Gå til innhold

Trim kam

Ranger emnet


SierraDude

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har trim kam (Kent cam) på min sierra 2.0i OHC. De på verkstedet sa at den måtte gå på 1300-1500 omdreininger på tomgang... Tror det var noe med at den fikk bedre smøring på tomgang ved et høyre turtall....stemmer det??? kan jeg skru den ned til 1000 omdreininger??? den bråker jævli når den går så høyt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SierraDude

Hei

 

Jeg har trim kam (Kent cam) på min sierra 2.0i OHC. De på verkstedet sa at den måtte gå på 1300-1500 omdreininger på tomgang... Tror det var noe med at den fikk bedre smøring på tomgang ved et høyre turtall....stemmer det??? kan jeg skru den ned til 1000 omdreininger??? den bråker jævli når den går så høyt.......

 

Aldri hørt om at smøringen forandrer seg.. Men hvis en kam er kvass så hender det at man må justere opp tomgangen siden den har en tendens til å stoppe. Kvassere kam jo høyere tomgang..

 

Det er hva jeg tror og mener men mulig det er andre grunner..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...er det jeg tror også,derfor jeg spurte om specs. Er kammen mer enn 25-30 grader hvassere enn std,tviler jeg på at du i det hele tatt får den til å gå på tomgang under 1100 uten litt modding av fordeler og blandingsforhold.

 

Beste med hvass kam er jo å sparke opp kompen så dynamisk komp er lik som orginal... :) Da går den bedre,ihvertfall...om ikke helt bra.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Jepp...er det jeg tror også,derfor jeg spurte om specs. Er kammen mer enn 25-30 grader hvassere enn std,tviler jeg på at du i det hele tatt får den til å gå på tomgang under 1100 uten litt modding av fordeler og blandingsforhold.

 

Beste med hvass kam er jo å sparke opp kompen så dynamisk komp er lik som orginal... :) Da går den bedre,ihvertfall...om ikke helt bra.

 

 

Ja dette er jo en trim kam så den er mye vassere enn original kamaksel. Kan prøve å senke tomgangen litt og se hva som skjer. Går litt for fort nå synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hans

Har du gjort noe mer med motoren eller? Merker du stor forskjell på effekten bare ved en vassere kam? (jeg må vel bytte min etterhvert og da kan jeg jo ligsomgodt sette på en trimkam hvis d er noe effektforskjell å snakke om..)

 

 

Ja, du merker gaaaanske forskjell fra en vanlig sierra og trim kam. Først så hørte jeg det på hele motorlyden, og lyden fra potta ble helt annerledes, mye dypere og grovere lyd.

 

Har sportsfilter, trimkam og effekt anlegg. Holder følge med bmw 325 opp til 80-90 km/t. Min er målt til 0-100 på 8,7 sekunder. Det er greit det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hans

Har du gjort noe mer med motoren eller? Merker du stor forskjell på effekten bare ved en vassere kam? (jeg må vel bytte min etterhvert og da kan jeg jo ligsomgodt sette på en trimkam hvis d er noe effektforskjell å snakke om..)

 

Det man gjør med en vassere kam er å flytte på effektområdet. Du øker ikke effekten på en slik måte som med f.eks chiptrim. slipingen forsenker eller forhøyer lukkingen på eksos eller innsug. Alt etter som egentlig. Det kan være mange utgaver og løsninger. Man kan øke moment på lavt turtall, men miste i det høyere eller man kan miste på lavt og øke på høyt. Ja du kan ta effekt av lavt og høyt og plassere dette i midten også :O) Ren effekt kan du som oftest hente ved å sette på justerbare kamdrev slik at du får optimalisert gangen. Hvis du leter litt rundt på nettet vil du finne tonnevis med info om dette :O)

 

Enkelt fortalt på denne siden på min motor:

 

http://www.prostreetonline.com/pso/pages/techtips/showarticle.asp?articleid=7

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

I gammledager da jeg hadde ford så hadde jeg kjøpt enn en Kent Kam FR (FastRoad). Husker ikke hvor mange grader det var men trur det var 288.

 

Den var det null drag i omtrent til jeg kom til 2500 rpm, etter det kom er godt sug. Var gøy sålenge jeg hadde bilen.

 

 

Hei jeg har samme trim kam som deg. :D

 

måtte din gå på høyt turtall? pga for å få fin/best oljeblanding?

 

de på verkstedet sa at den måtte gå på 1300-1500 rpm på tomgang for å best oljeblanding.

 

stemmer det?

 

synes det er veldig høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SierraDude

 

 

Hei jeg har samme trim kam som deg. :D

 

 

de på verkstedet sa at den måtte gå på 1300-1500 rpm på tomgang for å best oljeblanding.

 

stemmer det?

 

synes det er veldig høyt...

 

 

OLJEBLANDING..? Er ikke noen totakter da...ingen olje som skal blandes noe sted. Noen sier at de må ha høyt turtall pga smøring,men det er TULL...hvis kammen eller vippearmene ryker kommer det ikke av mangelfull smøring,det kommer av at de ikke har justert geometrien. Med en FR32 kam kan du ha tomgangen på 950-1050 rpm,behøver ikke mer.. Har satt sånne (FR) kammer i 3 OHC'er,og det går fint.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gikk fint på normal tomgang, og olja hadde fin flyt fra oljekanalene og ned på kammen. Det er det de har sett på.

Når jeg fikk kammen så fulgte det med nytt overliggende rør som skal ligge over kammen, Kan hende den har større "dyser" for å tilføre mer olje.

Det som er surt er at de maskinene sperrer på 6300rpm og kammen har effekt langt lengre enn dette om du ser på de papirene som følger med fra kentkams.

 

Tomgangsmessig merket jeg liten forskjell på org kam og den FR32, de på gunderesen sa at denne var den mest gunstige hvis bilen skulle brukes til vanlig kjøring. Angrer at jeg ikke gikk for en kvassere.

 

PS: Første kammen min var feil på herdinga så kammen ble spist opp på to av løfterene på første dagen. Gikk på garantien heldighvis.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har vært borti at tomgangen spretter "plutselig" opp på høyt turtall 2-3000 rpm. Min gjorde det tidligere, helt til den var på verksted.. De justerte teninnga og tomgangen på spjeldet. Når jeg nå justerte ned tomgangen på spjeldet (en skrue med mutter) så gikk den lavt og bra på tomgang.men når jeg nå kjørte en stund...og tok inn clutchen så plutselig var tomgangen veldig høy... (jeg dro skikkelig til den skruen)... hva kan detta værra for no ?=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår