Gå til innhold

En del spørsmål

devileh

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ikke helt inne på noen av begrepene som fins i bil verden og tenkte jeg kunne spørre dere?

Jeg lurer litt på følgende:

-Hva er DOCH?

-Hva er å Dobbelt gasse(eller dobbelt clutche, usikker)?

-Hva er Twin Cam?

-Hvor mye kan det koste å få montert front- og bak fangere og sideskjørt hos et verksted? Er det vanskelig å gjøre selv(kan ikke så mye teknisk)?

-Vil motorvarmere(f.eks Defa Warmups varmer) hindre "kaldstart"?

Også har jeg sett etter bil til å kjøpe.

Primera'ene fra 91-94 er ganske billige og har som regel ikke gått så langt. Er det noe spesielt med de jeg burde vite?

På forhånd tusen takk for all hjelp!

-Stakkars snart 18-åring

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vite at du kan få min SRi billig! 62.000 vis du bestemmer deg kjapt... Air condition (sjeldent på P10) 4x el vindu (sjeldent på SRi). MASSE slitedeler bytta. PM vis du er intressert...

Pakfeier kittet inkl. montering fikk jeg for noe rundt 12-13-14 tusen for et år siden hos en her på forumet, husker ikke hvem :P

Twin Cam er dobble kammer. Sikkert noen andre som kan forklare det mer nøyaktig.

En kupene varmer varmer kupene. En motor varmer, varmer motoren og hindre kald start.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt for dyrt for meg.

Tenkte mer på de 2.0lx fra 91 som har gått ca. 180 000 km som koster mellom 20 og 30 tusen.

Så man trenger ikke være så rolig å de 20 første minuttene man har starta bilen når man har brukt motorvarmer først?

-1982 BMW 525i *Solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper en så gamel Primera så skjekk etter rust først å fremst. Finnes flere tråder her på Primera forumet hva du bør se etter.

Så lenge ikke motoren ligger på drift tempratur (den den pleier å ligge på) Så bør man holde seg under 3000 RPM.

Lei av bilen

Knekt drivaksel

osvosv.

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOHC = Double Over Head Camshaft (?), altså to overliggende kamaksler. Dette er også det som kalles Twincam. Stort sett finnes dette på biler med 16 ventiler. Altså 4 ventiler pr sylinder, når vi snakker om din standard japanske rekkefirer.

Finnes 8 ventilerte twincammer også, bl.a. Toyotas 2TG motor.

Og, hvis du skal ha en 2.0lx fra 91-94 er disse med "halvinjection", mekanisk monopoint injection. 115hk, og er helt greie biler. Sjekk hjulbuer bak, SPESIELT rundt, og på selve snabelen til bensinfylling. Sjekk kanaler, og i dørkarmene, spesielt bak. Ellers er det vel greit å ha byttet en del slitedeler når bilene har gått en del. Rugge litt på den og sånt, for å sjekke dempere. Når du kjører, hør spesielt etter knake og knirkelyder fra gåene foringer og gåene multilink-ledd. Disse koster vel brått en 2-3 tusen kroner å bytte på Nissan verksted. Billigere hos noe som ikke er merkeverksted, men hvertfall det øvre leddet, som var gåent på min gamle LX, kostet vel 1200-1300 kroner, bare for delen. Mulig billigere hos veng e.l.

Ellers fine biler, hvis du finner en i bra stand. Ligger bra på veien.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan værtfall garantere deg at du blir fornøyd med Primera. Grunnen til at jeg selger bilen min er at jeg skal ha en bil som sparker bedre og en som er mer brukervendlig i jobben min (HAHA :rolleyes: )

Primeran har veldig gode kjøre egenskaper iforhold til Civicen og Passaten hvertfall.. Celica har jeg aldri prøvd, men en kompis har en mk1 hvertfall den suger HARDT på kjøre egenskaper...

Gå for en Primera du bare pass på tingen som blir nevnt her.

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. DEFA vil nok ikke hindre kaldstart nei men det hjelper en god del på.. Men hvis du er ute etter å slippe motorslitasje ved å bruke motorvarmer så er det ikke noe vits i d.. Du klarer aldri å ødelegge sr20di motoren uansett så lenge du har den original og ikke gasser maks den første mila.. Og hvis noe ryker så har det ikke noe sammenheng med kald starter..

Primera er en fantastisk bil.. Men det er ikke noe hemmelighet at karosset og alt ikke helt matcher kvaliteten på motoren..

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CRX-Power

Kjekt.

Hehe det taes i vurdering!

Enn montering\bytting av front- og bak fangere (og sideskjørt), er det en tidskrevende og teknisk vanskelig jobb?

Kommer helt ann på kit't du får tak i..!

Er det laget til og passe orginal fester, og støpt til og passe sammen med orginal form på bilen, så er det ikkje noge serligt hokus pokus og få det til..

Men til billigere settet er, til verre passform pleier det og bli..

Vist du vil ha noe unikt, nytt eller no i den duren, må du nok belage deg på og tilpasse fangerer og lignende selv..! Dette er en mer tidskrevende jobb.! Sjønt, du kan støpe dem oppå orginale fangere, og bruke orginal festene og orginal formen som passer til resten av bilen.. vist du sjønner! :D

Noen type sett må festes på bilen på annen måte. for eks. og poppes fast.. etter det følger det mye tid med og sparkle og annen overflatebehandling.!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne gjort det men jeg har ikke uendelig med penger. Har bare råd til en bil til ca. 30.000.

Har funnet en 95' modell til 29.000 med uangitt KM stand som ikke så helt god. ellers ligger de vel på over 50.000.

-1982 BMW 525i *Solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider