Gå til innhold

for dere som liker å suber lide

Ranger emnet


ALJ_GSi

Anbefalte innlegg

Originally posted by ALJ_GSi

http://www.realmofexcursion.com/beta_videos.html

 

masse filmer av subwoofere som kjøres til max:D

 

Her var det mye morsomt.

Når man ser videosnutten av den Resonant engineering XXX15 bassen skjønner man at det er et stykke igjen før man forstår alt om høyttalere.

Det er snutten der det står:"15" XXX. Either the sub is going to massive amounts of abuse or is a pretty darn good camera trick." ved siden av. En membran skal vel ikke oppføre seg sånn??:D

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

http://www.realmofexcursion.com/beta_videos.html

 

masse filmer av subwoofere som kjøres til max:D

 

Selv har jeg vanskelig for å se det morsomme i slike filmer. Det handler jo overhodet ikke om musikkgjengivelse eller bassens evne til dette. Er desverre bare med på å ødelegge mer for kvaliteten på dagens bilstereo. Når det er slikt uvesentlig fjas som det er interessse for, lager produsentene slike produkter, og som tidligere sagt uttallige ganger, slikt blir det ikke kvalitetsbasser av.

Skulle likt å målt endel parametre ved slike ekstreme utslag, tror det hadde vært rimelig nedslående resultater.

 

Ok, vet jeg høres ut som en gledesdreper, men ærlig talt;) :D

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

 

Selv har jeg vanskelig for å se det morsomme i slike filmer. Det handler jo overhodet ikke om musikkgjengivelse eller bassens evne til dette. Er desverre bare med på å ødelegge mer for kvaliteten på dagens bilstereo. Når det er slikt uvesentlig fjas som det er interessse for, lager produsentene slike produkter, og som tidligere sagt uttallige ganger, slikt blir det ikke kvalitetsbasser av.

Skulle likt å målt endel parametre ved slike ekstreme utslag, tror det hadde vært rimelig nedslående resultater.

 

Ok, vet jeg høres ut som en gledesdreper, men ærlig talt;) :D

 

mvh

 

Det morsomme er jo nettopp at filmene viser hva de bassene er laget for: show og moro! Skal vi ha kvalitet og god lyd, og det skal vi, kjøper vi skikkelige saker!:cool:

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dag-Johansen

Her var det mye morsomt.

Når man ser videosnutten av den Resonant engineering XXX15 bassen skjønner man at det er et stykke igjen før man forstår alt om høyttalere.

Det er snutten der det står:"15" XXX. Either the sub is going to massive amounts of abuse or is a pretty darn good camera trick." ved siden av. En membran skal vel ikke oppføre seg sånn??:D

 

Det vi ser er et resultat av at digitale fotoapparater tar opp ved å scanne en linje horisontalt, deretter hopper et hakk ned, scanner neste osv. Når suben beveger seg i et bestemt frekvensområde vil da halve rasteriseres mens membranen er på vei inn, og andre når den er på vei ut. Resultatet blir da det vi ser, med en halvdel av membranen skrånende inn, og andre ut. Legg merke til at skillet mellom det som tilsynelatende er inn og utgående side av membranen alltid er horisontalt i bildet.

 

Fysikk er gøy ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

 

Det vi ser er et resultat av at digitale fotoapparater tar opp ved å scanne en linje horisontalt, deretter hopper et hakk ned, scanner neste osv. Når suben beveger seg i et bestemt frekvensområde vil da halve rasteriseres mens membranen er på vei inn, og andre når den er på vei ut. Resultatet blir da det vi ser, med en halvdel av membranen skrånende inn, og andre ut. Legg merke til at skillet mellom det som tilsynelatende er inn og utgående side av membranen alltid er horisontalt i bildet.

 

Fysikk er gøy ;)

 

Ahh, takk for den oppklaringen, da lærte jeg noe nytt i dag også! :)

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<IKKE I BIL>Leste om en kar i Sverige som lagde horn i kjelleren under stua, hornet startet rett under stereoanlegget i den ene enden av stua, og åpningene var i store griller bak lytteposisjonen. 1x2m åpning, hornlengde ca. 5m.

 

Han brukte to JBL 15" PA-drivere (ligner på 1500GTI) og resultatet var mildt sagt oppsiktsvekkende, når lydnivået i stua var uholdbart høyt tok de en tur ned i kjelleren for å se på elementene, der skulle det viste seg at de knapt nok kunne se at de membranene bevegde seg :D</IKKE I BIL>

 

Så, da er spørsmålet mitt, hvorfor satser ingen på transmission-line eller hornladning i bil? Plassen brukes opp uansett, så det er jo ikke et argument for å la være.

 

Brukes servostyring av subwoofere i bilstereo? Noen som vet?

 

Har forresten et par tips til låter for test av lydkvaliteten på subwoofer oppsett:

 

Terra Incognita, Transfiguration

 

The Higher Intelligence Agency, Fleagle

The Higher Intelligence Agency, Skank

The Higher Intelligence Agency, Ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

 

Det vi ser er et resultat av at digitale fotoapparater tar opp ved å scanne en linje horisontalt, deretter hopper et hakk ned, scanner neste osv. Når suben beveger seg i et bestemt frekvensområde vil da halve rasteriseres mens membranen er på vei inn, og andre når den er på vei ut. Resultatet blir da det vi ser, med en halvdel av membranen skrånende inn, og andre ut. Legg merke til at skillet mellom det som tilsynelatende er inn og utgående side av membranen alltid er horisontalt i bildet.

 

Fysikk er gøy ;)

 

Tipper dette er samme som skjer på den videoen hvor det er bilde av håret til en dame som flagrer fælt..

I den videoen når de filmer at døra flytter seg inn og ut.. så ser du også sola speiler seg i chrome speilet på bilen.. den streken dette gjennskinnet lager i filmen ser ut til å "logre" på en måte.. hehe

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fcuk

Så, da er spørsmålet mitt, hvorfor satser ingen på transmission-line eller hornladning i bil? Plassen brukes opp uansett, så det er jo ikke et argument for å la være.

 

 

Transmisjonslinje er det faktisk noen som lager til bil.

Når det gjelder horn stiller ting seg litt anderledes. Et horn er egentlig en akustisk impedansetransformator. Den lager ikke trykk, faktisk det motsatte. I den smale enden av hornet skaper bassen et høyt trykk med lav amplitude. Dette er ideelt fordi membranen kobler bedre til luften. ettehvert som lydbølgene vandrer mot hornmunningen synker trykket men amplituden stiger som følge av at hornarealet stiger. Når lydbølgen kommer ut av hornet trenger den å utbre seg for at hornet skal fungere etter hensikten. Når vi vet at feks. en 40Hz basstone har en bølgelengde på 8,5 meter skjønner du sikkert at man får litt problemer.

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fcuk

<IKKE I BIL>Leste om en kar i Sverige som lagde horn i kjelleren under stua, hornet startet rett under stereoanlegget i den ene enden av stua, og åpningene var i store griller bak lytteposisjonen. 1x2m åpning, hornlengde ca. 5m.

 

Han brukte to JBL 15" PA-drivere (ligner på 1500GTI) og resultatet var mildt sagt oppsiktsvekkende, når lydnivået i stua var uholdbart høyt tok de en tur ned i kjelleren for å se på elementene, der skulle det viste seg at de knapt nok kunne se at de membranene bevegde seg :D</IKKE I BIL>

 

Så, da er spørsmålet mitt, hvorfor satser ingen på transmission-line eller hornladning i bil? Plassen brukes opp uansett, så det er jo ikke et argument for å la være.

 

Brukes servostyring av subwoofere i bilstereo? Noen som vet?

 

Har forresten et par tips til låter for test av lydkvaliteten på subwoofer oppsett:

 

Terra Incognita, Transfiguration

 

The Higher Intelligence Agency, Fleagle

The Higher Intelligence Agency, Skank

The Higher Intelligence Agency, Ting

 

Vel det har vært gort noen ekstreme hornprosjekter opp i gjennom, som får dette prosjektet til å virke som svært lite. Der har du også grunnen til at horn fort blir uegnet til bruk i bil. Skal man ha lave frekvenser ut av et horn, blir dette hornet fryktelig stort. Ved litt lur konstruksjon kan man muligens få til å lage et horn til db bruk med høy effektivitet i 60-70 hz området, men man vil sannsynligvis trenge en van for å få det til. Man kunne selvsagt i større biler fått laget horn basert på gamle klassiske Klipsch konstruksjoner, men først måtte man funnet elementer som egnet seg, og så måtte man tatt i betraktning av man ikke ville få enorme mengder dypbass. En interessant betraktning er uansett føelsomheten på et slikt system. Den ville fort lagt seg på mellom 105 og 110db 1W/1m. det vil altså tilsi et system som kan spille 110db med kun 1 watt inn og ved en mikrofon-/lytteavstand på 1m. Da snakker man dynamikk.

 

Det samme gjelder TL. Pipen vil bli meget lang, og når man tar med i betraktning at TL'er er meget vanskelig å få til skikkelig, kan man ofte ende opp med å ha prøvet 10-15 løsninger før man begynner å bli fornøyd. Jeg har vært inne på tanken å forske litt med et par skikkelige 6,5 eller 8 tommere i en litt spesielle TL løsning i bil, det er mulig at man kan få til, men for den vanlige bilstereo kjøper, er dette bortkastet å i det heletatt forsøke på. I de aller fleste tilfeller vil trykkammer være beste løsning.

 

Jeg kunne selvsagt kommet tatt opp både fordeler og ulemper med horn og TL konstruksjoner, samt skrevet litt om konstruksjonene generelt, men anser dette for å være ganske uinteressant for forum deltakerne da det så og si ikke har noe relevans for bilbruk.

 

Når det gjelder servostyring, har dette blitt prøvd kommersielt, men var ingen stor suksess. tror det var Velodyne som laget en servo løsning til bil for mange år siden. Det er jo også uenigheter om dette egentlig har noe for seg.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Soundstream Arosa

Denne her er vel en klassiker...

 

http://www.royaldevice.com/custom3.htm

 

 

Var dette prosjektet jeg tenkte på faktisk.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår