corcky Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Var ute å kjørte med en kammerat av meg i går med en Sierra 2.0is. Han fikk vognkortet i går så det var første gang han selv kjørte den skikkelig. Dette var en helt standard IS som han hadde kjøpt uken før. Han var storfornøyd med bilen. Nesten like bra akkselerasjon og veigrep som min BMW e36 325 sa han. Vi hadde kjørt i ca 30min før han fant ut at han skulle teste akkselerasjon og veigrep. Han bremset ned til 0 og akkselrerte. Dette var ca 30-40m før en sving. Han akkselrerte det bilen var god for, slapp hverken gassen eller bremset i svingen, med det resultat at bilen slappmed ræva. Uerfaren sjåfør som han er slapp han heller ikke gassen eller bremset når bilen fikk sladd, så sladden pågikk i ca 40-50m fra side til side før vi traff autovernet med fronten og snurret rundt før vi traff autovernet igjen. Denne gangen langs siden. Jeg annslår farten ved sammentreff til 80+kmt. Onkel Politi og brannvesen ble tilkalt. (ikke av oss) og stilte oss en hel del spørsmål før turen bar opp på sjukehus for sjekk. Fronten på Sierraen og autovernet gav heldigvis godt etter så slapp unna med litt forslåtte muskler i arm og skulder. Resultat av lufteturen: * Knust Sierra IS * 5 knekte autovern påler + noen skjeve. * Forslåtte muskler. Konklusjon: * Sierra er slapp i ræva * Standard Sierra 2.0IS har ikke like god akkselerasjon og veigrep som senket BMW 325 E36. * Autovern er bra å ha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Huff.... bra det gikk nogelunde bra da. Da kan jo du gi svar på et spørsmål som alltid folk på forumet diskuterer: Er sierra'n fin å kræsje med ? :D Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
corcky Skrevet Oktober 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Sierraen var en flott bil å kræsje med ja. :) Sierran og autovernet gjorde jobben sin og gav etter slik at vi fikk ett "mykt" men alikevel hardt møte med autovern. Er glad for at vi ikke fikk en konstant stopp for å si det slik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loffe Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Sikker på at han kameraten din ikke liker menn? slik kjører man ikke sirævan!! for helvete. Siter BMW 520 E28 (med E30 325 motor) -85 Ford Escort 1.6 clx -96 BMW 518i E28 -85 Ford Escort MK5 1.4i -91 Ford Sierra 2.0li (RS) -85 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xenon Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 OFF-TOPIC: Bare for å pirke litt... Så du skrev dette: Originally posted by corcky Uerfaren sjåfør som han er slapp han heller ikke gassen eller bremset når bilen fikk sladd Dette er vel nettopp noe man IKKE bør gjøre? Får man skrens og vil redde den inn "tryggest" mulig (men fare for hard kontra) bør man trykke inn clutchen. Er man litt mer "rutinert" derimot bør man kontrastyre og holde gassen. Ikke nødvendigvis i bunn, men nok til at motoren ikke bremser hjula (noe som fører til at de får enda mindre grep). Det samme gjelder det å bremse i sving... Når man bremser flytter man vekta fremover i bilen, som igjen fører til mindre grep bak. Og det å passe på at man har myke overganger mellom gass og brems (og ellers i kjøringa) er vesentlig for veigrepet. Dette burde folk teste seg litt fram på. Det gir litt andre dimmensjoner i sladdinga(og grip-kjøring), enn bare å gasse bilen ut i svingen :) Ellers så bør man ALLTID kjøre med såpass margin når man kjører på vanlig vei, at man har "råd" til å ta en oppbremsing (og evt liten oppretting) i svingen. Dette er ikke ment som ett besserwisser-innlegg. Bare deler mine erfaringer:) Siter -Kenneth Drift Happens! No guts no glory! http://www.kennethgroth.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
corcky Skrevet Oktober 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Slettes ikke noen dumme erfaringer du kommer med der Xenon. Det med å slippe gassen og holde inne clutchen er noe av det første mann lærer på lærekjøring. I dette tilfellet fikk sjåfør helt panikk. Holdt full gass og rattet som f... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Originally posted by Xenon OFF-TOPIC: Bare for å pirke litt... Så du skrev dette: Dette er vel nettopp noe man IKKE bør gjøre? Får man skrens og vil redde den inn "tryggest" mulig (men fare for hard kontra) bør man trykke inn clutchen. Er man litt mer "rutinert" derimot bør man kontrastyre og holde gassen. Ikke nødvendigvis i bunn, men nok til at motoren ikke bremser hjula (noe som fører til at de får enda mindre grep). Det samme gjelder det å bremse i sving... Når man bremser flytter man vekta fremover i bilen, som igjen fører til mindre grep bak. Og det å passe på at man har myke overganger mellom gass og brems (og ellers i kjøringa) er vesentlig for veigrepet. Dette burde folk teste seg litt fram på. Det gir litt andre dimmensjoner i sladdinga(og grip-kjøring), enn bare å gasse bilen ut i svingen :) Ellers så bør man ALLTID kjøre med såpass margin når man kjører på vanlig vei, at man har "råd" til å ta en oppbremsing (og evt liten oppretting) i svingen. Dette er ikke ment som ett besserwisser-innlegg. Bare deler mine erfaringer:) Helt enig.... Mye av det nybegynnere gjør feil at jo såklart at de ikke kjenner bilen helt, og dermed reagerer noen øyeblikk for sent og dermed kommer sladden og den er etterfulgt av en kontra-delux... Spesielt viktig med myk vektoverføring på en sierra også pga vektfordelig/balanse i bilen..... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Synd. Håper det går bra med dere begge. Får lyst til å moralisere, og banne over hvorfor ungdom ikke kan bruke hodet. Dere skal være sjeleglade for at dere ikke tok med dere noen andre på veien: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=249852 Men uansett, mennesket er ikke perfekt. Og heldigvis lærer de fleste av sine feil. Så god bedring, og si ifra når de du sitter på kjører som idioter. Det gjør jeg når jeg sitter på med folk som ikke kan kjøre. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum_pi Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Originally posted by corcky * Standard Sierra 2.0IS har ikke like god akkselerasjon og veigrep som senket BMW 325 E36. Lo litt av den der :) Bra det gikk bra med dere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkr Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Originally posted by Xenon OFF-TOPIC: Bare for å pirke litt... Så du skrev dette: Dette er vel nettopp noe man IKKE bør gjøre? Får man skrens og vil redde den inn "tryggest" mulig (men fare for hard kontra) bør man trykke inn clutchen. Er man litt mer "rutinert" derimot bør man kontrastyre og holde gassen. Ikke nødvendigvis i bunn, men nok til at motoren ikke bremser hjula (noe som fører til at de får enda mindre grep). Det samme gjelder det å bremse i sving... Når man bremser flytter man vekta fremover i bilen, som igjen fører til mindre grep bak. Og det å passe på at man har myke overganger mellom gass og brems (og ellers i kjøringa) er vesentlig for veigrepet. Dette burde folk teste seg litt fram på. Det gir litt andre dimmensjoner i sladdinga(og grip-kjøring), enn bare å gasse bilen ut i svingen :) Ellers så bør man ALLTID kjøre med såpass margin når man kjører på vanlig vei, at man har "råd" til å ta en oppbremsing (og evt liten oppretting) i svingen. Dette er ikke ment som ett besserwisser-innlegg. Bare deler mine erfaringer:) Tenkte det samme når jeg leste det ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pudding Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Originally posted by Xenon OFF-TOPIC: Dette er vel nettopp noe man IKKE bør gjøre? Får man skrens og vil redde den inn "tryggest" mulig (men fare for hard kontra) bør man trykke inn clutchen. Er man litt mer "rutinert" derimot bør man kontrastyre og holde gassen. Ikke nødvendigvis i bunn, men nok til at motoren ikke bremser hjula (noe som fører til at de får enda mindre grep). Det samme gjelder det å bremse i sving... Når man bremser flytter man vekta fremover i bilen, som igjen fører til mindre grep bak. Og det å passe på at man har myke overganger mellom gass og brems (og ellers i kjøringa) er vesentlig for veigrepet. Dette burde folk teste seg litt fram på. Det gir litt andre dimmensjoner i sladdinga(og grip-kjøring), enn bare å gasse bilen ut i svingen :) Ellers så bør man ALLTID kjøre med såpass margin når man kjører på vanlig vei, at man har "råd" til å ta en oppbremsing (og evt liten oppretting) i svingen. Dette er ikke ment som ett besserwisser-innlegg. Bare deler mine erfaringer:) Drifter Xenon... Tror jeg må leie deg inn i føreropplæringa her jeg ;) :D Fin post :D Siter Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder... Driftfun.com LS1 200sx s13 under konstruksjon... www.gunstig.no <-Bilvideo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xenon Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Originally posted by Pudding Drifter Xenon... Tror jeg må leie deg inn i føreropplæringa her jeg ;) :D Fin post :D Pudding: Vi kan trene sammen? :) Du monterer kameraene dine på bilen min... og jeg viser deg? :) Ikke det at jeg tror jeg har så veldig mye å vise deg... Du drifter jo bra du! Det jeg har sett ihvertfall. Siter -Kenneth Drift Happens! No guts no glory! http://www.kennethgroth.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Jaja, sånn kan det gå når man ikke har kontroll over bilen :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 ikke rart forsikringene i landet er dyre når det finnes så talentlause sjåfører rundtomkring.. Når en gjør noe slikt så kan en like gjerne drite i å klage på forsikringsprisen etterpå.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xenon Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Originally posted by Kjetilr ikke rart forsikringene i landet er dyre når det finnes så talentlause sjåfører rundtomkring.. Når en gjør noe slikt så kan en like gjerne drite i å klage på forsikringsprisen etterpå.. Nå er det vel veldig få av oss her som var spesielt råe til å kjøre de første åra vi hadde lappen da. Men selvkontroll og evnen til å se sine egne begrensninger er to ting mange absolutt ikke har for mye av... Det burde bli tilbudt kjørekurs når man er ferdig med lappen. Da mener jeg ikke flere kjøretimer, men et skikkelig kjørekurs - hvor man lærer å kjøre på grensa. Eneste måten å lære å kjøre på grensa er ved å overskride den :) Men det er lite ideelt både å kjøre på grensa, og å finne grensa, på vanlig vei... Siter -Kenneth Drift Happens! No guts no glory! http://www.kennethgroth.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.