Gå til innhold

Sykkel regler, finnes det?

Ranger emnet


Gjest sexybam

Anbefalte innlegg

Finnes det egentlig regler for syklister i veien?
Ja, det gjør det. Sykkel regnes som et kjøretøy i veitrafikkloven, ikke som en "utvidet" fotgjenger. Hesteekvipasjer (hest med rytter eller vogn/slede) regnes også som kjøretøy. Folk på rulleskøyter, på rulleski og i rullestol regnes derimot som gående. Hesteekvipasjer og syklister skal ferdes i veibanen, i 1989 ble det innført et særnorskt unntak:

§ 18 punkt 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

Sykling på fortau og på gangveier er altså ikke alltid tillatt. Sykling i veibanen er derimot alltid tillatt, unntatt på motorvei eller der det er skiltet med sykkelforbud. Å sykle i veibanen i 80-sonen på E6 er altså fullt tillatt, såfremt strekningen ikke er regulert som motorvei.

 

Det skjer hver eneste dag at de sykler midt i veien, tilogmed når det er fotgjenger felt på BEGGE sider av veien.
Veier med fotgjengerfelt på sidene er feilkonstruerte. Fotgjengerfelt er som oftest markert med brede malte "zebrastriper" i veibanen, og skiltet. Fotgjengerfelt kalles også gangfelt. Det som går på sidene av veibanen kalles enten fortau eller gang- og sykkelbane.

 

Noen bør gjøre noe før jeg meier ned hver eneste, det er ikke lenge til angry
Jepp, noen bør gjøre noe, politiet bør frata deg lappen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
ofte eg oppdager at eg burde spyle frontruta mi litt vist eg må kjøre forbi en syklist som ligger midt i veien og bare lager kvalme.

Ehm ja, har du noen gang ligget oppi ræva på en bil som spyler frontruta med moped og åpent visir? for å si det sånn, DET SVIR! :@

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår