Lars Skrevet Januar 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2003 Skal hjelpe en kamerat å bygge en basskasse til sine 2stk cerwin vega (124) 12 tommere som skal stå i en Toyota Carina 93 modell. Hvor stor kassen skal være vet vi ikke helt, men satser på rundt 110 til 120 liter med bassporting opp i hattehylle. Er kassen da for stor eller for liten og vil dere annbefalle å ta bassportene opp i hattehyllen? Når vi lager kassen børr kassen skråe ned bak da? Har hørt det er best og visst man ikke gjør det for man sånn *BLAFFRE* og *suge* luft lyd på en måte. På Cerwin vega bassene flyter det jo tross alt enorme mengder med luft og Hva slags matrial børr vi bruke til bygging av kassen? MDF,spon osv? Takker for tips og råd:) MVH Lars Siter 30.03.87 www.essokickers.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danna Skrevet Januar 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2003 Mente det stod hvor store kassene burde være og sånn på http://www.hifiklubben.no før....de solgte de basserne der... Siter - 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Januar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2003 Bygg i minst 19mm mdf og bruk minst en skrå side (enten der elementene sitter, bak eller både foran og bak). Det pleier å stå i spesifikasjonene hvor stort volum som er anbefalt til det spesielle elementet. Noen 12" klarer seg fint med 25 liter, andre bør ha det flerdobbelte. Ville kanskje satset på noe +/- 100 liter. Men er litt usikker, kommer ann på elementene. Bruk også koniske bassrefleks-porter. Mye av den "blafringen" og "susingen" du hører kommer fra porter som ikke er koniske (buede i minst en ende). Buede vil si at diameteren innvendig i selve røret er endel mindre enn hullet som peker ut. ( Som en "buet" trakt". Har hørt at for best lyd bør elementene peke bakover. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gsxr600 Skrevet Januar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2003 http://www.bilradiospesialisten.no/index.php?aID=33&ids=artID Der står det en del nyttige tips :) Siter 2010 Mitsubishi Outlander Instyle+ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Skrevet Januar 6, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2003 Tusen takk for hjelpen:) Cerwin vega bassen skyver veldig mye luft derfor så er bassporting et must. Det er ikke *fin* lyd i de, men mest donk donk og trykk. Men det er jo det vi er ute etter :D :D :D MVH Lars Siter 30.03.87 www.essokickers.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Macgyver Skrevet Januar 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2003 Eg har 2 15" cw i bilen min. Di har en kasse på 170 liter. Tipper din kasse bør være på ca 130 lite. dvs 65 lite per subb. Lag en to delt kasse da dette er bedre. Ikke lag bassporten opp i hatte hyllen, dette vil gi vesetlig dårligere lyd. Det høres dårligt ut og... På din bil tror eg det bil være best å ha elementene mot sete ryggen, dvs du bygger en kasse som skråer intil sete ryggen og er "normal" ellers. Bassrørene bør vere 4" bassreflex. Men CW krever mye strøm da. Har du stor nokk forsterker og kondensator? Matrial du bør bruke er 22 mm gulv spon. Siter Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod Skoda Octavia RS tfsi 2006mod :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Skrevet Januar 8, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2003 Originally posted by Macgyver Eg har 2 15" cw i bilen min. Di har en kasse på 170 liter. Tipper din kasse bør være på ca 130 lite. dvs 65 lite per subb. Lag en to delt kasse da dette er bedre. Ikke lag bassporten opp i hatte hyllen, dette vil gi vesetlig dårligere lyd. Det høres dårligt ut og... På din bil tror eg det bil være best å ha elementene mot sete ryggen, dvs du bygger en kasse som skråer intil sete ryggen og er "normal" ellers. Bassrørene bør vere 4" bassreflex. Men CW krever mye strøm da. Har du stor nokk forsterker og kondensator? Matrial du bør bruke er 22 mm gulv spon. Det er ikke min bil.Bare så det er sagt. Skal hjelpe en kamerat og bygge og han trengte tips og råd så dette går gjennom meg da:) jeg tenker på en kasse på 120-130 liter og jeg skal todele den. Kompisen min ville ha bassportene opp i hattehyllen pga han ville ha all luften og trykket inn i selve bilen, men påvirker dette lyden og bassen? Han har tenkt å bruke en 900 watts forsterker som han har på lur..tror nok det skal greie å gi effekt og strøm nok til de subbene.Han har ikke kondensator, men skal gå till innkjøp av det snart. Hva er best egentlig ..å sette bassene inn mot sete eller at de spiller *utover*? 4" bassrør skal bli brukt. Og 22 mm gulvspon skal vi bruke. Tusen takk for hjelpen MVH Lars Siter 30.03.87 www.essokickers.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Speeder Skrevet Januar 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2003 mdf har jo større tetthet en spon da dvs. at dette er mere egnet til kasser så 22mm MDF vil være bedere, men så er det en del dyrere da. Dette er jo i teorien så jeg vet ikke om du vil høre forskjell. Jeg selv bruker 19.mm mdf Siter - 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane - 2015 Passat 2,0l 150hk TDI - 2015 Zoe R210 - 1998 Corolla 1.3x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Skrevet Januar 8, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2003 Jeg har hørt at kasser laget av MDF plater gjør at man får en veldig *HARD* klang/lyd i Bassen og at Spon er mye bedre å bruke pga den er mer mykere og mer fleksibel på en måte og gjenngir en mer *mykere* bass. Noen som vet noe om det? Siter 30.03.87 www.essokickers.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Speeder Skrevet Januar 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2003 hele poenget med en kasse er at den ikke skal være fleksibel, derfor brukes også avstivninger inne i kassen. om bassen er "hard" eller "myk" har heller noe med elementet og gjøre, hvis du er utte etter en myk kasse , hvorfor skal du da bruke så tykt materiale som 22mm? Siter - 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane - 2015 Passat 2,0l 150hk TDI - 2015 Zoe R210 - 1998 Corolla 1.3x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Skrevet Januar 8, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2003 Originally posted by Speeder hele poenget med en kasse er at den ikke skal være fleksibel, derfor brukes også avstivninger inne i kassen. om bassen er "hard" eller "myk" har heller noe med elementet og gjøre, hvis du er utte etter en myk kasse , hvorfor skal du da bruke så tykt materiale som 22mm? Ok..da fikk jeg svar på det. At jeg skal bruke 22 mm er ikke det noen spessiell grunn til.Vil bare være sikker på at kassen er solid nok. Siter 30.03.87 www.essokickers.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Macgyver Skrevet Januar 10, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2003 Tror at i den bilen vil subbene spille best mot sete ryggen. Bruk rikelig med silikon ved kasse byggingen, selv om det er en bassrefelx er det viktig at den er tett..... Har bygd kasser med både spon og mdf, men synes spoon er best 22mm spon skal litt till å vibrere. Mdf bør du heller ha vist du har en stroker. Med bassrørende opp i hattehyllen vil du få en "blåse" lyd, den høres ikke så veldig fin ut...... Siter Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod Skoda Octavia RS tfsi 2006mod :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|PsYcHo| Skrevet Januar 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2003 [Har bygd kasser med både spon og mdf, men synes spoon er best 22mm spon skal litt till å vibrere. Mdf bør du heller ha vist du har en stroker. Med bassrørende opp i hattehyllen vil du få en "blåse" lyd, den høres ikke så veldig fin ut...... [/b] Mdf er det som mest brukes på proffe kasser. Og ikke bruk silikon det er elastisk.. bruk et lim som heter duracol vist du får tak i det det er et ekspanderende lim som reagerer på fuktighet det tetter alle krinker og kroker forde det eser ut slik byggeskom gjør med andre ord et lim du kan lime stål/stein /tre /plast og det sitter som f plata knekker før det slipper. Har bygd en del kasser både til priv og proft bruk. hadde en 3 kammer kassse i min forenværende corrado det var en trykkammer kasse todelt med 2 x jbl gti 12" med en bassbort på 120mm i mitten alså en stor kasse med 3 kammer i 2 tette og en åpen med elementene vendende mot det mitterste skrå vegg mot sete ryggen kan tippe de to tette kammerene var på rundt 20/25 liter den kassa delte på 30 - 120 hZ lagd i 15mm mdf plate muli jeg fortsatt har tegninger på den kassa.. Siter <-- Drive as hell before the devil gets you --> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Speeder Skrevet Januar 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2003 Sånne typer båndpass-kasser er vel ikke det letteste å bygge, så det er vel ikke no å satse på som et første bygge... men for all del det er jo å foretrekke. Men det er viktig med exakte litervolum for å få kassen\elementene til å spille i riktig frekvensområde, noe som varierer mye fra element til element. Siter - 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane - 2015 Passat 2,0l 150hk TDI - 2015 Zoe R210 - 1998 Corolla 1.3x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Skrevet Februar 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2003 Lurer på en ting til. :rolleyes: På basskassen så skråer den jo ned bak..Gjør det noe visst vi monterer basselementene på den siden den skråer ned istede for den fronten som er loddrett rett ned? Mister man effekt,dårligere lyd/trøkk osv? Har det noe å si egentlig? takker for svar MVH Lars Siter 30.03.87 www.essokickers.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg