Gå til innhold

Hvordan få vekk støyen?

Ranger emnet


Kim_R

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå prøvd ALT jeg kommer på. Kablene ligger adskildt å jeg har også trukket signalkabelen(e) rett fra spilleren og rett til forsterker for at det ikke slulle være forstyrrelser. (det er ikke bare dynamostøy fordi den er støy når motoren er av) Hvordan måle utgangen? <kan noen forklare steg for steg??

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har slipet vekk lakken helt ned til chassie på størrelse med en cd plate og skrudd et jordingspunkt godt fast. Jeg bruker 50mm^2 Stinger kabeler. og den blå utgaven av signalkabler! Hvorfor er det støy når jeg la signalkablene fra spilleren og "gjennom" lufta å bak? Hva er galt?

 

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallå, du sier støy men hvilken type? durrende eller høytone støy? har du støy selv om signal kabelen er koblet av forsterkeren? er signal kabelen en "trippel skjermet"? (les tidligere innlegg ang. støy)

mvh

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når motorern er i gang er det vanlig dynamostøy som da somsagt følger etter motorens turtall. Når den er avslått er det som å stå inne på ett kraftverk om du skjønner? Det durer. Det er støy i bådde bassere og hattehøytalere men ikke frontsettet. Kan jeg ha jordet feil plass? Hvor er det best å jorde? Har ikke støy når jeg tar ut signalkablene. Og har heller ikke "trippel" skjermet. Har 1enkel til subbforsterker og en dobbel til hattehøytalere!

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag greide jeg å fjerne støye:) Det var løsningen til (matador) som fungerte:) Takk! Løsningen var å jorde rca`n. Merkelig men da blei den extreme lyden borte. Men 1 nytt problem oppsto:(-->

 

Da jeg jordet spiller og rca`n til batteriet ble det HELT stille:) (d.v.s:Ingen støy) men når jeg da jordet dette til chassie så var det støy (ikke så mye som før men støy) Kan det skade å koble spiller og rca`n til - på batteriet??????

 

Mvh

Kim Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at du skal jorde i karroseriet..!

 

Men er ikke 100% sikker. Hvor skadelig det er eller ikke er, tør jeg ikke helt svare på. Men som sagt en fugl har plystret meg i øret engang når jeg spurte om det gikk an og koble jord fra forrsterker til minus på bat. Dette skulle IKKE forekomme. Det skal jordes i karroseri. Men her er det også snakk om litt større strøm forhold..

 

Svar noen ??

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

 

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder store forsterkere som suger mye strøm jorder man i karosseriet. Men å koble en liten cd-spiller på minuspolen til batteriet gjør ikke noe til eller fra. Fra minuspolen går det uansett bare en ledning videre til chassis ;) Det du skal passe deg for er forskjellig jordpotensial på forsterker og cd-spiller. Altså hvis forsterkeren har dårlig jord og spilleren bra, eller omvendt. Da kan anlegget begynne å trekke strøm gjennom signalkabelen, noe som brenner av signalveien! For å forhindre dette sørger du for god jord i begge ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare spørre siden jeg har lurt på dette en stund..

 

1:Jorde RCA hva mener dere med det? og hvordan?..

2:Åssen legger dere opp bedre jording til spilleren? Går dere inn på iso-kontakten og plugger dere inn på den som skal jord?(synes dette er kanskje litt spes, ettersom vil ikke jordledninga bli veldig tynn da? er vel ikke ikke vits i å koble stor ledning på liten ledning?.) sorry for kanskje litt "sure" spørsmål..

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Signalkabelen har RCA-plugg. Midtlederen i denne bærer signalet, mens ytterkappen er jord. Regner med de prøver å koble en ledning fra kappen til karosseri i dette tilfellet (?). Ellers er det en del som forsøker å skjerme kabelene ved å surre metallfolie fra ende til ende, og terminere metallfolien til karosseriet.

 

2. For det første trekker ikke cd-spilleren mye strøm. Den trenger ikke tjukk kabel. Hovedpoenget er at kontaktpunktet til jord er godt! Dvs. at kabelskoen har GOD kontakt med kordellene og at kabelskoen igjen har god kontakt direkte til metallet på et godt sted på karossieret. Det jeg mener med sistnevnte er at det er dumt å jorde i en eller annen ramme i dashen som kanskje bare sitter popnaglet på lakkert overflate til en annen del... til informasjon gjør det ikke noe særlig på cd-spilleren, om en liten del av strømkabelen er vanlig tynn ledning som i fra ISO-kontakten og inn til spiller. Det blir ikke særlig tap over kort kabelstrekke selvom kabelen er ganske tynn. (tap = kabelresistans x kabellengde). Ledningen fra ISO-kontakten kan du f.eks. putte i en sukkerbit, og koble videre derfra til jordingspunkt med rundt 4mm2. Det burde holde i massevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår