktisk det å kunne gjengi hele det hørbare frekensspekteret. Noen mangler litt, andre tar med mer. Dette på grunn av uenigheter blant konstruktørene. Noen mener det er unødvendig å gjengi frekvenser under ca. 35Hz fordi det er svært begrenset med instrumenter som spiller så dypt. Stort sett bare kirkeorgler og kanskje også kontrabass. Andre mener man bør ofre litt for å også kunne gjengi de aller dypeste basstonene fordi da får man også med undertoner, og gir dermed et mer nøyaktig lydbilde. Den perfekte høyttaler kommer aldri til å finnes, man må gjøre kompromisser et eller annet sted. Noe jeg synes er litt kult er jo at mine "billige" høyttalere har -3dB på 18Hz:cool: 20Hz føles godt for å si det sånn... Mulig det ble noe uklar forklaring her, men det får heller rettes opp i etter hvert. Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Desember 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2004 Originally posted by ALJ_GSi Jaha??? da er det nok en del andre som er uenig med deg. Viss du leser div lyd blader og da spesielt tester av high end høyttalere så er det slik som jeg beskriver lyden de fleste testene beskriver lyden også. når jeg mener dyp mener jeg DYPT. jeg har hvertfall ikke hørt så mange high end høytalere som spiller så mye under 35hz. du snakker jo selv om Q på kasser, high end kasser skal jo ha veldig lav Q, og i kasser med lav Q får du stram bass, og ikke slappa boff boff bass. dessuten så er det skjelden at det brukes store elementer som feks 15" i high end. Jeg har snakket også lenge med Friedrich Shäfer som er han som lager ASR high end forsterkere og han lærte meg masse om high end og en av mine arbeids kolegaer og inspiratorer var 2. best i norge på å lage høyttalere i Norge 1996 og 3. best i 1997 så jeg har da lært noe. Men så klart du har jo alltid rett.... Du er morsom da, det skal du ha:D ;) Det du sier er jo så feil som det er mulig å bli. Det er jo nettopp skikkelige High-end høyttalerne som har dybassrespons. Det finnes også mange high-end konstruksjoner med 15". Så du bør nok bli litt mer kjent med markedet før du kommer med påstander. Bassen kan gå svært dypt selv om den er stram skjønner du. Jeg har ikke alltid rett, men i dette tilfellet har jeg så absolutt det. Jeg kjenner high-end markedet SVÆRT godt etter å ha hatt denne interessen i nært 15 år. Jeg har stort sett lest det som er å lese av hifiblader siden jeg fikk interessen (selv om dette ikke bestandig er positivt.), samt lest svært mye faglitteratur i form av bøker osv. Jeg lytter sannsynligvis også på mer utstyr i løpet av 1 mnd enn de fleste mennesker gjør i løpet av ett år. Føler at dette gjør meg ganske godt rustet til å uttale meg om high-end høyttaleres egenskaper. Ta forresten å se litt på dimensjonene på toppmodellene til de fleste high-end produsenter, og deretter prøv å påstå at disse ikke spiller dypbass. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2004 For å gjøre det litt lettere for deg: Wilson X-1 Test av disse 12"+15" og i tillegg veier de over 500kg... Bassen er forøvrig produsert av Focal, og midbassene er fra Dynaudio. Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Desember 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2004 MR sQ. En av mine favoritt cder og teste på anlegg er Metallica S&M albummet, Grunnet at det er et helt symfoni orkester samt heavy metall. OG jeg er ikke no sånn lyd ekspert, men har jobbet som lydteknikker i 2 år på hobby basis. B&W Nautilus fikk alt håret på kroppen min til å løfte seg. Dette er den beste lyd opplevelsen min noen sinne. Og de høytalerene spiller laaavere en 35 hz. Det som gjennkjenner "hi -End" anlegg er et anlegg som har en responskurve som er lik på alle frekvense og som gjengir alle lyder tilnærmet lik ( så likt som det er mulig ) det orginale instrumentet. Jo nærmere vi kommer denne gjengivelsen jo mere "hi-end" er anlegget. Rett på meg hvis jeg driter mer laaaaangt ut. ( har laget matpakke ) Mvh Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg