Gå til innhold

Hjelp! Problem med motorbytte!

Ranger emnet


DFR

Anbefalte innlegg

Trenger noen råd her av noen som har litt peiling.

Har en 740 89 mod med vanlig F-motor som jeg akkurat har byttet motor i til en B230FB fra 91 mod 945. Alt gikk greit helt til jeg skulle vri om nøkkelen, motoren starta men det uler, piper og spraker rundt om i alle releer i hele bilen, også i motorrommet. Det kom også noen fæle lyder fra dysene, men de forsvant etterhvert. Har koblet i hjernen fra FB-motoren men nå starter ikke motoren lenger heller. Virker som om den ikke får bensin.

 

Noen som har greie på bilelektronikk og som kan gi meg noen råd? Har vært på Volvo og fått kopiert koblingssjema til hver av motorene.

 

Ville vært veldig glad for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

 

Jeg har bygd om min forrige 740 fra forgasser motor til å sette i en -96 B230FK. Det jeg gjorde før jeg monterte motoren i bilen var å fikk tak i koblingskjema til det elektriske, å koblet opp motoren på garasjegulvet (for å se at jeg fikk start på den å alt fungerte) Dette brukte jeg litt tid på, i å med at jeg hadde kabel-stammer tullet rundt motoren som hørte til sikkert alt mulig som hadde vært i den 940 av elektronikk. Men til slutt fikk jeg frem de rette kabelstammene som trengtes, å de lederne som skulle ha spenning, jeg måtte tilogmed lodde på noen kabler mellom Boks for Tending og for Insprut. (Ikke vet jeg hvorfor, siden kabelstammene var hele) men det manglet forbindelse. Og motoren startet nå etter litt om og men.

 

Når jeg skulle montere motoren i bilen fant jeg frem lederen som hørte til tenningen, å koblet via noen rele`er for å regulere strøm til bensinpumpe, strøm til styreenhetene osv. Her måtte jeg åsså inn med en diode. uten den gikk strømmen i "retur" å fikk dermed ikke stoppa motoren.

 

Det jeg anbefaler deg å gjøre er å enten å ta frem alt av kabler å styrbokser å greie ut i kablene for å se over å måle. Eller om det nå er litt system på det så fungerer det vel å ha det slik det ligger. Ta for deg koblingsskjemaet for tending å sprut. sett deg inn i det å ta for deg et papir hvor du skriver ned direkte forbindelser mellom boksene + farver på kabler, nummer dem har på boksen. Mål mellom boksene etter forbindelsene. Du noterer deg også hvilke kabler som skal være tilsluttet spenning, å måler disse ved tenning slådd på. Og forhåpentligvis vil du finne noe som ikke stemmer helt overens med koblingsskjemaet ditt.

 

Det høres ut som der va en fin koblingsfeil med de lydene du fikk i rele\ene rundt i bilen, å jeg tror at noe kan ha brent seg i den forbindelse, fks. sikring/rele etc. fks. til bensinpumpe, og at du dermed ikke får start nå..

 

jeg vet ikke hvor mye hjelp dette er til.. men lykke til!

Stig Elstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har problemet blitt løst. Feilen lå i forbindelse med styrenheten, noe som førte til at bensinpumpa ikke gikk når jeg vred om nøkkelen. Fikk en som har veldig greie på bilelektronikk til å se på det og etter 2 timer med feilsøking fikk han fikset det ved å koble seg utenom releet til bensinpumpa via et annet rele (tror jeg:rolleyes: gikk i surr for meg når jeg prøvde å følge med) Uansett, den startet da med en gang og går veldig bra... Takker for at du viste interresse og gadd å skrive så mye som du gjorde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår