Gå til innhold

Mx-6

Ranger emnet


SiLvEr_19

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Eier en 93. mod Mazda Mx-6 2.5 V6. Lurer på om det er noen som har hatt erfaringer med å ha satt turbo/twinturbo på disse motorene? Det er samme motoren som står i Ford Probe.

 

Har sett på amerikanske sider at det er blitt gjort, men lurer på om det er noen her til lands som vet noe...??

 

Hadde vært fint med litt mere "futt" ;)

 

Mvh

 

Jan Gunnar Johansen

 

Silver_har@hotmail.com

 

index.php?set_albumName=Sommertreff-04&id=11_G&option=com_gallery&Itemid=44&include=view_photo.php

SiLvEr_19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal du sette turbo på denne håper jeg du har mye penger!

 

Har også sett modifikasjonene de gjør i statene, men enda ingen som har gjort det i Norge med 2,5 en. Tror imidlertidig det er noen som har gjort det med en 2.0, søk på forumet!

 

Mener at det er rimelig høy komp på motoren, kanskje du heller skal se etter en kompressor?

Har sett kompressor kit til 2,5, tror de lå rundt 20-25K, og dollarkursen er jo rimelig lav!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Joda jeg vet det koster flesk men skulle bare høre om det er noen som hadde gjort det. Det er jo ikke bare å montere en turbo og vri om nøkkelen å kjøre!

 

Vet det er en på forumet som driver og setter på en turbo på en 2liter, men den motoren er bra mye mindre og han har mye bedre plass i motor-rommet. Det er orginalt 115hk i 2literen og han vill antagelivis oppnå rundt 160-170hk. Ca like mye som det er i 2.5`en orginalt. Og der er det ikke mye plass til turbo. Har sett at de fjærner den orginale lurffilterboksen og får på luftfilter som går helt ned til bunnpanna. Turboen setter de der den orginale luftfilterboksen sto.

 

Men er det nokk å bare sette på turbo? Børr man ikke ha forsterkede stempel, råder, veiv, og topp??

 

 

 

-Jan Gunnar Johansen-

SiLvEr_19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vet hvor trangt det er i disse bilene, både fattern og bruttern har hatt hver sin 2.5 V6. Bruttern fjerna luftfilterboksen og joda, det blir grei plass til i sette på et stort filter. Fremdeles et helvete å skru på, trangt som faen overalt, spesielt på de bilene med AC og cruise..

 

Man kan selvfølgelig sveise opp et grenrør og sette på en turbo. MEN, da motoren har rimelig høy kompresjon vil du ikke kunne lade så mye mer en 0.5-0.6 bar. I tillegg må du ha mer bensin, muligens andre dyser, nytt eksosanlegg og sist men ikke minst må du sannsynligvis gå over til et datasprut! (Hvis du vil at det skal være skikkelig)

 

Mitt råd er heller å kjøpe et greit konfilter, effektanlegg, og hvis du har lyst, kanskje en chip. Det er vel en på forumet som har rundt 200 hester i en 2.5, men tror ikke at det var billig det heller. For å få slike tall, må du nesten garantet tenke på kambytte, chip, og porting/planing/sliping av toppen.

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jo man får lett 200hk med filter, eksos og chip. Men når man sammen ligner prisen med antall hk så er det jo ikke mye egentlig.

Luftinntak får man på eBay for 1200,- man for også headers for rundt 3000, men chipen er svin dyr!! 4500,- på powerzone og da får du bare + 8hk. Men å chipe en sugemotor er jo egentlig ikke vits. Da er man jo oppi nesten 9000,-

 

Men har man nå fått alt dette og så får trimkamsett så hadde det vært bra. Men vi får se om jeg får igjen på skatten :) hehe...

SiLvEr_19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go' dag Jan Gunnar.. :)

 

Hehe,satt her ei stund og gikk gjennom hele alfabetet før jeg kom på at det var "gikkgikk" det var.. Måtte spørre muttern om det stemte,og det gjorde det jo :)

 

Ja,var nesten nødt til å dra opp å se,og å kjøre ikke minst,ikke at det ble noe mye kjøring,tok hele to runder før rotor og fordelerlokk brant! Shit happens..

 

Så bare at du kom kjørende inn der oppe,vi sto oppe på "tribunen" og kikka litt.. Men mener å huske du kjørte ut igjen før vi kom oss ned. Så deg ikke mer.. Var der med Asbjørn & Co ja,hadde det artig som alltid..

 

Kommer oppover om ei lita uke,feire jul med fatter,så skal ikke se bort fra at vi møtes. Skal vel sikkert ut i løpet av jula regner jeg med..

Så hvis en Golf II med svart panser blinker med lysene på deg,så er det stor sannsynlighet for at det er meg..

 

mvh

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Etter det jeg vet så er det ingen som har satt turbo på v6'en her til lands. Har en kar borti Finland som har bygget en helt syk Mx6, og han har laget et kit som han har til salgs. Fikk pm fra ham i sommer, og da hadde han kittet fremdeles.

 

Her er linkene til bilen hans og kittet.

 

http://www.mx6.com/forums/showthread.php?s=&threadid=80974

 

http://www.cardomain.com/id/blownlst

 

Enjoy!

 

-R-

Renault Espace 2,2 dt. Litt mods.

x 323 GT-R

x Mx6 2,5 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei keizer!

 

Så bra ut den mazdan der. Ser han har turboen nesten under motoren. Har ikke sett det før. Som regel har de turboen der luftfilterboksen står, men det funker sikkert det også :)

 

Hvor har du fått tak i angleeyes`n? eBay? Eller er det noen her i Norge som selger dem?

 

Har prøvd å få tak i "Supra" baklykter til bilen, men har ikke lyktes noen steder. Ikke på eBay engang.

 

 

Her har du en link til min bil. Kùn ett bilde dah...men har satt på orginal fangerene for vinteren, så jeg har ikke fler bilder av den med styling desværre:(

 

http://www.sommertreff.no/v2/index.php?set_albumName=Sommertreff-04&id=11_G&option=com_gallery&Itemid=44&include=view_photo.php

 

Litt lang :) hehe.... men trur den funker

 

- Jan Gunnar -

SiLvEr_19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SiLvEr_20

Hei keizer!

 

Så bra ut den mazdan der. Ser han har turboen nesten under motoren. Har ikke sett det før. Som regel har de turboen der luftfilterboksen står, men det funker sikkert det også :)

 

Hvor har du fått tak i angleeyes`n? eBay? Eller er det noen her i Norge som selger dem?

 

Har prøvd å få tak i "Supra" baklykter til bilen, men har ikke lyktes noen steder. Ikke på eBay engang.

 

 

Her har du en link til min bil. Kùn ett bilde dah...men har satt på orginal fangerene for vinteren, så jeg har ikke fler bilder av den med styling desværre:(

 

http://www.sommertreff.no/v2/index.php?

set_albumName=Sommertreff-04&id=11_G&option=com_gallery&Itemid=44&include=view_photo.php

 

Litt lang :) hehe.... men trur den funker

 

- Jan Gunnar -

 

Hei!

 

Fin bil du har. Er det du som har bygget den eller er det den som gikk i Telemark?

 

Bestillte lyktene på ebay kostet meg totalt 1240,- fikk de til å skrive vareprøve på pakken:D. Mange som lager Supralykter med lakkering, men jeg har sett brukte supralykter på ebay.

 

Kittet til Mici gir ca.290hk, og dette tåler org. innmaten fint, og kittit er bolton. Noe mer enn 290 hk er det jo ikke noe poeng i med framhjulstrekk allikevel. Da er det bedre å gjøre som en kar i England. Han har satt i en SR20DET drunk ja Nissan motor og fått bakhjulstrekk på six'en sin.

 

-R-

Renault Espace 2,2 dt. Litt mods.

x 323 GT-R

x Mx6 2,5 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kaizer

 

Hei!

 

Fin bil du har. Er det du som har bygget den eller er det den som gikk i Telemark?

 

Bestillte lyktene på ebay kostet meg totalt 1240,- fikk de til å skrive vareprøve på pakken:D. Mange som lager Supralykter med lakkering, men jeg har sett brukte supralykter på ebay.

 

Kittet til Mici gir ca.290hk, og dette tåler org. innmaten fint, og kittit er bolton. Noe mer enn 290 hk er det jo ikke noe poeng i med framhjulstrekk allikevel. Da er det bedre å gjøre som en kar i England. Han har satt i en SR20DET drunk ja Nissan motor og fått bakhjulstrekk på six'en sin.

 

-R-

 

Hei!

 

Nei den har ikke gådd i telemark. Jeg fikk den importer av et firma i Sarpsborg, Fossum Bil i slutten av mai i år. Jeg er første stolte eier av bilen ;) Var gådd da 130.000km, men fant ut seinere at den var trilla tilbake 20.000km. Så jeg fikk igjen 15.000,- av kjøpesummen:) Så den er egentlig gådd 150tkm, men enda det er jo lite på en 11år gammel bil.

 

Den ble registrert der nede og dermed AJ-reg. Skulle egentlig registrere den i Mosjøen (nærmeste Biltilsyn ifra Sandessjøen) slik at jeg fikk XV-reg som er "normalt" her oppe for å si det sånn.

 

Den hadde styling på da den kåm ifra Tyskland. Felgene er splitter nye av dim. 8x17" med Falken 215/40-17. Betalte bare 7000,- :) jævli billig. Firmaet kjøpte og fikk satt på felgene i Tyskland. I Norge hadde de blitt over 13000,- SYKT!

 

Stylinga jeg har er av typen Pakfeifer Agressor. Den hadde front og sideskjørt, men ikke hekk. Hekken bestillte jeg like etter jeg hadde fått bilen hjem. Kosta 4200,- + lakk :) Så nå sparer jeg til Racing-pansere som de har på Streetdesign.no :) Da trur jeg at jeg har nokk av plastik og glassfiber hehe...

 

Så "Mici" trengte ikke å bytte stempel, veiv og alt det dreiten der?

Så på bildene at han hadde annet innsug. Kanskje lurt.

 

Mener jeg så bilen din i motorbørsen for en tid tilbake? Da hadde du lakkert lyktene i samme farge som bilen? Synes at den så tøffere ut sa de var svart! Som på bildene dine på sounddomain.

 

Mvh

SiLvEr_19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Bilen sto på Autodb så det er sikkert der du har sett den.

 

De kjører bare 0,5-0,6 i ladetrykk, og det har ikke org. innmat ikke noe problem med i følge dem som kan dette. En kar i England har tatt ut over 460 hk. av motoren, men selvfølgelig ikke med org innmat.

 

Første gang han la kittet ut skulle han ha 1000 euro for det, så det er jo bare å slenge inn et bud så får du det sikkert for en grei pris.

 

Er enig at lyktene er tøffe når de er svarte, men ville ha litt mer clean look. De hadde sikkert vært tøffe i svart på din bil.

 

Har solgt bilen til en fyr i Tromsø som skal komme og hente den i neste uke, men det er nok ikke siste gang jeg har en mx6.

 

 

-R-

Renault Espace 2,2 dt. Litt mods.

x 323 GT-R

x Mx6 2,5 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kaizer

Hei!

 

Bilen sto på Autodb så det er sikkert der du har sett den.

 

De kjører bare 0,5-0,6 i ladetrykk, og det har ikke org. innmat ikke noe problem med i følge dem som kan dette. En kar i England har tatt ut over 460 hk. av motoren, men selvfølgelig ikke med org innmat.

 

Første gang han la kittet ut skulle han ha 1000 euro for det, så det er jo bare å slenge inn et bud så får du det sikkert for en grei pris.

 

Er enig at lyktene er tøffe når de er svarte, men ville ha litt mer clean look. De hadde sikkert vært tøffe i svart på din bil.

 

Har solgt bilen til en fyr i Tromsø som skal komme og hente den i neste uke, men det er nok ikke siste gang jeg har en mx6.

 

 

-R-

 

Hei!

 

Jaså jeg trenger bare kittet? Ikke noe mere? Hva er det som følger med hvis jeg evt. skal kjøpe et slikt kitt?

 

Hvor mye effekt hentet han ut med 0.5 til 0.6 bars trykk?

 

Og hvor legger han det ut for salg? Har han mye av det kittet eller selger han det han har?

 

Til Tromsø jah...blir fin å bruke om vinteren skal han ha styling :) hehe...trust me I know.

 

Ja hva skal du ha deg nå da? Mazda?

 

mvh

SiLvEr_19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fikk et godt tilbud på en greddy t25. Men er den turboen for liten til min motor? For jeg aner ikke.

 

Innmaten skal tåle dette så lenge jeg ladder rundt 0.6 - 0.7. Kan det stemme? Slik at jeg ikke raserer hele motoren.

 

Og hvor får jeg laget grenrør? Er det noen firma som gjør sånt på bestilling?

 

mvh

SiLvEr_19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår