Gå til innhold

gt motor i gl modell? noen problemer?

Ranger emnet


aka_stian

Anbefalte innlegg

Ok her er motorplanene for passaten min. Motoren har gått over 220.000 og planene var å sette inn turbo i denne motoren og chippe den. Men siden motoren er gått så langt vil den mest sannsynlig ødelegges av forandringene turboen gjør. Har derfor tenkt å ta ut motor og overhale den fullstendig før det blir gjort noe mer. Noen som vet hvor mange hk man kan tjene på dette? Har snakket med en som har over 200 gamper i passaten sin. 1 år eldre enn min. Men i det siste har jeg sett litt rundt på noen passat gt modeller. Skal visst være flere hester i disse. Stemmer dette? Lurte derfor på om det var noen store problemer å sette en gt motor i min bil? 92 mod 2.0 gl for de som lurer. Er det mye som må gjøres. Mye som må skiftes?

 

Når den tid kommer at jeg skal ta ut motoren og sette i turbo og chip (tror det blir rundt sommer/høst 2005) er det jo endel andre ting som må forandres for at bilen skal tåle det. Har ikke hørt med folk men min far sier bremser og akslinger i allefall må byttes. Regner med at det er mer? Noe mer som kan settes inn for å vinne hester? kn filter? eksos? Har egentlig ikke så god peiling på motor. Kan det mest nødvendige. Liker best å skru og få den til å se bra ut.

 

Et siste spørsmål. Skal jeg skaffe en brukt gt motor (hvis det er mulig) og jobbe med den eller skal jeg overhale den gamle og bruke den?

 

Jobber med å få bilen så bra som mulig men dessverre koster det penger å drive med dette :rolleyes:

Som dere ser i den andre tråden min har bilen allerede forandret seg endel. Større forandringer venter. Elsker denne bilen, så det skal bli den diggeste passaten som ruller i bergen. Denne bilen gir jeg ikke opp før den kondemneres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremst motorene har samme motorkode så er det plug & play, altså f,eks 2E motor mot en annen 2E...

 

Husk at Gt er en utstyrsbetegnelse og ikke nødvendigvis har noe med motoren å gjøre..

Sjekk Mekonomens deleregister, der kan se alle motorkodene som er levert til din bil...

 

Jeg ville skaffet en brukt motor og overhalt og trimmet den, så når du har alt du trenger for å montere den i din bil(bremser osv) så er det bare å flytte over.. Da har du fortsatt bil å kjøre på mens du fikser...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

tror jeg dropper planene om gt motor. ser ut til at det er like mange hester i gt og gl. men no har jeg begynt å se på vr6 motor. skulle gjerne hatt en slik en. 2.8 liters med 174 gamper originalt om jeg ikke tar feil? lurte på om vr6 motorene er enkle å til å passe i min passat? tenker på fester og sånt. er vel også endel andre ting som må skiftes og. bremser og understell? girkasse? noe mer? noen som har gjort et slikt bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

tror jeg hedde gått for en g-60 motor, kanskje montert turbo i stede for lederen. å brukt data sprut. ville blitt mye freskere enn den 6èrn. så er det jo bare bolt on i forrhold til å sette i vr6. men om du vil ha en 6èr så får du jo kjøpt komplett el-nett til motoren, dyrt da. alle motor festene får du jo også kjøpt. jeg har en 93 mod med 2e, jeg skal gå for konvertert g-60. du må holde oss oppdattert om prosjektet da. slikt er spennende. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg vil få mer ut av en g-60 motor enn hva jeg kan få ut av e vr6? lenge til prosjektet skal settes ut i livet. blir ikke før høst/vinter 2005 men greit å orientere seg. hva trenger å vite litt om vr6 vs g60

 

hva vil være billigst?

mest/minst arbeid?

passform? lettere å sett i g60 sier 'amundsen' (?)

og ikke minst...hvilken motor vil gi meg mest krefter?

 

må også vite hvor mye som må skiftes ved motorbytte? regner med at det blir bremser understell og girkasse? noen som kan bekrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

PÅ passat 35b GT med 1,8 eller 2,0 maskin er det allerede bremser som er godkjent opp til 160 hester. så der trenger du ikke gjøre annet enn å bytte motor... skal du ha G-60 maskin så må du gå på en bil med samme maskina og plukke av bremser foran (og bak hvis du har trommel) og alle hjul spindler\nav for du må opp i 5 bolters hjulfester. skal du ha VR6 så må du oppgradere hele understellet. ink. fjærben og eksosen...

Jeg ville gått for en G-60 og evt bytte kompressoren med en turbo. Det er det letteste og rimeligste. Har du penger nok så vil du få klart mest hk ut av en VR6. har sett enkelte opp i 400 hk, men da er det snakk om seriøse beløp. G-60 får du opp i 204 hk ved å bytte reimhjul på kompressoren og bytte chip . og noe særlig mer enn det i en forhjulstrekt bil er vel egentlig å skyte spurv med kanon!

Passat 2,0 16v GT

Digital Designs Stereo 1800w RMS @ 2ohm på subben

Siste Måling: 140,1 dB

Team DD Norge

http://www.nettnett.net/teamdd/

 

46736a0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Planene skal ikke settes til livs før vinter 05-06 så er bare ute etter å få litt oversikt.

 

Har en 35i gl 2.0 motor. Du sier de er godkjent opp til 160 hester. Hadde håpet å kunne komme nærmere 200. Går det ann å plukke med seg bremser fra en vr6 då? Passer det rett på? Penger er ikke det jeg har mest av, men skal klare å skrape sammen endel i løpet av et år. Det heller nok sikkert mot en g-60 motor. Men hvordan er det med motorfester? Vil g-60 motorn passe rett i min eller må det endres på noe? Slike ting må jo også godkjennes før den kan bygges om ikke sant? Vanskelig å få slike prosjekter godkjent?

Er det vanskelig å få tak i g-60 (eventuelt vr6) motor? Tenker da på huggere. Noenlunde pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aka_stian04

Takker for svar. Planene skal ikke settes til livs før vinter 05-06 så er bare ute etter å få litt oversikt.

 

Har en 35i gl 2.0 motor. Du sier de er godkjent opp til 160 hester. Hadde håpet å kunne komme nærmere 200. Går det ann å plukke med seg bremser fra en vr6 då? Passer det rett på? Penger er ikke det jeg har mest av, men skal klare å skrape sammen endel i løpet av et år. Det heller nok sikkert mot en g-60 motor. Men hvordan er det med motorfester? Vil g-60 motorn passe rett i min eller må det endres på noe? Slike ting må jo også godkjennes før den kan bygges om ikke sant? Vanskelig å få slike prosjekter godkjent?

Er det vanskelig å få tak i g-60 (eventuelt vr6) motor? Tenker da på huggere. Noenlunde pris?

 

Du har en GL , da er det vel ikke skivebrems bak?? så da er det nok ikke godkjent til mer enn ca 140 hk. Må ha skiver bak, de kan du ta fra en corrado, golf, passat og noen audier.

 

Du kommer fort opp i 200 hk med en G-60, så ikke gå for VR6 . bremsene på den er større enn på G-60 og dermed dyrere. Alle delene er stort sett "bolt on" men du må som sagt bytte spindel for å få 5hulls hjul på . Alle 4 syl maskinene i VW og audi er så og si like,Det er samme blokk på alle 1,6 1,8 og 2,0 så det er bare å sette det rett over ved bytte.

 

Godkjenning gjør du ved å FØRST snakke med noen hos Møller Norge eller lokal VW forhandler og få et skriv fra dem som sier hva som må byttes. Så bytter du, tar med bilen til VW verksted godkjent av biltilsynet . Der går de over og gir deg en "godkjenning" på at alt er flott og der det skal være... SÅ (puh) tar du med bil og papirer til tilsynet og viser de det hele. Det skulle ikke være noe problem hvis du ordner alle papirer og slikt FØR du kommer til tilsynet. Snakk med dem når du bestiller time til visning og spør hva de vil ha av papirer.

 

Pris på maskin er alltid vanskelig å si , men du bør få en god en for 6-10000. Se etter hele skadebiler. Jeg gikk nettopp glipp av en corrado som var litt smelt i fronten. Gikk for 15000. Da har du jo alt av deler som trengs + at du kan selge alt det du ikke bruker. Et corrado panser f.eks koster ca 10000 å få inn i landet + lakkering.

 

Spør hvis det er noe jeg har glemt eller du lurer på mer. Jeg skal bygge om min nå i vår til 2.0 GTi som jeg skal høvle, porte og bytte kammer på . NO TURBO SHIT :)

Passat 2,0 16v GT

Digital Designs Stereo 1800w RMS @ 2ohm på subben

Siste Måling: 140,1 dB

Team DD Norge

http://www.nettnett.net/teamdd/

 

46736a0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kubikk er g-60 motoren? Vr6'en er jo 2.8.

Har forresten skiver både foran og bak. Men de må jo byttes i noe større uansett siden jeg ikke har tenkt å stoppe på 160hk.

 

Kult at det er flere som holder på å bytte her. Hvor mye vil du få ut av din når du er ferdig. Har du gjort noe annet? Bilder av bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aka_stian04

Hvor mange kubikk er g-60 motoren? Vr6'en er jo 2.8.

Har forresten skiver både foran og bak. Men de må jo byttes i noe større uansett siden jeg ikke har tenkt å stoppe på 160hk.

 

Kult at det er flere som holder på å bytte her. Hvor mye vil du få ut av din når du er ferdig. Har du gjort noe annet? Bilder av bilen?

 

G-60'n er 1,8 8v. som alle de andre men med kompressor og annet el.system. Må nok hente bremser fra en VR6 da ja :D

 

Jeg regner med å hente ut ca 160-70 hest. så slipper jeg de helt store ombyggingen + at jeg bare viser den til biltilsynet og slipper å godkjenne den. Ellers så har jeg ikke gjort så stort enda, har en fin stereo innstallasjon og litt lys hist og pist men ikke noe seriøst enda.Bortsett fra et panser jeg har gjort klart med EVO inntak på, Det ble drit rått :D Jeg må vel lage en tråd når jeg setter igang som jeg kan vise litt bilder og sånn på. Har ikke noen bilder enda ,men kittet jeg skal ha kan du se her http://www.seidl-tuning.de/passatlim/front.jpg så det kommer nok til å bli en morsom bil til slutt

Passat 2,0 16v GT

Digital Designs Stereo 1800w RMS @ 2ohm på subben

Siste Måling: 140,1 dB

Team DD Norge

http://www.nettnett.net/teamdd/

 

46736a0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dBdragger

Har ikke noen bilder enda ,men kittet jeg skal ha kan du se her http://www.seidl-tuning.de/passatlim/front.jpg så det kommer nok til å bli en morsom bil til slutt

 

Ser bra ut det der. Er det sedan du har?

 

Skulle hatt litt mer info om vr6 og. Er den og bolt-on i forhold til motorfestene? Regner med at hele ledningsnettet må byttes og i tillegg til de andre tingene du har nevnt (spindel, fjærben, eksos, bremser, understell)? Og hva menes egentlig med understell? Hvilke deler?

 

En siste ting; er vr6 og g-60 maskinene forskjellige fra golf, corrado, passat eller er de like alle sammen.

 

(Som du kanskje skjønner så har eg ikke så altfor god peiling, men liker å jobbe med bil. Og et sted må man jo begynne ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aka_stian04

 

Ser bra ut det der. Er det sedan du har?

 

Skulle hatt litt mer info om vr6 og. Er den og bolt-on i forhold til motorfestene? Regner med at hele ledningsnettet må byttes og i tillegg til de andre tingene du har nevnt (spindel, fjærben, eksos, bremser, understell)? Og hva menes egentlig med understell? Hvilke deler?

 

En siste ting; er vr6 og g-60 maskinene forskjellige fra golf, corrado, passat eller er de like alle sammen.

 

(Som du kanskje skjønner så har eg ikke så altfor god peiling, men liker å jobbe med bil. Og et sted må man jo begynne ;))

 

VR6'n er ikke bolt on, der må det nye motorfester til . de tar du med deg når du henter ei maskin. Alt av ledninger må byttes ja og med understell så er det hele forstillinga med traverser, stabilisatorstag,fjærben, bærearmer. hele bakstilling med fjærben og selvfølgelig bremsene...

 

sjekk ut tyske nettsteder, en kompis fant en VR6 -91 stv. som sto i 7000. Det var en "vraket" bil, men der nede hiver de jo biler som er verdt mange tusen her hjemme og fullt kjørbare. Men pass på, det er noen rare regler kommet på det der. snakk med tollvesenet.

 

Alle er like ja, same shit different car :D enkelte ting vil jo være forskjellig da. spes. lengder på kabler og slikt. Men det er det som er så greit med å kjøre VAG bil. MASSE deler å plukke

Passat 2,0 16v GT

Digital Designs Stereo 1800w RMS @ 2ohm på subben

Siste Måling: 140,1 dB

Team DD Norge

http://www.nettnett.net/teamdd/

 

46736a0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg ville ha gått for en VR6 motor, i utgangspunktet er det lettere å trimme en G60 motor, det er ikke noe problem å få 220HK i den. men i en VR6 kan du få 250 - 300HK med kompressor eller turbo eller 300HK med bare lystgass. VR6 er i utgangspunktet en sterkere motor med litt høyere dreimoment så du får mere ut av denne med trimming. ombygging til VR6 koster ca 30 000kr hvis du ikke gjør el skaffer noe selv. en VR6 motor passer rett i passaten, men det gjør også G60 siden passaten kom med begge motorene org. det er en mye fetere lyd i en VR6 motor enn du noen gang kan få i en G60.

Det er ikke farten som dreper... Det er vei standaren i norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår