Gå til innhold

Basskasse til cerwin vega 12 tommere

Ranger emnet


Lars

Anbefalte innlegg

Skal hjelpe en kamerat å bygge en basskasse til sine 2stk cerwin vega (124) 12 tommere som skal stå i en Toyota Carina 93 modell.

Hvor stor kassen skal være vet vi ikke helt, men satser på rundt 110 til 120 liter med bassporting opp i hattehylle. Er kassen da for stor eller for liten og vil dere annbefalle å ta bassportene opp i hattehyllen?

Når vi lager kassen børr kassen skråe ned bak da? Har hørt det er best og visst man ikke gjør det for man sånn *BLAFFRE* og *suge* luft lyd på en måte. På Cerwin vega bassene flyter det jo tross alt enorme mengder med luft og Hva slags matrial børr vi bruke til bygging av kassen? MDF,spon osv?

 

Takker for tips og råd:)

 

MVH Lars

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg i minst 19mm mdf og bruk minst en skrå side (enten der elementene sitter, bak eller både foran og bak).

Det pleier å stå i spesifikasjonene hvor stort volum som er anbefalt til det spesielle elementet. Noen 12" klarer seg fint med 25 liter, andre bør ha det flerdobbelte. Ville kanskje satset på noe +/- 100 liter. Men er litt usikker, kommer ann på elementene.

Bruk også koniske bassrefleks-porter. Mye av den "blafringen" og "susingen" du hører kommer fra porter som ikke er koniske (buede i minst en ende). Buede vil si at diameteren innvendig i selve røret er endel mindre enn hullet som peker ut. ( Som en "buet" trakt".

Har hørt at for best lyd bør elementene peke bakover.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har 2 15" cw i bilen min. Di har en kasse på 170 liter. Tipper din kasse bør være på ca 130 lite.

dvs 65 lite per subb. Lag en to delt kasse da dette er bedre.

Ikke lag bassporten opp i hatte hyllen, dette vil gi vesetlig dårligere lyd. Det høres dårligt ut og...

På din bil tror eg det bil være best å ha elementene mot sete ryggen, dvs du bygger en kasse som skråer intil sete ryggen og er "normal" ellers.

 

Bassrørene bør vere 4" bassreflex.

Men CW krever mye strøm da. Har du stor nokk forsterker og kondensator?

 

Matrial du bør bruke er 22 mm gulv spon.

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Macgyver

Eg har 2 15" cw i bilen min. Di har en kasse på 170 liter. Tipper din kasse bør være på ca 130 lite.

dvs 65 lite per subb. Lag en to delt kasse da dette er bedre.

Ikke lag bassporten opp i hatte hyllen, dette vil gi vesetlig dårligere lyd. Det høres dårligt ut og...

På din bil tror eg det bil være best å ha elementene mot sete ryggen, dvs du bygger en kasse som skråer intil sete ryggen og er "normal" ellers.

 

Bassrørene bør vere 4" bassreflex.

Men CW krever mye strøm da. Har du stor nokk forsterker og kondensator?

 

Matrial du bør bruke er 22 mm gulv spon.

 

Det er ikke min bil.Bare så det er sagt. Skal hjelpe en kamerat og bygge og han trengte tips og råd så dette går gjennom meg da:)

jeg tenker på en kasse på 120-130 liter og jeg skal todele den.

Kompisen min ville ha bassportene opp i hattehyllen pga han ville ha all luften og trykket inn i selve bilen, men påvirker dette lyden og bassen?

Han har tenkt å bruke en 900 watts forsterker som han har på lur..tror nok det skal greie å gi effekt og strøm nok til de subbene.Han har ikke kondensator, men skal gå till innkjøp av det snart. Hva er best egentlig ..å sette bassene inn mot sete eller at de spiller *utover*?

4" bassrør skal bli brukt. Og 22 mm gulvspon skal vi bruke.

Tusen takk for hjelpen

 

MVH Lars

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mdf har jo større tetthet en spon da dvs. at dette er mere egnet til kasser så 22mm MDF vil være bedere, men så er det en del dyrere da.

 

Dette er jo i teorien så jeg vet ikke om du vil høre forskjell.

Jeg selv bruker 19.mm mdf

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at kasser laget av MDF plater gjør at man får en veldig *HARD* klang/lyd i Bassen og at Spon er mye bedre å bruke pga den er mer mykere og mer fleksibel på en måte og gjenngir en mer *mykere* bass.

Noen som vet noe om det?

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hele poenget med en kasse er at den ikke skal være fleksibel, derfor brukes også avstivninger inne i kassen. om bassen er "hard" eller "myk" har heller noe med elementet og gjøre,

hvis du er utte etter en myk kasse , hvorfor skal du da bruke så tykt materiale som 22mm?

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Speeder

hele poenget med en kasse er at den ikke skal være fleksibel, derfor brukes også avstivninger inne i kassen. om bassen er "hard" eller "myk" har heller noe med elementet og gjøre,

hvis du er utte etter en myk kasse , hvorfor skal du da bruke så tykt materiale som 22mm?

 

Ok..da fikk jeg svar på det. At jeg skal bruke 22 mm er ikke det noen spessiell grunn til.Vil bare være sikker på at kassen er solid nok.

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at i den bilen vil subbene spille best mot sete ryggen.

Bruk rikelig med silikon ved kasse byggingen, selv om det er en bassrefelx er det viktig at den er tett.....

 

Har bygd kasser med både spon og mdf, men synes spoon er best

22mm spon skal litt till å vibrere.

Mdf bør du heller ha vist du har en stroker.

Med bassrørende opp i hattehyllen vil du få en "blåse" lyd, den høres ikke så veldig fin ut......

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Har bygd kasser med både spon og mdf, men synes spoon er best

22mm spon skal litt till å vibrere.

Mdf bør du heller ha vist du har en stroker.

Med bassrørende opp i hattehyllen vil du få en "blåse" lyd, den høres ikke så veldig fin ut...... [/b]

 

Mdf er det som mest brukes på proffe kasser.

Og ikke bruk silikon det er elastisk..

bruk et lim som heter duracol vist du får tak i det

det er et ekspanderende lim som reagerer på fuktighet

det tetter alle krinker og kroker forde det

eser ut slik byggeskom gjør

med andre ord et lim du kan lime stål/stein /tre /plast

og det sitter som f plata knekker før det slipper.

 

Har bygd en del kasser både til priv og proft bruk.

 

hadde en 3 kammer kassse i min forenværende corrado

det var en trykkammer kasse todelt med 2 x jbl gti 12"

med en bassbort på 120mm i mitten

 

alså en stor kasse med 3 kammer i 2 tette og en åpen

med elementene vendende mot det mitterste

 

skrå vegg mot sete ryggen

 

kan tippe de to tette kammerene var på rundt 20/25 liter

 

den kassa delte på 30 - 120 hZ

 

lagd i 15mm mdf plate

muli jeg fortsatt har tegninger på den kassa..

<-- Drive as hell before the devil gets you -->

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne typer båndpass-kasser er vel ikke det letteste å bygge, så det er vel ikke no å satse på som et første bygge... men for all del det er jo å foretrekke. Men det er viktig med exakte litervolum for å få kassen\elementene til å spille i riktig frekvensområde, noe som varierer mye fra element til element.

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Lurer på en ting til. :rolleyes:

 

På basskassen så skråer den jo ned bak..Gjør det noe visst vi monterer basselementene på den siden den skråer ned istede for den fronten som er loddrett rett ned?

Mister man effekt,dårligere lyd/trøkk osv?

 

Har det noe å si egentlig?

 

takker for svar

 

MVH Lars

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår