Gå til innhold

Koni og ting...

Ranger emnet


ScorpioPower

Anbefalte innlegg

Originally posted by Skrotnisse

glem koni. kjøp heller bilstein. gasdempere er bedre enn oljedempere...de "reagerer" fortere. kjøp dem hos kollevold rallyimport, 2-3 års leveringstid.....

 

Hehe

 

2-3 års leveringstid??????? Hæ:):) Når demperne kommer ligger jo bilen på dynga uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gule justerbare på min bil.

fornøyde med de, men hadde nok heller valgt røde om jeg skulle velge om igjen.

litt for stivt for oslo's gater, i allefall med på min bil.

 

gule koni kommer i to forskjellige versoner, korte, og normal.

på nye biler kan somregel demperne justeres på toppen, spesielt foran.

mens andre må som tidligere forklart her, demonteres, presses sammen, og justeres på den måten.

 

på scorpion ville jeg ha justert litt mykere foran enn bak!

bakhjulstrekkere har det med å spinne ennå mer i svinger, som f.eks på bane, om du setter demperne på max hardhet bak!

i allefall om du har stiv bakaksel!

(det har kanskje ikke scorpio men...)

 

når dem begynner å bli slitne, justerer du dem bare ennå litt hardere.

 

men som sagt, jeg ville gått for røde koni om du bruker bilen i byn og til litt aktiv kjøring, og ikke er banefrelst.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

På en Scorpio ville jeg nok ikke hatt for stive dempere uansett type. Start med et fjærbenstag og press sammen skivene på de ytre stabstagforingene foran Regner med at hjuloppheng ellers er ok. Disse to tingene gjør underverker på Scorpio

 

Kan du/noen forklare litt nærmere om dette? Har ikke vært noe særlig borti fjærbenstag og dette andre du nevner før, for og si det sånn!

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ScorpioPower

 

Kan du/noen forklare litt nærmere om dette? Har ikke vært noe særlig borti fjærbenstag og dette andre du nevner før, for og si det sånn!

 

Takk!

Fjærbenstag er et stag som settes mellom de øvre støtdempertårnene for og hindre at tårnene vrir seg ved svingkjøring, og tro meg: På Scorpio GJØR de det! Angående skivene så sitter disse der krengingsstabilisatoren går gjennom bærearmene foran! Disse er koniske og tillater at bærearmen leer seg litt fram og tilbake! Vil anbefale nye foringer og nye skiver som ved hjelp av en presse e.l. gjøres litt mindre koniske! Dette skal ikke gjøres i flg. Ford men det gir en MYE mer presis og styrefølsom bil! Kanskje litt mere følsom for slag på ujevn vei men det får man ta!:cool:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skrotnisse

glem koni. kjøp heller bilstein. gasdempere er bedre enn oljedempere...de "reagerer" fortere. kjøp dem hos kollevold rallyimport, 2-3 års leveringstid.....

 

Gassdempere er helt ræææva på vintern da!! Iallefall vis du bor et sted der det kan bli ned mot 20 minus!! Demperne blir steinharde, og er helt umulige å kjøre med..!

 

Men er riktig det at gassdempere er raskere til å reagere osv..

Men må lixom veie det opp litt.. kjett å kjøre med steinharde dempere hele vintern og. OG de alle fleste har vel ikke behov for gassdempere..

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeVe|n|On

 

Gassdempere er helt ræææva på vintern da!! Iallefall vis du bor et sted der det kan bli ned mot 20 minus!! Demperne blir steinharde, og er helt umulige å kjøre med..!

 

Men er riktig det at gassdempere er raskere til å reagere osv..

Men må lixom veie det opp litt.. kjett å kjøre med steinharde dempere hele vintern og. OG de alle fleste har vel ikke behov for gassdempere..

Har kjørt mye i mellom -20 og -30 i vinter og det der har jeg aldri merka! Tror neppe det store flertall av nybileiere her i landet hadde akseptert at fjæringa ikke fungerte ved -20

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke merket noe til at gassen blir hard. Det er vel heller olje som er kjent for å stivne i kulda, om det først endre er seg i det hele tatt. 2-3 dumper så har det jo fått bevegelse og varmen i seg allikevel ;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår