Gå til innhold

Kondensator..!

Ranger emnet

Canepa

Anbefalte innlegg

Hei..

Bare lurte på hvordan man egentlig på lettest mulig måte ladet opp en kodensator. Har lest at man skal koble det opp mot batteriet men med en form for motstand..!

Er det mulig å bruke en vanlig 12Volts lader feks ?

"The only way to have a friend is to be one." - Ralph Waldo Emerson

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Canepa

Ingen som vet dette ??

Om du bruker batteri eller lader spiller forsåvidt ikke så stor rolle, men motstanden bør du ha for at kondensatoren ikke skal få sjokk..

Noe du sikkert kan få lånt på en lokal bilstereosjappe eller noe :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Smart løsning ;)

Var en annen smart kar på forumet som fåreslo det samme for et halvt år siden eller no :rolleyes:

Da syns jeg det var lurt.. derfor fåreslo jeg det nå :D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Canepa

Kan noen tegne denne kretsen for meg ??

Strøm er skummelt.. vil ikke at det skal gnistre å lukte svidd hehe :)

Bilde her

Der.. kansje ikke verdens beste tegning.. men bør være forståelig :)

Men strøm er no ikke skummelt.. Med den holdningen kommer du ikke langt! :)

Spenningsnivået som er i biler er ikke nok til å gi deg en karamell uansett.. men det er dumt å kortslutte ting.. da ryker det sikringer :D

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

Nåh.. Ville ikke slikka på batterpolene uansett jeg da, da skal jeg love deg at du får en hel liten karamellfabrikk i hodet ;) Men det er riktig at en ikke skal være redd for strøm, men ha respekt og tilegne seg kunnskap, slik ungår en at ting går i stykker :)

Jeg husker jeg slikka på 9v batteri når jeg var veldig liten.. gjorde ikke det igjen for å si det sånn.. men der er det snakk om veldig kort avstand da.. og i tillegg en veldig fuktig overflate som er veldig følsom.. Du får ikke støt av 12v ellers, hud leder ikke så godt som tunge, ikke er den like følsom heller :)

Men vis meg personen som klarer å slikke på pluss og minus polen på et vanelig bil batteri :D

Men du har rett i at man skal ha respekt for elektrissiteten fordi om spenningen er så lav som 12v.. er ofte mye dyrt utstyr når mann kobler bil-stereo som mann helst ikke vil ødelegge.. Men litt gnistring må til :)

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

Men vis meg personen som klarer å slikke på pluss og minus polen på et vanelig bil batteri :D

Du kan komme til meg så kan du få slikke på pluss og minus skinna mi samtidig... det går fint men jeg tviler på om jeg vil anbefale det :D

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Soundstream Arosa

Du kan komme til meg så kan du få slikke på pluss og minus skinna mi samtidig... det går fint men jeg tviler på om jeg vil anbefale det :D

Jeg har sett bilder av de skinnene der.. de står skummelt nære hverandre! :eek:

Med den muligheten for strømleveranse som det systemet der har, så trur jeg at jeg ville holdt metall gjenstander langt unna :D

Men det er vell ikke direkte farlig å slikke på de? I og med at spennings nivået er så lavt... Ikke missforstå meg.. jeg ville ikke ha prøvd :D

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider