Gå til innhold

bilen min går ikke,tenning/forgasserprob.?

Ranger emnet


henning_dt85

Anbefalte innlegg

hei! har nå kjørt ca.5000 km med bilen min på 3 uker. For en 2 uker siden måtte jeg stille tomgangen min, men for en uke siden,så ble den dårlig igjen. Stilte på det,og den gikk greit,utenom kanskje den var stillt litt feil.( begynnte å smelle i potta da jeg slapp gassen i nedoverbakke) Nå på torsdag så begynnte den å gå pissdårlig, sur og dårlig respons på gassen ( gikk litt tid før den begynnte å reagere, men den funket brukbart). Stilte den ikke mer da. I dag så ville den ikke gjøre annet enn å smelle og ikke gå over 3000 rpm. Kan forgasserflensen være morken? Andre ting? Vakumslanger og sånt er bra.....

 

så var det tenningen.... Jeg tenkte at kanskje ikke biltemastiften holdt så mye lenger enn 5000km, så jeg tok opp fordelerlokket for å sjekke. Den så grei ut, men når jeg skrudde dette sammen igjen ( bare tok på lokket og pluggledningene) så ville den ikke gå særlig bra ( gå full gass så klarte den å kave seg opp på 500 rpm). tok det av igjen, da ville det ikke tenne i det hele tatt. Kommer ikke gnist fra coilen engang. Hva må jeg gjøre.....? Oppdaget en sprekk i fordelerlokket,så den skal byttes uansett....

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørres ut som at det du skiftet sist kan være feil...Når min var sånn så skifta jeg plugger,ledninger,fordelerlokk,rotor,stift..Brukte stort sett orginal deler eller tilsvarende..Er mye som ikke er bra fra biltema å..Blant annet så passer ikke coilen derfra på orginale pluggledningene..

1979 Vw Golf 1982 Vw Golf cl

1983 Vw Transporter (aut.) 1985 Audi 100

1986 Audi 100 cc 2003 Audi A3 (bruksbil)

-----------------------

x- 1983 Vw Golf Cabriolet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal skifte til "kvalitetsstift og kondensator" i morgen, skiftet ludtfilter i dag, og snakka med en som hadde lik bil før. Han mener det kan være tomgangsjusteringsventilen ( en liten sølvboks på forgasseren). Han mente den ville lage en klikkelyd hvis man skrudde på tenninga og nappet ut kontakten. det gjorde det ikke,så får prøve å bytte den.....

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra visst du finner ut noe da....har samme problem på mk1 jeg kjøpte idag :) hos meg er det vel mest trolig at den får altfor mye bensin....

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! :)

 

jeg har noen av de samme problemene men har rettet opp sånn ... litt etter litt..

 

Ting jeg har gjort

 

Bytta det elektriske.. Fordelerlokk, rotor, kabler, plugger, stift, luftfilter, pakningen mellom manifold og gasser samt en pakning inne i forgasseren og bensinfilteret. ja.. dette skulle være omtrent alt.

 

Uansett har jeg funnet ut hva som har vært feil.. og det har vært endel:

 

Det er en elektromagnetisk ventil som er skrudd i front av forgasseren min (solex 1b3) som er en tomgangsventil som skal sørge for stort turtall og lett start på kald bil. Denne fungerte ikke fordi den hadde låst seg fast.. skrudde den ut å satte den i igjen så var det straks enklere å starte bilen. Jeg har otså skrudd opp forgasseren endel ganger for å renske den for dritt, og det har vært endel i den. Bensinrøret hadde rustet (forrøvrig også byttet) så jeg har endel problemer med rust og drit i forgasseren. Der fant jeg ut at akselerasjons-ventilen.. en plast greie som er nede i "blanderommet" var tett og sørget for at bilen nesten altid døde når den akselererte fra null.

 

jaja.. er noen av feilene...

i tillegg har jeg byttet olje på både gir og motor samt kjøleveske. Nå begynner bilen å bli ganske god egentlig ;) ENDELIG :D

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det å bare ta av ventilen og sette den på igjen kan gjøre det mye bedre? det skal jeg prøve. Får denne strøm direkte fra batteriet ( + ledningen), fordi det kan også være ledningsbrudd...?

Den gikk faktisk bra på tomgang i dag,da den stod i oppoverbakke, men ellers så var den ganske lei....

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.....tror jeg løste problemet på min nå, jeg gikk igjennom litt ting og fant ut at det var kun litt kondens og et tett luftfilter :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet mitt er løst; det var ledningen til tomgangsjusteringsventilen som hadde røket litt lenger nedover, nå går den som bare f.....

 

bytta pluggledninger, luftfilter og satt inn "torshov" stift og kondensator, når går den som en drøm og maler som en katt...:D

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henning_dt85

problemet mitt er løst; det var ledningen til tomgangsjusteringsventilen som hadde røket litt lenger nedover, nå går den som bare f.....

 

bytta pluggledninger, luftfilter og satt inn "torshov" stift og kondensator, når går den som en drøm og maler som en katt...:D

 

Hvor går denne ledningen da ?....du har ikke bilde da ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår