AXi0N Skrevet November 15, 2004 Rapporter Share Skrevet November 15, 2004 Sikkert ett dumt spørsmål, men har grubla på dette en liten stund. Hvis en V6 Biturbo lader 0.5 på hver turbo, vil det da bli 1.0 bar i ladetrykk? Eller blir det samme effekt som en rekkesekser singelturbo med 0,5 ? Håper på svar:) Siter -02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde -94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde -90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde -84 VW Golf II [solgt] Bilde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet November 15, 2004 Rapporter Share Skrevet November 15, 2004 Ladetrykk er ladetrykk. I en vanlig twinturbokonfigurasjon (ikke sekvensiell) er trykket ved turboene bare marginalt under trykket ved gasspjeldet; det er alltid et visst trykkfall over intercooleren og til en meget liten grad trykkrørene i seg selv. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 15, 2004 Rapporter Share Skrevet November 15, 2004 Gir de 0.5,er trykket 0.5...dobler bare mengden luft,ikke trykket. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AXi0N Skrevet November 16, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2004 Originally posted by Turboed1 Gir de 0.5,er trykket 0.5...dobler bare mengden luft,ikke trykket. :) Takk for svar ;) Siter -02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde -94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde -90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde -84 VW Golf II [solgt] Bilde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
munin Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 du måler jo trykket ved spjeldet. hvordan justerer du inn at hver turbo ladder med 0.5 bar? Siter Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Originally posted by munin du måler jo trykket ved spjeldet. hvordan justerer du inn at hver turbo ladder med 0.5 bar? på en turbo har vi en fin ting som kalles WasteGate!!! google it :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Ville vel kanskje påstå(uten bevis) at det er litt det samme som strøm da. Om du paralell kobler to batteri så får du like mye volt men dobbelt så mye ampere. Altså like mye trykk men mer luft og derfor mer kompressjon. Correct me if i'm wrong!:rolleyes: Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Urgolf Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Originally posted by Andreas_1 Ville vel kanskje påstå(uten bevis) at det er litt det samme som strøm da. Om du paralell kobler to batteri så får du like mye volt men dobbelt så mye ampere. Altså like mye trykk men mer luft og derfor mer kompressjon. Correct me if i'm wrong!:rolleyes: I`m Correcting you, you`re wrong knock Når du paralellkobler 2 batterier er spenningen fortsatt lik, mens kapasiteten blir doblet, dvs. at de holder dobbelt så lenge som 1 batteri ved samme belastning... Når du sier dobbelt så mye ampere, så tror jeg du tenker på Amperetimer som er betegnelsen på hvor mange ampere et batteri holder i hvor mange timer... Håper dette rettet opp i forvirringen MHV Kristian Siter -86`VW Jetta G60 Turbo Megasquirt x85`Audi Urquattro 10vt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet November 19, 2004 Rapporter Share Skrevet November 19, 2004 SÅ du påstår at en snurre med 0,5 bar blåser like luft som to snurrer med 0,5 bar?! Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet November 19, 2004 Rapporter Share Skrevet November 19, 2004 Originally posted by Andreas_1 SÅ du påstår at en snurre med 0,5 bar blåser like luft som to snurrer med 0,5 bar?! Først og fremst - Glem ladetrykket. Det sier ingenting om hvor mye luftmasse motoren får i seg. Luftmassen måles i lbf/min; eller på metrisk: kg/min. Ladetrykket betyr ikke noe annet en hvor mye motstand lufta møter på tur inn i motoren; det sier ingenting om hvor mye luft motoren får i seg. Tenk deg at du blåser hardt igjennom et sugerør - det dannes et høyt trykk, men det er ikke rare luftmengden som går igjennom sugerøret. Så blåser du rett igjennom et 4-toms rør - her er det nesten ikke noe trykk, og luftmengden som går igjennom røret er kun avhengig av hvor gode lungene dine er. Poenget er at det er luftmasse per tid som skaper motoreffekten. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AXi0N Skrevet November 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 19, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Tenk deg at du blåser hardt igjennom et sugerør - det dannes et høyt trykk, men det er ikke rare luftmengden som går igjennom sugerøret.. Ok.. Men desto høyere trykk du lager gjennom sugerøret desto mer luft kommer det ut på andre siden!!... Hvis jeg blåser for halvparten av trykk kapasiteten på lungene mine, vil det komme dobbelt så mye hvis jeg blåser så hardt jeg kan. Siter -02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde -94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde -90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde -84 VW Golf II [solgt] Bilde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 Takk Øyvind! Var det jeg prøvde å komme frem til!:) Vet ikke om det virket sånn men... Jaja... Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 Originally posted by AXi0N Men desto høyere trykk du lager gjennom sugerøret desto mer luft kommer det ut på andre siden!!... Hvis jeg blåser for halvparten av trykk kapasiteten på lungene mine, vil det komme dobbelt så mye hvis jeg blåser så hardt jeg kan. Ser du nå hvor viktig det er med en effektiv grunnmotor? Det er så enkelt som det at jo større luftmasser en kan skyfle inn -> mere bensin -> mere effekt. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
munin Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Originally posted by Haien på en turbo har vi en fin ting som kalles WasteGate!!! google it :p google my ass. Jeg spurte ikke hvordan man justerer ladetrykk. jeg lurer på hvordan man får synkronisert turboene til å lade likt. hvis du måler 1 bar med spjeldet, hvordan vet du at turboene leverer 0.5 bar hver? at ikke den ene leverer 0.7 å den andre 0.3 Siter Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Originally posted by munin google my ass. Jeg spurte ikke hvordan man justerer ladetrykk. jeg lurer på hvordan man får synkronisert turboene til å lade likt. hvis du måler 1 bar med spjeldet, hvordan vet du at turboene leverer 0.5 bar hver? at ikke den ene leverer 0.7 å den andre 0.3 Har man to turboer har man med 100% sikkerhet to wastegater også. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg