Gå til innhold

Ulyder fra bakhjul(?)


Breisladdern

Anbefalte innlegg

Var på en liten langtur i går og legger merke til en liten summelyd høres ut som den kommer bakfra ved venstre bakhjul, (men kan jo komme fra motorrommet også)

lyden blir høyere i takt med farta, rundt 130-140km/t tar det helt av.. :D

 

Lurer på om dette kan være hjulager? Eller kan vet være ubalanserte dekk?

 

Lyden er veldig lik den lyden man får når man kjører på de hvite kantlinjene langs e6 noen steder.. bare ikke så høy og intens..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er ubalanse burde du ha merket viberasjoner i bilen.

Har mere tro på hjullageret, i så fall bør lyden endre seg, være forskjellig i venstre/høyre sving.

Hvis det er venstre bakhjul som er synderen, bør lyden bli mere "plagsom" i høyresvinger (siden man da legger mere vekt på "ytterste hjulpar".

 

Lyden følger ikke turtallet på motoren?

 

/Jafo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være at du har rett der! Jeg har skiftet hjullager bak 4 ganger allerede (hvorav 3 på den ene siden)!

 

Et ordentlig slitt lager betyr varmgang. Sjekk temperaturen på senter av felgen etter noen km kjøring. Dette gjør jeg ganske ofte. Varmt? Jekk opp bilen bak og sett støttebukker under. Har hørrt om flere nestenulykker med jekk og en "skal bare sjekke noe". Brekket må være av. Hold oppe og nede på hjulet og kjenn etter om det er slakk. Snurr på hjulet og hør etter lyder som ikke skal være der. Kan også være bremser som sitter.

 

Lykke til!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ganger på samme hjul?

En svakhet det der da? Mye jobb å skifte lager?

 

Får sjekke det i kveld..

 

Jafo: Nei det følger ikke turtall, eller så klart når turtall øker, øker også farta, så indirekete så blir det slik.. Men det øker bare når farta øker.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka begge bakhjula, de triller løst og fint og stopper nesten ikke når jeg først har dytta dem i gang..

Er ikke noe slark der heller..

 

Noen andre tips??

 

Kan det være at lyden kommer forfra? I såfall er det noe spesielt der som kan lage en sånn lyd?

 

Girkasse?

Driverk?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kjører bilen i en fart/turtall der du hører ulyden og trår inn clutchen finner du ut om det er en feil som henger på motoren eller resten av drivverket. Endres lyden markant når motoren faller ned på tomgang er det ikke hjullager, bremser og liknende, men et eller annet som er i/på/drives (fremdeles) av motoren som reimer, vannpumpe eller selve motoren. Endres den ikke er det altså motsatt. Jeg tenker nå generelt, ikke på de symptomer du opplever.

 

Håper dette hjelper deg et stykke på veien.

 

Hjullager tre ganger: Ja det er mye, selv om bilen har gått 350 000 km. Det ene fikk jeg på garantien etter at det gikk kun et års tid etter at det var skiftet på merkeverksted.

 

Sikker på at det ikke er en lystigkurre som har knytt på et slips på et stag under bilen. Det tror jeg også tar av i 130-40......

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe slips ;)

 

Får ikke trått inn clutch (automat) men har prøvd å sette den i neutral. Lyden følger hastighet og ikke motor.. Flere av kompisene mine har sitti baki for å prøve å finne ut hva det er, men det nærmeste vi kommer er "traktordekk" mønster, eller noen har også foreslått piggdekk osv.. Men lyden var den samme etter at jeg byttet dekk også..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slips, nei... Er dere sikre på at lyden kommer bakfra? Det er ikke alltid lett å høre hvor lyd kommer fra når det er flere reflekterende flater. Dersom lyden er der i lave hastigheter - kan en høre på utenfra når du passerer med bilen for å finne ut hvilken side/foran- bak? Bør være en slett og fin vei slik at det er minst mulig veistøy som forstyrrer.

 

Siden det ikke ser ut til å være bakhjulslagre, kan det være slitasje i drivaksler/knuter. Tror egentlig ikke på det selv, for det pleier å gi knatrelyd ved fult utslag på rattet. Hjullager kan selvfølgelig gå foran også...

 

Det er Galanten du snakker om? Ikke Volvoen. Sistnavnte har jo bakaksel med lagre som tar kvelden til slutt. Kronhjulslagrene på T-birden min er overmodne nå, og gir trikkelyd.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være skjoldene til bremseskivene som "ligger på"?

De ruster og mister fasongen over tid...

 

Når jeg skiftet frontfanger gikk det litt fort.. han som skulle kjøpe de gamle stod plutselig på døra..

Da ble ikke innerskjermene foran festet skikkelig, og når man kjørte med litt fart, ble de presset bakover og inn mot hjulet.. ganske spess lyd...

Kan jo også være noe sånt..

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker ikke om volvoen nei...

Lyden kommer over 60km/t ca..

 

Tror ikke det er varmeskjolda til bremsene, da ville jo de ha subba når jeg snurret hjulet rundt når jeg sjekket lagrene..

 

Men det med innerskjerma tror jeg faktisk kan være aktuelt..

 

Selv om jeg kan vedde huet mitt på at lyden kommer bakifra da.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jafo nevner høres fornuftig ut. Særlig plastikk-deler vil kunne gi lyd i høye hastigheter.

 

Skvettlappene er utsatt for mye, ikke minst eiere som sparker løs is og snø. Er de løse kan de gi lyd som du beskriver. Varmeskjoldet er jeg litt mer skeptisk til - det burde vel gi en markant metallisk lyd? Eventuelt skranglelyd dersom de løsner eller går i oppløsning?

 

Leter i måfå: En skikkelig morken beskytttelse på drivaksel som ligger innpå akselen? Innerskjerm (foran) som er løs/sprukket. Det er den del plastikkdeksler ved/under motor på mange biler, men Galanten har ikke så mye av dette.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sjekke innerskjermer og sånt etterpå, skvettlapper har jeg ikke.. Kanskje det er noe ved driverket, men syns det er så rart for lyden kommer bakfra, og der er det verken innerskjemer eller driverk.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår