Gå til innhold

Hjelp! Kadetten min går for tregt nå!

Ranger emnet


Insulin

Anbefalte innlegg

Så, da har jeg altså kjøpt meg en Kadett 1200 1978modell. :)

Og er storfornøyd over å endelig ha kjøpt meg min egen bakhjulsdrevne bil!

 

Men da dette går skikkelig tregt begynner jeg å lure på om at jeg ikke er nødt til å sette i en litt større motor allerede før vinteren, for er faktisk ikke sikker på om at det vil gå å legge denne bredt på glattholka engang. hmmmmmmmmm

 

Men, så er det jo det at jeg rett å slett ikke vet så veldig mye om disse oplene, er japser som har vært tingen min liksom.

Så det jeg da lurer litt på er om det er noen som har noen tips til forskjellige ting, i hovedsak da hvilken motor som vil bli skikkelig rå i denne, og da, hva med gearkasse, understell og bakaksling?

 

Har tenkt på en cossi-motor, eller en calibra-turbo motor, men vet rett å slett ikke hvordan noe av dette vil blir. Og hadde det vært litt artig om noen hadde noen prisantydninger på hva man kan regne med å ende opp med å betale for alt dette mot hva den beste billigløsningen er o.l

 

Så da er det jo bare å håpe at noen her sitter med noe nyttig informasjon de har lyst til å dele...?

 

Bilen skal opplakkeres etterhvert, så trenger litt inspirasjon for utseendet sin del og. Selv om den så absolutt skal få beholde sitt originale preg!

Så vist noen har noen nyttige linker, som jeg kan begrave meg i så hadde det vært flott. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1200 ligger bredt på tørr asfalt tilogmed, med dårlige nok dekk ;)

så på vinteren er det ikke det største problemet.

 

men motor ja, det blir fort dyrt, en calibra/vectra turbo motor (som refereres til som "c20let") ligger på 20-25k vanligvis. du må da ha en girkasse som holder til denne motoren, det blir da enten "getrag 265" fra senator/monza 3.0 med løst clutch hus, da må du bytte clutch huset til et fra manta 1.8 4 trinns girkasse, så må en adapter plate lages mellom hus og selv kassa. videre må du ha en mellomaksel som passer, da blir det enten aksel fra kadett c 1600s AUTOMAT, eller en korta inn aksel fra manta gsi 5trinns, eller annen aksel med store splines på tuten som ska inn i kassa.

 

eller så kan du bruke en "r25/28" girkasse fra omega b eller hva den sitter i. eller r28 men da må du bygge om til hydraulisk clutch å no greier.

 

bakaksel kan du bruke fra kadett c 1600. samme med forstilling.

 

bremser er en annen historie, men hvis du ikke ska prøve å godkjenne det så sett på rekord 2.2i bremser.

 

så trenger du bundpanne og motorfester fra manta 1.8gt.

motorfster kan også brukes fra omega a, bundpanna kan også være fra ascona c men da må den sveises om bittelitt mener jeg.

 

du trenger også en fordeler flytter eller en annen lur løsning, slegge på torpedovggen og varme apparat funker også :P

 

men sånn kjappt regnestykke:

 

motor 25k

gir 4k

mellomaksel 2k

bremser 1.5k

bakaksel med diffbrems 5k

forstilling 2k

fordeler flytter 3k

motorfester og bundpanne 1k

 

da havner vi på 43500,- dette er veldig sirka priser, men det gir deg en idè av hva det koster å være kar :P

 

og det kommer altid ting i tillegg, pakninger, slanger, ledninger, støtdempere osv..

 

eller så kan du sette i en 2.0 8v ohc fra vectra/calibra/omega/astra/ascona

 

det letteste da er å kjøpe en omega a 2.0i og sette på ascona c bundpanne/manta 1.8gt og sette denne nedi med girkasse og det hele, måle til mellomakslingen og få laga til en. bruker du 1200 bakaksel må du sveise sperre på den så den ikke ryker, denne har veldig høy utveksling(4.11) i forhold til 1600(3.59 eller hva det er) så bilen vil ikke gå så fort men akse bra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det koster mere en du har skrevet der ja, min begynner å bli dyr nå... Mye som man må ha vet du...

 

og børne med 1200 klarer du, er ikke noe probb det, må bare ha "litt" turtall.

 

 

Det er sinsykt dyrt å bygge bil, er ikke så billig å grett folk vil ha det til...

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort ende opp med å betale noe helt sinnsykt mye for c20let motor i bilen... skal du ha godkjenning ville jeg regnet med godt over 100 000 for det... bare bremser (420 hk kit) koster jo 26 850 kr på Blitzpower...

Ascona B c20let *godkjent*

BMW 316

Ascona B 1977 prosjekt

MB 190 E

It does not matter if its going fast, as long as it's going sideways..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fant jeg på drifting forumet på denne siden, disse triksa funker for å få ut bilen, det bremsetrikset øverst på nr2 funker jævlig bra....;)

 

Sikkert lest noe lignende tidligere men men....

 

 

A Beginner's Guide to Drifting

by Edward Loh

 

The ideal drifter is a lightweight, front-engine, rear wheel-drive sports car with (of course) a manual transmission - and to be authentic, it has to be Japanese. Fathers of the sport prefer the Nissan 240SX and Toyota Corolla GT-S. In factory form, both are relatively low on horsepower but possess the two most important characteristics of a drift machine: exceptional balance and handling. You should be able to find one on a used car lot for around $3,000. But hurry - as drifting's popularity increases, so do the prices.

 

1. Since you'll be learning to drift at legally sanctioned events (and not on city streets, right?), track officials won't even let you ride along, let alone drive, without a helmet and a racing harness. Once you have the proper setup, you are ready to go. The core concepts in drifting are weight transfer and breaking traction. When a car's weight shifts forward while entering a turn, traction is lost at the rear wheels. With firm steering and throttle inputs, the traction loss can be total, resulting in a drift.

 

2. One way to get those rear wheels sliding is to punch the brakes (without locking them up) while entering a turn. This causes the car to dive, shifting weight off the driving wheels and (hopefully) inducing a four-wheel slide when the throttle is quickly reapplied. Another method is to pop the clutch under throttle while turning. This sends a shock through the drivetrain, forcing the rear tires to spin. Perhaps the simplest method: Yank the emergency brake at speed while sharply turning the wheel - a rather inelegant technique that doesn't rely as much on weight transfer as it does momentarily locking up the rear wheels to lose traction.

 

3. Once you've initiated the drift, do your best to keep it going. When the tail begins to slide, ignore your first impulse to get off the gas. Maintain throttle pressure to keep the wheels spinning, but don't overdo it or you'll end up spinning out. Also, steer into the direction you are sliding, and not the direction your car is pointed. If you're able to balance this mix of steering and throttle input, you should be able to keep your car drifting through a turn. To get out, simply lay off the gas pedal and bring the steering wheel around. Done correctly, your car should snap back in line.

Ascona B c20let *godkjent*

BMW 316

Ascona B 1977 prosjekt

MB 190 E

It does not matter if its going fast, as long as it's going sideways..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nalletiger

Kan fort ende opp med å betale noe helt sinnsykt mye for c20let motor i bilen... skal du ha godkjenning ville jeg regnet med godt over 100 000 for det... bare bremser (420 hk kit) koster jo 26 850 kr på Blitzpower...

 

1. hva i svarte ska du med 420 kitet når det ikke er mere enn 204hk i motor?

 

2. papirer på kit koster 2500 eller no til 250kit? husker ikke helt, så bygger man bremsene selv etter specs på f.eks 250kit. mange bruker omega 3000 bremser, da blir det godkjent.

 

3. det bør ikke bli så dyrt som du sier hvis man ikke kjøper det dyreste av alt, ny motor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mener nå at det ikke skal trenge å bli så sinnsykt dyrt.

 

Har ikke behov for at bilen skal bære på alt det dyreste av de dyre delene. Vil bare ha den til å funke litt bedre;)

 

Er jo bestandig mulig å finne mange brukbare deler på skroten blant annet :) og mekker man selv må det vel la seg gjøre uten at man like gjerne kunne kjøpt seg en cossi i tyskland for å sette motor og driverket over fra?

 

Men lurer på å få tak i en 16v motor fra calibra/vectra/gsi. Noen som vet noen som har gjort det, og hvor bra det funker? Burde vel lett kunne få en 150-160 hk med en slik en...

 

Og fremdeles.... Ikke noen som sitter med noen lure linker fra kadett-prosjekter? Trenger sårt å lære litt mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver å bygger kadett c jeg også så jeg er jo innom noen av ideene dine.

 

2,0L 16v, eller c20xe som den blir kalt, er null problem å få tak i og det finnes masse ferdige ombyggings kit til kadett c med denne motoren og det kommer til å gå bra med denne motoren i kadett c. den er jo på 150hk orginalt så det er jo null problem å få mer hester ut av den. en slik motor kan du får til rundt 10 lapper. også slenger du på en chip, kam, grenrør, litt høvling +++ så har du plutselig godt med power.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har Rally motorstyring og chip til en opel 2,0 (ex NMvinner Arne Røyneberg har hatt det før)

 

han skal ikke ha den, så vist du er interresert...

 

Lykke til med prosjektet! Skal du drifte noe med den?

 

Ser du kikker litt etter ae86 også! God ide!. er ikke vanskelig å finne. det er alltid en til salgs på:

 

http://www.toyotaextreme.dk (der jeg fant min:))

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Insulin:

 

er du litt lur så prøv å let opp en manta 1.8gt, for den har orginalt ohc motor, samma blokka som 2.0 16v. da har du bundpanne motorfester osv ;)

 

så setter du på bremser fra rekord 2.2i så har du en godbil som ikke har kosta deg skjorta ;)

 

Edit: seff selger du mantan og setter alt over i kanutten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår