sprocket Skrevet Desember 13, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 er det noen biler som har det? jeg tenker da på en vann dusj i innsuget? de fleste har vell merket at bilen går bedre når det er fuktig i luften, tåke f.eks.. hva med å mekke noe slikt selv? sykt? har noen erfaringer med dette? Siter syklende :-) [x] BMW 323i - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LupoB0Y Skrevet Desember 13, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 Står litt om dette her: http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=5457&highlight=vannsprut Siter Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln - ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Desember 13, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 hehe, jeg tror INGEN har merket at bilen går bedre i fuktig luft... Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sprocket Skrevet Desember 13, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 Originally posted by arildh hehe, jeg tror INGEN har merket at bilen går bedre i fuktig luft... har du ikke merket det? på en kald høst-dag, rundt 5 grader og tåke? min går i allefall bedre under slike forhold.. men takk, Lupo, det sto mye i den tråden der.. Siter syklende :-) [x] BMW 323i - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 13, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 Originally posted by sprocket har du ikke merket det? på en kald høst-dag, rundt 5 grader og tåke? min går i allefall bedre under slike forhold.. Er bilen din SÅ undermotorisert at du faktisk merker det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sprocket Skrevet Desember 13, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 tja, undermotorisert er vell et relativt begrep.. på dette forumet er vell 150HK på 1100kilo undermotorisert, ja.. Siter syklende :-) [x] BMW 323i - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LupoB0Y Skrevet Desember 13, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 Originally posted by sprocket tja, undermotorisert er vell et relativt begrep.. på dette forumet er vell 150HK på 1100kilo undermotorisert, ja.. Det er ingenting som heter undermotorisert.. Undermodifisert, derimot.. ;) Siter Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln - ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
triggerhappy Skrevet Desember 13, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 Originally posted by arildh hehe, jeg tror INGEN har merket at bilen går bedre i fuktig luft... Er det kaldt og fuktig har iallefall mopeden min 7-8 km/t høyeretoppfart. Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Team2Fast Skrevet Desember 13, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 Water inection har veldig bra effekt og ikke er det en dyr investering heller Siter you dont go fast without gass Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet Desember 13, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 På en turbobil merker du forskjell fra en sommerdag og en kald tåkete høstdag.,. helt klart, på NA? tja.. litt så. Men vannsprut på en NA-bil har jeg ikke særlig tro på.. Innsugsluften er ikke varm så spørs om vannspruten fordamper godt nok (det er fordampingen av vannet som gir den positive effekten). Ender bare med at du sender en fin sprut iskrystaller inn i sylindrene ;) Grunnen til at tåkete høstdag funker bra på turbobiler er flere: Luften er kald Den fuktige luften trenger mer energi for å varmes opp pga vannmolekylene. Mindre varme blir overført fra turboen enn om luften skulle være tørr. Intercooler kjøler bedre når luften som strømmer forbi er kald og fuktig. Fuktig luft stjeler mer varme enn tørr NA-biler har naturligvis ingen av disse fordelene.. eneste er at kalde luften medfører ørlite mer oksygen i forbrenningen, men i og med at NA-biler ikke har luftmassemåler vil den ikke kunne legge til den nødvendige bensinen for å utnytte den økte mengden oksygen. Mulig NA-biler måler temperaturen på innsugsluften? er litt usikker her.. Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddi Skrevet Desember 13, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2002 Originally posted by sprocket er det noen biler som har det? jeg tenker da på en vann dusj i innsuget? de fleste har vell merket at bilen går bedre når det er fuktig i luften, tåke f.eks.. hva med å mekke noe slikt selv? sykt? har noen erfaringer med dette? Er en finne som driver og fikser litt på sin Saab, ta en titt på de sidene, kan gi ganske mange gode idéer! (legg spes. merke til pc'en i dashbordet:) Nuhvel, siste på hans shoppingliste er i alle fall vanninnsprut, og denne siden BLIR faktisk oppdatert med jevne mellomrom, så vi får vel høre det når han er ferdig:) her er urlen: jouku's Saab mvh oddi Siter Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Desember 14, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2002 Henning: Har ikke NA biler luftmassemåler? Ikke for å være pirkete, men joda, de har nok det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet Desember 14, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2002 Ikke såvidt jeg vet nei ;) For bensinmengden på en na-bil er somregel bestemt av turtallet og gasspådraget. Men er ingen ekspert på NA-biler. Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Coopervan Skrevet Desember 14, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2002 Henning: Min MI16 har i hvertfall luftmengdemåler ;) Siter 1973 Mini Van 1988 Pug 405 MI16 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Så og si alle litt nyere biler har luftmasse måler.. Kjører slev med vanninsprut på mazdaen, kobler ikke inn før ved ca 1,1bar men det virker bra.... Vanninsprutet skal kobles før turboen for og få sikelig forstøving av vannet... Trur ikke det har noe hensikt på en bil uten turbo da det er for og kjøle ned luften fra turboen... det er en erstatning av inntercoller kan man vel si og mange advarer mot og bruke det på biler som har intercoller for det kan rime til colleren.. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.