Gå til innhold

er Harman kardon TC600 en grei forsterker?

Ranger emnet

CrZyWiz

Anbefalte innlegg

Originally posted by CrZyWiz

Heisann!

har en kompis som har en Harman Kardon TC 600 forsterker, 2 kanaler...den er svær,med kjøleturbin osv. kan få den for 1200kr siden han er skikkelig blakk for tiden. men finner lite info om denne på nett? noen som vet specs eller noe om denne?

takk på forhånd

Kan du få kjøpt en gammel HK, så kjøp i vei. Dette er en skikkelig forsterker fra den tiden den gjennomsnittlige kvaliteten på bilstereo var bedre enn den er nå. Du kan bare glemme å finne en forsterker i samme prisklasse som i det hele tatt kan nærme seg om du leter etter nytt.

Husker for lite om specs etc, men det er en skikkelig bra kostruert sak.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den er nok en skikkelig forsterker?

den ser ut til å være noen år...er SVÆR til 2 kanaler å være...tung og har innebygd vifte i chassiset. så 1200kr er kjempekjøp?

Stor og tung ja, gode produkter er ofte det.

Jeg ville hvertfall ikke være i tvil.

Det er en skikkelig klassiker. Du skulle bare fått deg 4 kanaleren i samme serien også, så ville du hatt et meget oppegående forsterkeri.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! da tar jeg og kjøper den :) 1200kr er ikke mye for ett slikt maskineri :D Men skulle likt å sett litt specs på den. siden jeg skal bruke den til å drive sub(er)

En ting du må være klar over, er at gamle konstruksjoner av den gode gamle typen, som oftest har større driverevne enn mange av de nyere forskerkerne med høy effekt. Hvis du bare klarer å holde deg unna mange av dagens tungdrevne "møkkabasser" vil du sannsynligvis komme meget langt.

Tror du kommer til å bli meget overrasket over denne forsterkerens ytelser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er på 2x200 RMS i 4 ohm og alt det der..

den kalles TC 600 pga den gir 2x300 v 4 ohm men da lemper man litt på kravene.. les forvrenging..

den kan brokobles og det er frekvens"filter" på den...

den eneste ulempen, bortsett fra å finne plass til den, er tilkoblingsterminalene... de er veldig så og vanskelig å få kobla skikkelig kabel til forsterkeren...

men med en loddebolt og litt sliping på kablene går det.. (du må lage de firkantet for å få kobla til)

her er et bilde av beistet...

P.S du kan få kjøpe min også.. men jeg er ikke like tom for penger så du må nok doble prisen..;)

(har hatt den lenge men bruker ikke bilstereo i bilen min nå)

hc600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her specs jeg fant i et gammelt Harman Kardon avis jeg har tatt vare på... , der står specs på alle TC forsterkerene + de gode gamle Soundstream Class 6.0, osv...:D

TC 600

Kont. effekt 4ohm 2x200watt

kont. effekt 4ohm 1x600watt

Maks. strømkapasitet 100 Ampere

Frekvensområde (+0/-3 db) 10-100.000Hz

Signal/støyforhold 100db

Mål (BxDxH) 422x327x83mm

Tillegg info: blitt målt til 2x468watt i 4ohm i en test!

Håper dette hjelper...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk!

mao ett monster av en forsterker :) til 1200 er jo dette et kjempekjøp! Skal dra å betale han fort som faen før han ombestemmer seg. :D

Et monster av en forsterker på den riktige måten. Ikke en haug med tull og fjas. Skikkelig dimensjonert, og en meget oppegående strømforsyning. For å si det slik, jeg ville tenkt meg om flere ganger før jeg solgte en slik. Dette gjelder flere konstruksjoner fra 90 tallet. Noen av disse er:

- gode gamle Lanzar Optidrive konstruksjoner.

- gamle PPI'er

- HiFonics'er

- Gamle RF'er (kanskje ikke de jeg personlig liker best, men vanvittig seriøse konstruksjoner, med masse driverevne)

Jeg ville og tenkt meg om flere ganger før jeg hadde solgt endel av de gamle Soundstream Reference og Rubicon forsterkerne, ikke minst også Class A. SS har nok ikke blitt noe dårligere, men ikke bedre heller.

Selv billige forsterkere var ofte bedre før. De gamle JBL forsterkerne f.eks. kjedelige som juling utseendemessig, men de funket meget ok til prisen. Kan godt være dem er like gode nå, men har ikke hørt dem på mange år.

Det er meget synd å følge den generelle trenden inne bilstereo. Det er pr i dag færre firmaer som lager skikkelige konstruksjoner enn det var på 90 tallet. Desverre har også flere av de gromme 90 talls merkene blitt gjort om til leverandører av produkter som ikke er verd skyggen av sine gamle konstruksjoner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony er vell ett perfekt eksemplar på den nye trenden,masse duppeditter og lys.

Når jeg sier monster så mener selvfølgelig jeg også på den riktige måten. driverevnen :) det er jo det jeg skal ha forsterkeren til.

Får inntrykk av at dette er en fin start på forsterkerparken min.

Men jeg er veldig glad for at han er blakk,så jeg får kjøpe den :) den blir nok min i lang tid framover :) Skal tenke både 4 og 5 ganger før jeg vurderer og selge videre igjen.

Men denne forsterkeren,vil den klare å drive mesteparten av subbene på markedet?? tenkte på de litt større RF subbene\Infinity\Alpine?

2002mod E46 320 M-Sport2 ESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony er vell ett perfekt eksemplar på den nye trenden,masse duppeditter og lys.

Når jeg sier monster så mener selvfølgelig jeg også på den riktige måten. driverevnen :) det er jo det jeg skal ha forsterkeren til.

Får inntrykk av at dette er en fin start på forsterkerparken min.

Men jeg er veldig glad for at han er blakk,så jeg får kjøpe den :) den blir nok min i lang tid framover :) Skal tenke både 4 og 5 ganger før jeg vurderer og selge videre igjen.

Men denne forsterkeren,vil den klare å drive mesteparten av subbene på markedet?? tenkte på de litt større RF subbene\Infinity\Alpine?

Grunnen til at folk bruker så høy effekt på subbene sine nå til dags, skyldes 2 ting:

1) Mye dårlige forsterkere slik at man må opp i effekt for å få noe som likner driverevne.

2) Mye "dårlig" konstruerte basser.

Forsterkeren bør overhode ikke ha noe problem å drive de fleste av dagens basser. Nå vet ikke jeg hva slags lyd du er ute etter, men du nevner to merker som hvertfall pleier å ha skikkelig gode basser lydmessig. Det er Infinity og Alpine. Ellers finnes det jo mye annet å velge i. Noe er bra, mye er dårlig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider