Gå til innhold

Triksing med effektavgift?

Ranger emnet


El_diablo

Anbefalte innlegg

Hvis en ettermonterer turbo på en bil. Så må en vanligvis betale hk avgift for den ekstra effekten. Men går det an å montere turbo og plombere den ned, slik at det ikke er noe mer effekt for å få det godkjent? Da trenger man vel ikke å bygge om bilen så mye heller for å få det godkjent da effekten er den samme?

Gjelder det samme hvis en sitter inn større motor . F.esk fra 1,5 til 2,0. Og plomberer den ned?

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

Kan prøve det de gjorde i Sverige før. Koble vekk trykkrøret fra turboen slik at motoren gikk som en sugemotor, men med en turbo på eksosen

 

Å gjøre det der er en grei måte å : sitat:Kai Roger/KRB Trading "Å kjøre en helt frisk turbo til grus på noen sekunder"... Kjør ALDRI uten trykkslangen på. Da varver turboen uten motstand...og hvis den varver 140 000 rpm MED motstand,kan du gjette hva den varver (og hva som skjer) hvis du skal dra den ut på rulla uten slangen på....:nono: :nono:

 

Skal man gjøre staten forbanna,selv med nyere bil enn '96? Trim bilen til det dobbelte av org. effekt,og monter og brems/vis den med restriktor...ikkeno avgift på dreiemomentet. Med riktig størrelse på restriktoren får motoren nok luft til et hei-dundranes moment,men ikke nok luft på topp til å gi alle de dyre hestene... spis kaka,og behold den. :op :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare bunndraget...med restriktor kan du bygge en motor til å ha BREDT momentregister,type WRC. Og med en motor som utnytter den lufta den får maksimalt,skal det nok la seg gjøre å oppnå et høyt moment og holde det fra 3500 til 8000 eller noe....ikke så mye hester,men en flodbølge av moment over hele registeret...som er avgiftsfritt. ;) Får nok Tull og Avgiftsdirektorotet til å rive seg i håret...:D:D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hatsu

lol lol den var geial turboed1, men er det nå ikke slik at alle biler REGISTRERT første gang i Norge, etter `96 må betale effektavgift? uansett årgang?;)

 

Det er mulig...men hvis du kjøper en bil ifra Tyskland,tar den hjem,trimmer ræva av den,bygger om til restriktor,oppnår bare noen få hk over standard,men et moment Gud hadde misunt deg...da har du en bil som går no styggjævlig,men som Big Mother bare kan ta noen stakkarslige tusenlapper fra...istedenfor en reisekoffert full av spenn.. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og med en motor som utnytter den lufta den får maksimalt,skal det nok la seg gjøre å oppnå et høyt moment og holde det fra 3500 til 8000 eller noe....ikke så mye hester,men en flodbølge av moment over hele registeret...som er avgiftsfritt."

 

Om du har masse moment mellom 3500 og 8000 rpm vil du garantert også få en masse hk på 8000 rpm, bare se på formelen for hvordan man regner ut hk ut i fra dreimoment. Hk er kun en funksjon av dreiemoment og turtall.

 

Skal du trimme en motor til masse nm, men lite hk må du ha masse nm på lave turtall, så fort du har litt nm og kommer opp mot 4-5k blir det fort en del hk.

 

200 nm på 8000 rpm er 225 hk.

Du er plent nødt om å ha en dreiemoment peak på lavt turtall som så synker raskt mot høyere turtall skal du unngå å få mange hk.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bcrazy

[bOm du har masse moment mellom 3500 og 8000 rpm vil du garantert også få en masse hk på 8000 rpm, bare se på formelen for hvordan man regner ut hk ut i fra dreimoment. Hk er kun en funksjon av dreiemoment og turtall.

 

Skal du trimme en motor til masse nm, men lite hk må du ha masse nm på lave turtall, så fort du har litt nm og kommer opp mot 4-5k blir det fort en del hk.

 

200 nm på 8000 rpm er 225 hk.

Du er plent nødt om å ha en dreiemoment peak på lavt turtall som så synker raskt mot høyere turtall skal du unngå å få mange hk. [/b]

 

din tøysekopp, det stememer jo ikke.

Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

formel for hk:

 

Moment=dreiemoment i ft-lbs (nm/1.356)

 

Hk=Moment x turtall/5252

 

munin: om du vet moment vet et gitt turtall er det bare å sette inn i formelen så får du hk.

 

Petter Solberg kan godt ha 700 nm, men han kan ikke ha 700 nm etter ca 3000 rpm, da vil han ha mere enn 300 hk.

 

Hvis vi antar at toppefekten til Petter ligger rund 7000 rpm vil han ha igjen ca 300 nm på 7000 rpm.

 

Dette er fakta, når man bremser en motor måler man ikke hk, man måler moment ved forskjellig turtall og regner seg fram til antall hk.

 

Som sagt hk er kun en funksjon av moment og turtall.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår