Gå til innhold

Hva trenger jeg?

Ranger emnet

kzn

Anbefalte innlegg

begynner å nærme seg at jeg får kortet, så har da tenkt å starte å bygge opp anlegget i vectraen.

hva trenger jeg? dette er planene mine.

Skal ha en sub: 2 x 10" eller 8", eller 1 x 12", hva anbefaler dere?

Forsterker: 2 eller 4 kanals? bør forsterkeren drive kun subwoofern?

hattehyllehøyttalere: 6x9 ?? er de org. bra nok? drives på forsterker?

frontsett: tror ikke jeg skal ha det med det første, men blir sikkert senere, men kan jeg koble de på forsterker å?

cd: skal ha en enkel mp3 cd spiller.

satser på at dette blir bra, men kom gjerne med tips til forbedringer

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kzn

begynner å nærme seg at jeg får kortet, så har da tenkt å starte å bygge opp anlegget i vectraen.

hva trenger jeg? dette er planene mine.

Skal ha en sub: 2 x 10" eller 8", eller 1 x 12", hva anbefaler dere?

Forsterker: 2 eller 4 kanals? bør forsterkeren drive kun subwoofern?

hattehyllehøyttalere: 6x9 ?? er de org. bra nok? drives på forsterker?

frontsett: tror ikke jeg skal ha det med det første, men blir sikkert senere, men kan jeg koble de på forsterker å?

cd: skal ha en enkel mp3 cd spiller.

satser på at dette blir bra, men kom gjerne med tips til forbedringer

Min anbefalte prioriterings liste er som føler:

1) Spiller

2) Fronthøyttalere

3) Forsterker til front

4) Sub/forsterker

Langt ned på listen (sånn ca på plass 100) kommer bakøyttalere.

Begrunnelse:

1) Intet anlegg er bedre enn det svakeste ledd. Kjøp derfor en ok spiller som du kan jobbe videre på.

2) Frontsettet er kanskje anleggets viktigste komponent. Om du benytter et frontsett av høy kvalitet, og prioriterer monteringen, kan du få oppsiktsvekkende resultat bare ved å koble disse på spilleren en liten periode.

3) Spilleren er skjeldent god nok i lengre perioder, derfor vil det være en fordel med en ekstern forsterker til frontsettet. Med en god forsterker på et godt frontsett har du kommet meget langt.

4) Av det viktige, er sub og forsterker til denne det man bør prioritere sist. Subben er faktisk en lite viktig komponent slikt sett. Det vil alikevel være fordelaktig med en god sub og forsterker på denne. mitt poeng er at jeg heller ville lyttet til et skikkelig frontsett med en god forsterker, enn å lytte på et komplett middelmådig oppsett.

Før man kommer til plass 100 på prioriteringslisten, er det svært mange ulike oppgraderinger jeg ville prioritert.

100) Bakøyttalere roter i 90% av tilfellene til lydbildet noe veldig. Ved riktig bruk og justering kan den gi en form for "ambience", men det krever at du vet hva du gjør.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kzn

takk for svar

men må ha sub, må ha litt bass ;)

men går det an å bruke samme forsterker på subben og fronthøyttalerne?

For det første kan du få skikkelig bassgjengivelse fra et skikkelig frontsett, som er montert ordentlig.

Ja du kan bruke samme forsterker kjører du en 2 kanaler (ikke å anbefale) så må du kjøre et passivt filter på hele systemet.

Du kan også bruke en 4 kanaler hvor 2 kanaler styrer frontsett, og de to siste kanalene brokobles for å drive en bass.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kzn

takk for svar

men må ha sub, må ha litt bass ;)

men går det an å bruke samme forsterker på subben og fronthøyttalerne?

Bare for å ha sagt det først. Jeg er enig med Mr.SQ.

(selv om jeg kjører rundt med en relatvit billig cd spiller selv:D)

Men....

Ja vist går det. Hvis du kjøper en 4-kanals forsterker kan du bruke 2 kanaler til frontsett og brokoble de 2 andre kanalene på en sub.

Da må du passe på at forsterkeren tåler 2 ohm pr kanal hvis du har en 4 ohms sub, eller 1 ohm pr kanal om du har en 2 ohms sub.

Eller du kan kjøpe en 5 kanaler.. Da har du 2 kanaler til frontsett, 2 kanaler til hattehylle høyttalere (eller alle 4 til forntsett med aktivdeling) og 1 kanal til bassen, denne er som regel beregnet for 2 ohms last. Men det bør du selvfølgelig sjekke med den forsterkeren du velger.

Det som er veldig typisk i en "gjennomsnittelig rånebil" er at man driver frontsett med spilleren og setter 6x9 høyttaleren og en 12" sub i bagasjen, så driver mann 6x9 og 12"ern med en 4-kanals forsterker.

Dette er som regel den billigste løsningen og spiller høyt (noen mener det er viktigst), men gir LANGT fra den peneste lyden!

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får tak i en cd spiller nå.

men tror jeg satser på å kjøpe en 4-kanals forsterker og kjøre 2 kanaler på sub og 2 på frontsett. venter med bakhøyttalere.

men anbefaler dere 2 stk 8" eller 1 stk 12" eller hva som er best "egnet"???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kzn

jeg får tak i en cd spiller nå.

men tror jeg satser på å kjøpe en 4-kanals forsterker og kjøre 2 kanaler på sub og 2 på frontsett. venter med bakhøyttalere.

men anbefaler dere 2 stk 8" eller 1 stk 12" eller hva som er best "egnet"???

I og med at utvalget av 12" er ca. etparhundre ganger større enn 8" er det vel ikke så vanskelig!?

:)

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kzn

hei igjen...

har et lite spørsmål til.

går det an å kjøpe en 2 kanals forsterker å la 1 kanal gå til subb og 1 kanal til frontsett og kjøre bakhøyttalerene på cd spilleren?

Blir vel noe vanskelig da du trenger to kanaler for å få ett frontsett i stereo.... 1 kanal pr side...

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kzn

var det jeg egentlig trodde...

men det går greit å kjøre frontsett og bakhøyttalere på cd spilleren, og kjøre 1 sub på en 2 kanaler da?

Enkelte 2kanals forsterkere kan du kjøre front i stereo og sub i mono, ved bruk av passivt filter.

Slikt filter kan enkelt lages av 1 stk spole til sub, og 1 stk kondensator pr.stk front høyttaler (altså 2 kondensatorer)

T..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kzn

var det jeg egentlig trodde...

men det går greit å kjøre frontsett og bakhøyttalere på cd spilleren, og kjøre 1 sub på en 2 kanaler da?

Ja, spillere er som regel 4x??watt... De fleste dyre spillere har ikke forsterkerdel..

Så joda, går ann å gjøre som du sier, da brokobler du 2-kanaleren.. Men er i grunn da like greit å kjøpe en monoblokk (er kanskje noe dyrere men men).

Angående passivt filter så vet jeg for lite om det til å uttale meg.

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Enkelte 2kanals forsterkere kan du kjøre front i stereo og sub i mono, ved bruk av passivt filter.

Slikt filter kan enkelt lages av 1 stk spole til sub, og 1 stk kondensator pr.stk front høyttaler (altså 2 kondensatorer)

T..

Tri mode er desverre ingen god løsning.

Grunnen til dette ligger i det passive filteret. Lave delefrekvenser krever høye komponentverdier. Dette blir kostbart om man skal benytte gode komponenter. Gode spoler er svært viktig ved lave delefrekvenser for å oppnå minst mulig tap i bassområdet. Slike spoler kan fort koste like mye som en ok bass. Skal man da kjøre et filter med høyere steilhet enn 6db (6db steilhet på en sub i bil er en svært dålig løsning), vil man fort komme opp i en pris for filteret som tilsvarer nesten en ekstra forsterker. Personlig vil jeg derfor anbefale å gå for en 4 kanaler hvor man kjører aktiv deling. Dette er en mye bedre løsning for å få mest mulig ut av komponentene dine.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for nyttige svar..

har tenkt litt nå.

dette er planen foreløpig da økonomien ikke er helt på topp ;)

CD/MP3: kjøpe en brukt billig

Sub: Infinity Reference 1230W

Forsterker: Er litt usikker men ettersom subbens rms watt er 300w bør jeg da ha en forsterker som leverer 300w rms? tenkte å kjøpe en 2 kanaler og brokoble, f.eks: Denne

vil gjerne høre synspunkter

videre planer blir da å kjøpe en 4 kanaler å nytt frontsett og bakhøyttalere på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider