Pompiuses Skrevet November 26, 2002 Rapporter Share Skrevet November 26, 2002 Ofte når folk bytter til effektanlegg setter de ofte også på cat-back. Hva er egentlig det for noe?? På nyere biler så er det jo katalysator. Hvordan vil det det gå på EU kontrollen etter å ha satt på effektanlegg (tenker da på utslipp)? Er det derfor man har cat-back? Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling Skrevet November 26, 2002 Rapporter Share Skrevet November 26, 2002 Cat-back betyr at at effektanlegget begynner etter den orginale cat`n og videre bakover. Det er den vanligste løsningen, så da skal det jo ikke ha noe å si på utslippene. Siter MR2'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet November 26, 2002 Rapporter Share Skrevet November 26, 2002 Originally posted by erling Cat-back betyr at at effektanlegget begynner etter den orginale cat`n og videre bakover. Det er den vanligste løsningen, så da skal det jo ikke ha noe å si på utslippene. Det har jo som regel lite å si for effekten og da med bare cat-back.. :) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet November 26, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2002 Så i praksis vil det si at skal man ha mulighet til å få bilen godkjent kan man bare sette på bedre eksosanlegg fra katalysator og bakover!? Da blir jo litt av vitsen borte da... all show no go :rolleyes: Eksosen vil jo bli holdt igjen av eksosanlegget foran katalysatoren... Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg har planer om å kjøpe meg Integra Type-R snart, og lurer på å sette på et DC Sport 4-2-1 grenrør på denne. Bilen har 2,25" rustfritt eksosanlegg hele veien originalt. Vil da et grenrør på originalt eksosanlegg ha noe for seg på denne bilen? Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet November 26, 2002 Rapporter Share Skrevet November 26, 2002 Originally posted by Pompiuses Så i praksis vil det si at skal man ha mulighet til å få bilen godkjent kan man bare sette på bedre eksosanlegg fra katalysator og bakover!? Neida. Du kan sette på en "race cat".. Den tar knekken på minst like mye avgasser, men har så godt som fri gjennomstrømning. Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg har planer om å kjøpe meg Integra Type-R snart, og lurer på å sette på et DC Sport 4-2-1 grenrør på denne. Bilen har 2,25" rustfritt eksosanlegg hele veien originalt. Vil da et grenrør på originalt eksosanlegg ha noe for seg på denne bilen? Neida. Du kan sette på en "race cat".. Den tar knekken på minst like mye avgasser, men har så godt som fri gjennomstrømning kan ikke si noe spesielt om Integra Type R, men trolig er det ikke bra å ta grenrør på den uten å gjøre andre forbedringer og Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling Skrevet November 26, 2002 Rapporter Share Skrevet November 26, 2002 Originally posted by Pompiuses Så i praksis vil det si at skal man ha mulighet til å få bilen godkjent kan man bare sette på bedre eksosanlegg fra katalysator og bakover!? Da blir jo litt av vitsen borte da... all show no go :rolleyes: Eksosen vil jo bli holdt igjen av eksosanlegget foran katalysatoren... Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg har planer om å kjøpe meg Integra Type-R snart, og lurer på å sette på et DC Sport 4-2-1 grenrør på denne. Bilen har 2,25" rustfritt eksosanlegg hele veien originalt. Vil da et grenrør på originalt eksosanlegg ha noe for seg på denne bilen? Litt forskjell på en turbo-motor og en suge-motor når det gjelder motstand i eksosen. -På en turbo motor er det om og gjøre å ha minst mulig motstand, slik at turboen får jobbe i fred. Turboen demper litt lyd og, så man klarer seg gjerne med en demper mindre enn suger`n. De fleste som trimmer og tukler med en turbomotor pleier vel å fjerne cat`en. -På en sugemotor mister man bunndrag hvis det er for lite motstand. Man får litt extra hester i toppen på turtallet, men det betyr ikke at man ikke har de extra hk`ene og med mere motstand. På en sugemotor med et skikkelig cat-back-anlegg der motstanden til orginalcat`en er medberegnet, merker man bra forskjelll. Skikkelig vil si at produsenten studert og satt seg inn i motorkarakteristikken til akkurat DEN bilen når anlegget ble produsert. Veldig forskjellig fra bil til bil disse tingene. Et eff.anlegg f.o.m grenrør og bakover er jo alltids det beste. :) Siter MR2'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet November 26, 2002 Rapporter Share Skrevet November 26, 2002 Det er nok lurt å bruke en race-katalysator ja, men du får jo katalysator-erstattere fra supersprint da. Er noe rimeligere... Om katalysatoren virker eller ikke syns knapt på avgassmåleren ved driftsvarm motor. Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg