philipt Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 Kordan kan du justere turbo trykket på en suburban 6.5 turbodiesel har justert det litt allarede men fikk vie at eg kunne dra ut litt til . og må du justere diesel pumpen og då . og kordan gjør du det . mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet November 19, 2004 Rapporter Share Skrevet November 19, 2004 Kan si det med en gang: Ikke kødd med trykk eller pumpe på 6.5TD... Jeg har bytta altfor mange med sprekt blokk til at det har noe for seg, uansett hva "eksperter" sier... (De vil jo selvfølgelig bare tjene penger og sier det ikke er skadelig for motoren) Trykkstyring på 6.5: Trykket er elektrisk styrt av PCM (Powertrain Control Module) - Det leser av trykket i innsuget med MAP-føleren, (Sort avlang kloss oppå innsug under "turbo-deksel"), og pulser solenoiden (med grønn prikk) på førersiden av motoren (rett ved t-dekselet). Full vacuum på wastegate actuatoren på turboen = fullt trykk, null vacuum = bilen går ræva og soter fælt. Denne er ikke justerbar, så hvordan du har justert allerede vet ikke jeg... Eneste mulighet er å bytte MAP-føler for å få PCM til å tro trykket er lavere, eller montere et pot-meter og dempe signalet ut av MAP-føleren. Dieselpumpe: Av med øvre innsug, åpne øvre lokk på dieselpumpe (bryte forseglingsmaling - adjø forlenget garanti). Løsne torx-skrue og flytte blokk 2-3mm til pass.siden av motoren. Her var oppskriften, så kommer hvorfor du IKKE skal gjøre det: Komp.forholdet i 6.2 og 6.5 er over 21:1, dvs mer egnet for sugemotorer enn turbolading. Originalturbo-oppsettet lader kun 0.5bar (7psi) standard på grunn av dette, og har heller ikke intercooler (billigere). Ulempen da når trykket økes, er at forbrenningstrykket rett etter innsprøytning blir for høyt (En grunn til at Ford og Dodge har 17,5:1 komp) og dette belaster blokk og bunndel kraftig. Kan si at topptrykket rett etter øvre dødpunkt blir for høyt, resultat: Sprekt blokk mellom syl 1 og 3... Jeg sier ikke den kan sprekke ved trim, men at den KOMMER TIL å gjøre det. '99mod var spesiellt utsatt med svake blokker, men allle års 6.5TD ble det bytta motor på. Skal det trimmes ordentlig, og holdbart, må lommeboka blø, og du trenger bl.a: 18:1 lavkomp stempler Intercoolersett for ettermontering Større dyser og innsprut pumpe (Vet bare om mekanisk, MYE ombygging får å få 4L80E kassa til å virke etterpå) Konklusjon: IKKE trim, la den gå som den er, og forhåpentligvis holder den. Har også bytta originale motorer uten trim, hadde bare dratt henger/tungt og dette var nok... Jobbet tidligere hos Bergheim, er ikke tatt ut fra løse lufta dette her. Garantien for selve motorene gikk jo ut i 2003 (siste med 6.5 solgt 2000), men det er utvidet garanti på Dieselpumpe, og -driver (el.boks, men denne vet du nok om allerede av dårlig erfaring) Se forøvrig: http://www.62-65-dieselpage.com/ Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.